Între 13 şi 15 iunie, Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România organizează în Bucureşti, Timişoara şi Iaşi a noua ediţie Street Delivery, eveniment-manifest de urbanism, arhitectură şi arte care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate. Street Delivery e un eveniment liber, responsabil, fără garduri şi taxe, care se preocupă de urbanism, arte şi mobilitate. Ne imaginăm un oraş în care pietonii să aibă parte de străzi cel puţin la fel de mult ca maşinile. Un oraş în care oamenii au prioritate şi se bucură să trăiască.

34394-street_delivery.jpgDeocamdată, nu e cazul Bucureştiului (al 6-lea oraş european ca număr de locuitori după Londra, Berlin, Madrid, Roma şi Paris) şi nici al altor oraşe din România. Ignorat de turişti şi declarat de Comisia Europeană printre cele mai poluate capitale europeană (cu toate că nu deţine industrie), Bucureştiul are un imens potenţial neexploatat. Street Delivery este o imagine în prototip a felului în care ar putea arăta un oraş în care pietonul să conteze.
 
În 2014 Street Delivery a ajuns la ediţia #9 în Bucureşti, ediţia #8 în Timişoara şi ediţia #2 în Iaşi. Printre noutăţile acestui an se numără extinderea Street Delivery Bucureşti în Piaţa George Enescu din capitală, care va găzdui insula Street Delivery Sports, dar şi deschiderea pentru public a peluzei Casei Universitarilor dinspre Arthur Verona.
 
Street Delivery se desfăşoară pe Strada Arthur Verona şi în Piaţa George Enescu din Bucureşti, pe strada Mărăşeşti din Timişoara şi pe strada Vasile Pogor din Iaşi.
 
Ce vrem?
 
1. Oraşe pentru oameni, în care pietonii şi cei care folosesc mijloace de transport responsabile să aibă prioritate în faţa maşinilor. Ni se pare că oraşul se dezvoltă ignorându-şi locuitorii, pe cei care-i dau viaţă, şi istoria sa (şi aşa rasă de bombardamente şi sistematizări dictatoriale).
 
2. În Bucureşti: crearea unui traseu cultural pietonal care să lege Estul Bucureştiului de Vest, pornind de la Grădina Icoanei la Cişmigiu. Traseul ar putea fi parcurs la pas în 15 minute şi conţine zeci de monumente istorice de maxim interes turistic, cultural şi de patrimoniu, dar şi lucrări de artă publică. Două bulevarde mari (Magheru şi Calea Victoriei) fracturează în zilele noastre mobilitatea bucureştenilor cu treceri de pietoni rare şi cu trotuare pline de maşini parcate ilegal.
 
3. Crearea unei alternative turistice responsabile în Bucureşti. Centrul Vechi bucureştean, deşi un succes de public, dezechilibrează viaţa oraşului în mod artificial şi a devenit un rai pentru rechinii imobiliari.
 
4. Un Weekend Naţional al Spaţiului Public care să aibă loc în fiecare an în oraşele României, la sfârşitul celei de-a doua săptămâni a lunii iunie.
 
Tema Street Delivery 2014, pe baza căreia am făcut o selecţie din cele peste 400 de proiecte înscrise, e SOCIETATEA MOBILĂ, o îmbinare între societatea civilă şi ideea de mobilitate. Societatea civilă e formată din toţi acei cetăţeni care fac gesturi mici (precum a nu-şi arunca gunoiul în stradă, a-şi ajuta semenii) sau mari (a schimba mentalităţi, a organiza comunităţi pentru îndeplinirea unui scop comun).
 
Când spunem mobilitate, ne gândim la două lucruri. Primul: mişcare urbană. Cum putem înlesni mobilitatea în oraş fără a folosi sistemul auto, care ne ia strada de sub picioare şi ne-o vinde înapoi cu preţul petrolului? Al doilea: lumea digitală. Mobilitatea înţeleasă prin prisma device-urilor mobile. Ne gândim mai ales la aplicaţiile care fac oraşul mai uşor de utilizat, mai intuitiv. Dar şi la cum putem scăpa de dependenţele acestui Ev Media dominat de gadget-uri, care ne închid privirea în contemplarea unui mic ecran strălucitor. Căutăm un echilibru între tehnologie şi natură.
 
Street Delivery nu ar fi posibil fără sprijinul vecinilor, voluntarilor, participanţilor, sponsorilor şi al partenerilor media. Mulţumim Grolsch, Red Bull, WeTour, U-Man, Europa FM, Digi24, Şapte Seri, ARCUB, Zeppelin, TOTB, Veioza Arte, Feeder, VICE, Ginger Group, Modernism.ro, The Institute, Bucureştiul meu drag, Primăriei Municipiului Bucureşti, Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, AIR Design Construct, Romprest.

 
Din 2013 Street Delivery a fost înscris în demersul de Responsabilizare Socială demarat de Societal (reţea naţională de ONG-uri) şi, ca urmare a angajamentului său, ediţiile cu numărul 8 şi 9 poartă marca Eveniment Responsabil.
 
Vă aşteptăm pe străzi mobilate cu ideile voastre!

11 June 2014