Există o ramură a construcţiilor care funcţionează impecabil în România, indiferent de contextul economic. Se construieşte repede, la cea mai bună calitate, cu cele mai bune preţuri. Proiectele sunt impecabile, muncitorii sunt riguros supravegheaţi, iar produsul final este apreciat de milioane de oameni. Din păcate, nu este vorba despre locuinţe. Din fericire, este vorba despre locuri indispensabile omului modern şi proiecte care înseamnă un motor pentru economie. Este vorba despre segmentul comercial. În următorii doi-trei ani, se va construi câte un mall pentru fiecare cartier important. Află unde  vei merge la cumpărături, în curând.

24495-london_shopping-mall_1716.jpgRomânia este o ţară apreciată la nivel internaţional pentru abilitatea de a construi malluri. Țara noastră a intrat direct pe locul opt într-un top în care sunt incluse cele mai puternice 34 de ţări care vor livra cele mai mari suprafeţe de centre comerciale până la sfârşitul anului viitor. Concret, în România se pregăteşte câte un mall pentru fiecare cartier important din Capitală. Iar unde nu se va construi în interiorul cartierului, atunci cu siguranţă va exista un shopping center la doar câteva staţii distanţă. Astfel, Bucureştiul se pregăteşte pentru o nouă experienţă, într-un segment în care momentan există doar câţiva jucători importanţi.

„Odată ce criza începe, vezi că oamenii nu mai sunt dispuşi să meargă prea mult până la primul centru comercial. Sunt prea multe malluri cu arhitectură mult prea slabă, în România. Proprietarii trebuie să înveţe să atragă clienţii cu evenimente. Un exemplu bun sunt cele trei mari malluri pe care le avem în Bucureşti: Băneasa, AFI şi Sun Plaza fac un lucru foarte bun cu managementul lor”, spune Ingo Niessen,directorul pentru România al dezvoltatorului Sonae Sierra.

Dezvoltatorii aşteaptă o creştere puternică a vânzărilor în perioada 2015-2016

Poate că cel mai important proiect pentru Bucureşti este parcul comercial Colosseum. Prima etapă a acestuia a fost livrată anul trecut, odată cu deschiderea primului magazin Leroy Merlin din Romania şi a hipermarketului Carrefour. Mallul, care va avea o suprafaţă de 137.000 mp şi peste 480 de magazine, ar trebui să fie gata la finalul anului 2013, după o investiţie de 350 milioane euro. Un moment perfect, afirmă oficialii proiectului.

„Nu simt că am ratat nimic pentru că nu am intrat pe piaţă înainte de criză, atunci când consumul atingea cote fabuloase. Aceste vremuri se vor întoarce. Noi, europenii, nu suntem nişte oameni cumpătaţi. În perioadele de criză consumul se potoleşte, dar revine la primele semne de redresare economică. Estimez că în 2015-2016 vom intra într-o perioadă bună pentru consum”, spune Panico Panay, dezvoltatorul proiectului.

Dar nordul Capitalei sau periferia sunt, prin tradiţie, locuri tentante pentru dezvoltatorii de mari centre comerciale. Problematică a fost până acum zona de est, unde se derulează în prezent două proiecte: Mega Mall şi ParkLake Plaza.

Malluri importante se anunţă în Pantelimon, Titan şi Colentina

Estul este una dintre zonele din Capitală în care specialiștii spun că mai este suficient loc pentru alte centre comerciale. Aici sunt două proiecte anunțate: Mega Mall și ParkLake Plaza. Primul dintre ele este situat în cartierul Pantelimon şi va fi construit în locul fostei fabrici Electroaparataj. Investiţia este estimată la 400 milioane euro. Centrul comercial este deja preînchiriat în proporţie de peste 20%.

Al doilea proiect din est, ParkLake Plaza, este amplasat în Titan şi ar trebui să fie inaugurat la sfârşitul anului 2013. Cora deja a anunţat deschiderea unui nou magazin în cadrul acestui complex comercial, care va fi axat pe partea de entertainment: cinematograful va avea 16 săli, vor exista zece terenuri de tenis şi fotbal. Mallul va cuprinde aproximativ 200 de magazine şi 3.000 mp dedicaţi restaurantelor şi cafenelelor. Investiţia este estimată la 250 milioane euro.

Centrul oraşului, în plină dezvoltare comercială

Centrul oraşului a devenit, de asemenea, un loc tot mai interesant pentru dezvoltarea comerţului, atât stradal cât şi organizat în malluri. Din acest trend face parte şi dezvoltarea centrului comercial Victoria City Center, cu o investiţie de 150 milioane euro. În acest caz, o mare suprafaţă va fi dedicată zonei de restaurante, dar vor exista şi multe magazine care se găsesc în mod tradiţional în malluri, precum şi un club de sport şi o zonă de divertisment. Cu o suprafaţă de 60.000 mp, Victoria City Centre este al patrulea centru comercial ca dimensiune, aflat în dezvoltare în România.

Și zona Floreasca este în curs de dezvoltare comercială, în această perioadă. Centrul comercial Promenada Mall este dezvoltat de compania austriacă Raiffeisen Evolution şi va costa aproximativ 150 milioane euro. Și de data aceasta, termenul estimat pentru livrare este sfârşitul anului 2013. La fel ca multe dintre viitoarele proiecte, Promenada Mall a fost anunţat de peste patru ani, dar începerea construcţiei a fost amânată.

Auchan se extinde în Giuleşti şi Ghencea

Un proiect interesant este cel anunţat de grupul francez Immochan, divizia de dezvoltare a Auchan,  care vrea să construiască două noi centre comerciale în Bucureşti: unul în Giuleşti și altul în Ghencea. Ambele proiecte vor fi ridicate pe locul unor foste fabrici.

„Vom dezvolta în Giuleşti, alături de Immochan, primul proiect Auchan City din România, în care vom avea un hipermarket predominant alimentar de 5.000 mp şi o galerie comercială Immochan de 2.000 mp. Suntem în faza de depunere a cererii pentru obţinerea autorizaţiei de construire şi avem ambiţia de a deschide până la Crăciun. Investiţia totală se va ridica la circa 15 milioane euro”, a precizat Patrick Espasa, directorul general al companiei Auchan România.

Proiectul din Ghencea ar trebui să fie livrat la sfarşitul lui 2013.

Un dezvoltator mai puţin cunoscut în Bucureşti, K&S Development, are în plan construcţia unui mall de 100 milioane euro, în cartierul bucureştean Colentina. Este vorba despre aceeaşi companie care a dezvoltat primul mall din Craiova: Electroputere Parc.

În tot acest context, israelienii de la AFI nu au stat cu mâinile încrucişate şi au anunţat un nou proiect în Capitală. AFI Bucureştii Noi va găzdui un centru comercial, un magazin Do-It-Yourself şi mai multe magazine. Mallul ar urma să fie deschis până la finalul acestui an.

CITEȘTE ȘI Salariu mediu de agent imobiliar: 10.000 dolari/lună. Condiţia: o pregătire extrem de bună.