Dezvoltatorul imobiliar are în administrare un portofoliu internaţional de circa 50 de proiecte, evaluat la aproximativ 6 miliarde de euro.
În situaţia economică actuală, când ne gândim la piaţa de real estate, întrebările frecvente pe care şi le pun nu numai jucătorii din piaţa de real estate, ci şi publicul în general, sunt: Mai există bugete şi planuri pentru investiţii? Ce se va întâmpla cu piaţa imobiliară? La aceste întrebări a răspuns directorul unei companii cu activitate regională, cu investiţii prezente şi viitoare, doamna Daiana Voicu, Managing Partner Willbrook International.
Cum vede piaţa locală acum, după doi ani de criză şi destul de puţine speranţe de revenire în 2011, un dezvoltator cu activitate regională?
La momentul acesta mi-e foarte greu să dau cifre. Orice evaluare nu-şi mai are rostul, orice cifră nu mai reflectă absolut deloc realitatea economică. Însă pot să vă mărturisesc că piaţa
rezidenţială a fost destul de afectată de criză, tarifele de închiriere au scăzut substanţial în 2010 faţă de 2008. Pe segmentul nostru de clienţi nu s-au înregistrat însă pierderi
semnificative şi credem că printr-o strategie adecvată de marketing vom reuşi să acoperim spaţiile pe care le avem în portofoliu. România rămâne în continuare o piaţă atractivă şi multe
companii internaţionale vor să îşi deschidă filiale sau să îşi extindă afacerile în ţara noastră. Este important însă să existe un dialog permanent între investitori şi mediul
guvernamental, pentru ca împreună să poată găsi soluţiile adecvate. În continuare, întreaga regiune suferă ca urmare a crizei economice.
Există opinii conform cărora preţurile de achiziţie a terenurilor au scăzut şi au devenit negociabile. Pot fi considerate acestea avantaje asociate crizei? Intenţionaţi să faceţi
achiziţii în viitorul apropiat?
Este adevărat, preţurile de achiziţie a terenurilor au scăzut, la fel cum au scăzut şi preţurile apartamentelor. Este cert că investiţiile sunt analizate mai puternic, cu toate că se
obţin preţuri mai bune decât în anii trecuţi, însă banii au altă valoare, capitalul pentru investiţii s-a diminuat. Raportându-ne la datele existente, sperăm ca piaţa imobiliară să se mai
dezgheţe pe la finele anului 2011. Cât priveşte compania pe care o conduc, în acest moment, ne consolidăm portofoliul curent şi încercăm să construim ceea ce am început. Cel mai probabil,
la sfârşitul anului vom putea spune cu exactitate încotro ne îndreptăm şi care sunt perspectivele pentru perioada imediat următoare.
Cât a investit până acum Willbrook în România? Aveţi un buget de investiţii pentru acest an? Veţi continua investiţiile în România şi în ce condiţii?
Willbrook International este o companie britanică de dezvoltare de proiecte imobiliare pe pieţele din Europa Centrală şi de Est. Compania este prezentă pe piaţa din România din 1998. Willbrook
International a derulat pe piaţa românească proiecte de peste 500 de milioane de euro în domeniul imobiliar. Aşa cum am declarat, dorim să ne concentrăm pe proiectele prezente, care se află
în curs de desfăşurare. În momentul de faţă, există patru proiecte aflate în diverse faze de execuţie - inclusiv Cathedral Plaza -, cu o valoare totală a investiţiilor aflate în derulare de
peste 300 de milioane de euro până la finalul anului în curs. Investiţiile acoperă segmentele rezidenţial şi al spaţiilor de birouri, dar compania are în vedere extinderea investiţiei şi
către centre comerciale şi hoteluri. Din portofoliu fac parte: Willbrook Platinum Business and Convention Center - proiect de birouri şi centru de conferinţe, Oxford Gardens - proiect
rezidenţial de lux, Cathedral Plaza - proiect de birouri şi Tomis Mall - modernizarea centrului comercial.
Ce suprafaţă de teren aveţi în zona Bucureştiului şi unde anume? Ce planuri de dezvoltare aveţi, legat de aceste terenuri?
Portofoliul Willbrook International din zona Bucureştiului cuprinde ansambluri rezidenţiale de lux şi spaţii de birouri. Aceste proiecte sunt dezvoltate pe o suprafaţă care depăşeşte
311.000 metri pătraţi construiţi, dispuse în zona de nord a Capitalei, mai exact în zona Băneasa-Pipera.
Ce suprafaţă de teren aveţi în celelalte oraşe din ţară? Ce planuri de dezvoltare aveţi acolo? Ce veţi face cu cele circa 10.000 de hectare din Dobrogea?
În celelalte zone din ţară suntem prezenţi mai mult cu dezvoltări de centre comerciale şi hoteluri. Astfel, în Constanţa am achiziţionat Tomis Mall, fostul magazin universal, poziţionat
într-o zonă cu tradiţie a oraşului, fiind renovat şi extins, cu o suprafaţă construită de 32.045 metri pătraţi. Avem şi un proiect în zona montană, Vila Maria, care este dezvoltat în
Sinaia şi cuprinde opt apartamente, având o suprafaţă construită de 737 metri pătraţi.
