Zona centrala aglomerata sau periferie cu parcare


Cotidianul - 05.07.2006
 

Chiar daca zona centrala este cea mai solicitata pe piata spatiilor de birouri, aceasta prezinta dezavantaje care fac din zonele marginase competitori redutabili.

Centrul este zona cea mai apreciata atunci cind vine vorba despre alegerea unui spatiu de birouri. Pe linga avantajele pe care acesta le ofera (vizibilitate, reprezentativitate sau vecinatatea unor institutii cu greutate cum ar fi Parlamentul sau Guvernul), centrul ofera si o serie de dezavantaje cum ar fi aglomeratia, lipsa locurilor de parcare sau a spatiilor verzi. „Chiriasii au inteles ca nu pot avea toate sediile in buricul tirgului, astfel ca s-au conturat doua locatii majore: centru nord – pentru sedii centrale, reprezentative, si secundare – pentru cladirile administrative de call-center sau back-up office“, spune Catalina Jigman, manager al Departamentului Comercial la Eurisko. Astfel, zona care incepe de la Calea Buzesti – Piata Victoriei si continua pe bulevardul Aviatorilor, spre piata Charles de Gaulle si se incheie in perimetrul format de parcul Herastrau, soseaua Nicolae Caramfil si Piata Presei Libere a devenit zona de business a Bucurestiului. Aici, in ultimii zece ani, liderii principalelor industrii romanesti – financiar-bancara, IT & C, energie, media sau bunuri de larg consum – si-au stabilit headquarter-urile.

Vila cu stil

Pe linga acestea, o categorie distincta o reprezinta cabinetele de avocatura, companiile de publicitate sau de consultanta care cauta un sediu diferit fata de centrele moderne de afaceri. Solutia oferita de Bucuresti, in momentul de fata, o reprezinta vilele clasice, cu arhitectura pretioasa, construite la sfirsit de secol XIX, inceput de secol XX. „Cei care aleg un astfel de sediu cauta sa dea o nota aparte locului in care isi desfasoara afacerile. Arhitectura si modalitatea de amenajare a interiorului confera o anumita distinctie respectivului imobil, distinctie care isi lasa amprenta si asupra imaginii firmei, spunind multe despre cultura sa organizationala.

Totodata, sediul este primul element cu care posibilii clienti intra in contact si isi formeaza o impresie asupra seriozitatii companiei in cauza“, spune Catalina Jigman. Acest gen de solutii sint insa foarte rare si din aceasta cauza costurile pe care acestea le presupun sint foarte mari. Chiriile incep de la 3.500 de euro/luna si merg pina la 10.000 sau chiar 15.000 de euro/luna in functie de locatie, suprafete si facilitati.

Busola indica nordul

In ceea ce priveste  „back-up office“-urile bancilor sau „call-center“-urile companiilor de IT si telecom ale acelorasi firme care au sediile centrale in zona de centru-nord, solutia este oferita de zonele pe care au functionat platforme industriale din perioada comunista. Un astfel de exemplu este Pipera.  Pe locul fostei platforme au fost ridicate citeva complexuri care s-au bucurat de un real succes: Iride Business Park, Novo Park sau Conect Business Park.

Aceste dezvoltari ofera o serie de avantaje, care nu se regasesc in cazul cladirilor centrale: chirii mai mici si spatii generoase, atit in materie de suprafete inchiriabile cit si in privinta locurilor de parcare si a spatiilor verzi.



Sebastian Firtat
Cotidianul
 

5 July 2006