Una dintre cele mai mari temeri ale clienţilor, atunci când fac plăţi online, este siguranţa banilor lor. Este o temere fondată, mai ales în condiţiile în care sistemul informatic nu poate proteja atât de bine pe cât poate vigilenţa utilizatorului. Tocmai de aceea, băncile au campanii permanente pentru educarea clienţilor, iar acum există chiar şi un ghid privind securitatea serviciilor Internet Banking şi Online Shopping.

33392-0qem.jpgPe măsură ce clienţii bancari devin mai bine informaţi, şi atacurile care ţintesc banii acestora devin mai sofisticate. Adeseori, infractorii reuşesc să creeze pagini identice cu cele pe care clientul este obişnuit să le folosească, ba chiar respectă rutina acestuia de înregistrare. Există însă câteva elemente care ar trebui să tragă un semnal de alarmă în cazul tuturor celor care folosesc serviciile de Internet Banking sau care pur şi simplu vor să facă o plată online. Potrivit Ghidului privind securitatea serviciilor Internet Banking şi Online Shopping, niciun furnizor real de asemenea servicii nu cere datele confidenţiale ale utilizatorilor. Astfel, dacă utilizatorului i se cere numele de utilizator, parola sau codul PIN, acesta trebuie să refuze să le ofere şi să anunţe imediat banca de situaţia întâmpinată.

Uneori, ceea ce pare o eroare de aplicaţie este un virus care îţi fură datele personale

Mai dificil de descoperit un atac informatic este atunci când  apar erori care pot avea şi alte cauze. De exemplu, atunci când apar erori pe site-ul folosit sau se solicită o nouă autentificare, fără un motiv solid. Asemenea erori pot fi semne că utilizatorul este supus unui atac informatic, dar poate fi vorba şi despre o simplă incompatibilitate de aplicaţii. Pentru a afla cu certitudine despre ce este vorba, utilizatorul trebuie să folosească un program antivirus, putând astfel să observe aplicaţii virusate care au rolul de a fura datele de conectare sau de a-i direcţiona către siteuri clonate. Pentru a reduce riscurile, clienţilor li se recomandă să îşi acceseze conturile doar de pe computerele considerate sigure. Chiar şi aşa, este recomandat ca la sfârşitul fiecărei operaţiuni să se încheie sesiunea de lucru, prin bifarea opţiunii Logoff sau Logout, iar datele de înregistrare nu ar trebui salvate în browser, chiar dacă acest lucru oferă comoditate utilizatorului.

Aplicaţiile mobile sunt adesea mai sensibile

Aplicaţiile mobile sunt adesea mai sensibile, motiv pentru care ele trebuie descărcate doar de pe siteurile oficiale. Totuşi, chiar şi în cazul computerelor este necesară precauţie, în momentul accesării paginii oficiale. Serviciile de internet banking şi online shopping trebuie accesate doar prin paginile care au notat, la începutul adresei, HTTPS, nu http, cum se poate observa în cazul unei pagini clasice.

Cele mai multe atacuri informatice încep pe email

Cele mai multe atacuri informatice încep pe email. Astfel, clienţii trebuie să nu dea atenţie solicitărilor prin care li se solicită datele personale şi este recomandat să nu se conecteze la Internet Banking prin linkuri primite în corpul de mail. Totuşi, mailurile oficiale pot fi uşor diferenţiate de cele frauduloase printr-un apel telefonic la banca emiţătoare.

Alertele pe mail sau telefon asigură o securitate sporită

Clienţii care doresc o securitate sporită, pot activa alerte pe telefon sau email. Acestea îi vor anunţa în timp real de fiecare tranzacţie efectuată pe contul beneficiarului, astfel încât o eventuală tentativă de furt să fie oprită de la prima tranzacţie. Cardul se poate bloca imediat, prin anunţarea telefonică a băncii. Pentru cei care preferă să nu folosească serviciul de alerte, este recomandată verificarea regulată a conturilor.

Parola nu trebuie să fie uşor de descifrat

O altă măsură de precauţie este schimbarea periodică a datelor de acces, cu atât mai mult cu cât există o altă persoană care le cunoaşte sau măcar bănuiala că acest lucru ar fi posibil. Pentru o parolă cât mai greu de descifrat, utilizatorul nu ar trebui să folosească nicio combinaţie uşor predictibilă, precum cele formate din nume si data naşterii, vârstă sau apelative bine cunoscute.

Şi cum paza bună trece primejdia rea, utilizatorii sunt sfătuiţi să citească toate informaţiile necesare utilizării în siguranţă a platformelor de tranzacţii online, puse la dispoziţie pe fiecare site financiar. Potrivit ultimelor statistici, românii cheltuiesc aproximativ 10 milioane euro pe an prin tranzacţii mobile.

CITEŞTE ŞI: Tranzacţiile mobile, mai periculoase pe telefoanele de ultimă generaţie

 

19 martie 2014