Întrucât proiectul eolian, pe care am început să-l analizăm de ceva vreme, e complex şi necesită studii de vânt, precum şi un proiect laborios, pentru aprobarea sa este nevoie de o multitudine de avize, şi suntem în continuare în faza de proiect, pe care sperăm să o finalizăm până la sfârşitul anului în curs.
Care este acum principala motivaţie a clienţilor când cumpără o locuinţă de lux? Cu ce s-a schimbat situaţia faţă de perioada 2007-2008 în ceea ce priveşte profilul clientului de lux pe
rezidenţial?
Succesul unei dezvoltări imobiliare de lux înseamnă să cunoşti cu adevărat exigenţele viitorilor clienţi. Trendul în real estate indică direcţia calităţii.
Suntem o companie puternică, un brand puternic, cu un segment de clienţi definit foarte bine. Noi nu oferim doar real estate, ci şi un stil de viaţă la standarde ridicate, un brand al oamenilor puternici şi informaţi. Astfel, de fiecare dată încercăm să ne reinventăm şi să aducem un plus de valoare serviciilor, dezvoltăm pachete de servicii extra, care sunt incluse în preţul dezvoltării (piscine, spa-uri, terenuri de tenis, servicii de concierge, astfel încât clienţii internaţionali să se acomodeze cât mai bine şi repede în România). În spiritul Willbrook, esenţa ansamblurilor rezidenţiale dezvoltate reprezintă talentul de a îmbina armonios arhitectura la standarde de excelenţă cu un design de înaltă calitate, atent la detalii, într-o locaţie deosebită, completate de servicii private exclusiviste definite de atribute ca inovaţie şi calitate. Printre serviciile deosebite oferite se numără şi Willbrook Medical Center, primul centru medical pe care compania îl va dezvolta în viitor. Scopul acestuia este să deservească clienţii care locuiesc într-unul din ansamblurile rezidenţiale deţinute de companie. Pachetele VIP oferă posibilitatea transportării în regim de urgenţă a pacientului în clinici internaţionale. Prin astfel de servicii, sunt convinsă că ne diferenţiem pe piaţa imobiliară de lux.
Cum s-a dezvoltat arhitectura verde în România, în comparaţie cu Bulgaria, Cehia, Letonia, Georgia şi Turcia, ţări în care sunteţi prezenţi cu proiecte? Dacă există diferenţe, vă rog să le
schiţaţi, împreună cu motivaţia acestor diferenţe.
Am observat că sunt din ce în ce mai multe construcţii green în ţara noastră, construcţii prietenoase cu mediul, care se traduc printr-o rată ridicată de economisire a apei şi energiei, un
volum diminuat de deşeuri şi emisii poluante, un confort ridicat oferit angajaţilor şi costuri operaţionale scăzute. Willbrook International va livra pe piaţă în acest an prima clădire
cu ahitectură „green" din Capitală, în curs de certificare LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), o combinaţie de clădire de birouri şi centru de conferinţe - Willbrook
Platinum Business and Convention Center. Sustenabilitatea a devenit un criteriu-cheie pentru cei preocupaţi de calitatea mediului. Faţă de pieţele emergente în acest domeniu, unde rata
de pătrundere a fenomenului este de 5%, în România există doar 2% imobile verzi. În toate ţările în care Willbrook activează, proiectele dezvoltate menţin aceleaşi valori de
sustenabilitate. Willbrook merge „green" pentru fiecare proiect.
Pentru care proprietăţi asiguraţi servicii de property management? Vreţi să vă extindeţi expertiza pe acest segment?
Willbrook are în administrare un portofoliu internaţional de circa 50 de proiecte, evaluat la aproximativ 6 miliarde de euro în România, Cehia, Polonia, Letonia, Georgia, Bulgaria şi Turcia.
Pentru toate aceste proiecte, Willbrook acţionează conform viziunii de a crea valoare adăugată prin produsele şi serviciile de înaltă clasă oferite în domeniul real estate-ului de lux.
În acest sens, pe lângă toate celelalte servicii personalizate, Willbrook oferă şi serviciul de property management, serviciu propriu neexternalizat. Avem propria noastră companie
care se ocupă de creşterea şi menţinerea unui mediu confortabil pentru ocupanţii clădirilor noastre.
Ce veţi face dacă veţi pierde în România procesele legate de Cathedral Plaza? Veţi apela la arbitraj internaţional sau vă veţi supune deciziei magistraţilor?
Din punctul nostru de vedere, clădirea este terminată, situaţia proceselor nu mai este relevantă la acest moment pentru viitorul clădirii. Dar vom continua să ne luptăm în instanţă.
Compania a sesizat încă din 2008 Curtea Europeană a Drepturilor Omului, cu o plângere faţă de hotărârea vădit ilegală şi părtinitoare a Senatului României, prin care i se aducea o gravă
şi nepermisă atingere a dreptului de proprietate. Plângerea respectivă se află în fază procedurală avansată.
18 April 2011