Practică obișnuită în Occident, asigurarea locuinței nu este între prioritățile românilor. Veniturile scăzute ar fi principala problemă, explică specialiștii, subliniind că mentalitatea s-a mai schimbat, totuși, în ultimii ani. Despre riscurile care îi îndeamnă pe clienți să încheie o poliță de asigurare sau pașii pe care ar trebui să îi îndeplinească un client care trebuie să fie despăgubit, IMOPEDIA a stat de vorbă cu Grigore Ștefanache, Director General Stein Bestasig.

38530-asigurare_locuinta.jpgÎn România, asigurarea bunurilor nu este o practică obișnuită, nici măcar în rândul celor cu venituri mai mult decât decente – cum se explică acest lucru? Cum s-au schimbat lucrurile, în ultimii zece ani?

Produsele aflate în portofoliul asiguratorilor sunt organizate în funcție de cerințele pieței, acestea se actualizează odată cu modificarea nevoilor și așteptărilor clienților. Această posibilitate mare de personalizare a asigurării a dus, în ultimii ani, la o creștere a interesului românilor pentru astfel de produse, chiar dacă, într-adevăr, nivelul scăzut al veniturilor majorității populației afectează investițiile în aceste produse.

Cum este privit riscul de incendiu, de inundație sau de furt? A crescut numărul clienților care aleg asigurări facultative?

Un incendiu, o inundație sau furtul pot provoca prejudicii importante și, în ultimii ani, inclusiv odată cu mediatizarea acestor cazuri, gradul de conștientizare a populației a crescut. În ceea ce privește percepția potențialilor clienți, dacă riscul de incendiu este mai ușor de trecut cu vederea, incidența mult mai mare a riscului de inundație face ca teama de eventuale pagube să fie mult mai prezentă. Prezentarea detaliată a tuturor avantajelor oferite și a daunelor acoperite a dus la creșterea tot mai mare a interesului clienților noștri pentru asigurările facultative, în acest moment majoritatea clienților noștri având o astfel de poliță.

În situația în care se întâmplă un eveniment prevăzut de asigurare, cum se solicită despăgubirea? Care sunt pașii pe care trebuie să îi îndeplinească un client?

Fiecare daună are un grad de particularitate, însă contractele de asigurare furnizează foarte clar toate informațiile necesare cu privire la desdăunare și la modul de funcționare a acestui proces. Clienții noștri beneficiază gratuit de serviciile non stop ale departamentului de asistență la daună, astfel încât recuperarea de către asigurat a oricăror prejudicii se face în cele mai bune condiții și cu maximă promptitudine. Primul pas constă în măsurile necesare și posibile în vederea limitării pagubelor și alertarea insitutuțiilor abilitate. Mai apoi, are loc notificarea daunei cu toate detaliile necesare pentru organizarea constatării. Avem chiar pe site disponibil un ghid care prezintă pașii pentru fiecare tip de daună și ce ar trebui să facă persoana asigurată în cazul unei daune.

Care este cea mai scumpă asigurare încheiată de-a lungul timpului, de către o persoană fizică?

Am putea menționa o poliță cu suma asigurată de 4 milioane euro, pentru o clădire din zona centrală a Bucureștiului, care acoperea riscuri de incendiu, alte calamități, daune bunuri, furt bunuri etc.

Ce opțiuni de asigurare au proprietarii unui imobil înscris într-o clasă de risc seismic? Cu cât cresc prețurile, față de un imobil construit după 1977?

Încadrarea unui imobil între cele cu un risc ridicat în caz de cutremur pun proprietarul într-o postură neplacută, de multe ori fiind imposibilă încheierea asigurării, inclusiv în situațiile în care s-ar exclude complet seismul din acoperirea dată de poliță. Impactul în preț devine astfel secundar, dar apreciem că majorarea primei este sub 25%, strict în legatură cu încadrarea în clasa de risc.

Cum este piața asigurărilor de locuințe în România, comparativ cu alte țări din regiune (Europa Centrală și de Est)?

În România, tendința este de creștere, în ceea ce privește interesul românilor pentru asigurările de locuințe. Conform unor statistici PAID, numărul polițelor active de asigurare obligatorie a locuinței a crescut în primul semestru al acestui an, astfel că, la jumătatea anului, 17,7% din cele 8,5 milioane de locuințe din România aveau asigurare obligatorie. Desigur, gradul de penetrare al asigurărilor de locuințe, mai ales cele facultative, este influențat de nivelul veniturilor populației, astfel încât se poate extrapola urmărind nivelul de penetrare al asigurărilor în PIB pentru zonele vizate de dumneavoastră.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

22 octombrie 2015