Printre cele mai durabile business-uri ale economiei globale sunt afacerile de familie. Caracterizate de longevitate, deschidere și sustenabilitate, acestea mai au o altă trăsătură mult mai rar întâlnită în corporații: incluziunea semnificativă a femeilor la nivel executiv. Potrivit studiilor, mai mult de jumătate din afacerile de familie au cel puțin o femeie în consiliul de administrație, iar 70% din aceste business-uri iau în considerare ca următorul CEO să fie o femeie.

37573-femei_executive.jpgAfacerile de familie se numără printre cele mai durabile afaceri din economia globală, reușind să se mențină inovatoare, flexibile, concentrate pe ceea ce fac pentru perioade îndelungate, de zeci sau chiar sute de ani. Afacerile de familie sunt caracterizate de longevitate, sustenabilitate și creștere, dar ceea ce le diferențiază în mod clar față de alte tipuri de organizații de business este incluziunea semnificativă a femeilor la nivel executiv, subliniază specialiștii. Acestea dețin un procent mai mare de femei – din familie sau din afara acesteia – în echipa de conducere și în consiliul de administrație față de oricare alt tip de companie.

„Această tendință de promovare a femeilor a fost inițial identificată într-un raport publicat de EY și Kennesaw State University intitulat Staying power: how do family businesses create lasting success? Subiectul a fost aprofundat ulterior în studiul Women in leadership: the family business advantage, care acoperă 25 dintre cele mai mari afaceri de familie prezente în 21 cele mai importante piețe la nivel global. Sondajul care a stat la baza studiului a acoperit business-uri de familie care au înregistrat vânzări medii de 3,48 miliarde dolari și dețin un număr mediu de 12.000 angajați”, arată reprezentanții EY România.

Printre cele mai importante concluzii privind afacerile de familie care susțin accesul femeilor în poziții de conducere, se numără:

  • Aceste afaceri au, în medie, cinci femei în echipa executivă și patru femei care sunt pregătite pentru preluarea unor poziții de top management
  • Femeile reprezintă în medie 22% din echipa de top management a unei afaceri de familie
  • 55% dintre aceste afaceri au cel puțin o femeie în consiliul de administrație
  • Aproximativ 16% din pozițiile consiliilor de administrație sunt ocupate de femei – ceea ce înseamnă mai mult de o femeie per consiliu
  • 8% dintre consiliile de administrație au în componența lor un procent de 50% sau mai mult femei
  • 70% din afacerile de familie iau în considerare ca următorul CEO să fie o femeie, iar 30% iau foarte serios în calcul numirea unei femei în fruntea companiei

Diferențele față de statisticile globale sunt majore: în echipele de top management, femeile au o participare de aproape 13% (la sfârșitul lui 2013), procentul de femei în poziție de CEO fiind de aproape 4%. În același timp, procentul femeilor în consiliile de administrație ale corporațiilor este sub 13%.

„Întrucât multe dintre motivele pentru care femeile nu sunt numite în poziții de conducere au la bază stereotipuri sociale – care sunt la rândul lor reacții defensive ce conferă un sentiment general de securitate – multe companii listate sau corporații evită astfel de decizii, pe care acționarii le pot considera riscante sau mai puțin conservative. De partea cealaltă, afacerile de familie au libertatea de a alege oamenii care stau la vârf, pe baza competențelor și a potențialului observat – aceasta fiind una dintre explicațiile pentru numărul mare de femei în poziții de conducere din acest sector. Având în vedere că diversitatea la nivel de leadership este direct corelată cu niveluri superioare de engagement și cu o creștere mai sustenabilă a veniturilor, cred ca afaceri ca acestea, care se bazează pe simț practic și gândire pragmatică în plasarea angajaților de valoare, sunt cele care vor avea succes pe termen lung," explică Andreea Mihnea, HR Director, EY România.

Impactul global al femeilor în management

Instruirea mai multor femei pentru ocuparea de poziții de top management permite afacerii să-și stabilească obiective mai mari de creștere, se mai arată în studiul menționat. Concluzia este explicată de faptul că femeile pun mai mare accent pe creșterea pe termen lung și pe sustenabilitatea afacerii, mai degrabă decât pe obiectivele de performanță pe termen scurt, cum ar fi acela al atingerii țintelor financiare trimestriale.

„Unele dintre cele mai mari și mai longevive afaceri de familie de la nivel global susțin accesul femeilor la poziții de conducere mult mai înalte și într-un timp mult mai scurt decât celelalte tipuri de companii. Unele dintre aceste afaceri sunt giganți ai economiei mondiale, care angajează un număr foarte mare de oameni, care domină industriile și generează un impact puternic asupra economiilor locale și asupra celei globale. Modul în care astfel de afaceri acționează atunci când vine vorba despre punerea în valoare a liderilor femei ilustrează o cale diferită, mai durabilă și mai sustenabilă pentru afaceri și pentru economia mondială în ansamblul ei", conchide Alexandru Lupea, Partener în cadrul departamentului de audit financiar și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA ȘI:

25 June 2015