Dezvoltatorul imobiliar are în administrare un portofoliu internaţional de circa 50 de proiecte, evaluat la aproximativ 6 miliarde de euro.

17622-daiana_voicu.jpgÎn situaţia economică actuală, când ne gân­dim la piaţa de real es­tate, întrebările frec­ven­­­te pe care şi le pun nu nu­mai jucătorii din piaţa de real estate, ci şi publicul în ge­ne­ral, sunt: Mai există bu­ge­te şi planuri pentru inves­ti­ţii? Ce se va întâmpla cu piaţa imobiliară? La aceste între­bări a răspuns directorul u­nei companii cu activitate re­gională, cu investiţii prezente şi vii­toa­re, doamna Daiana Voi­cu, Managing Partner Wil­l­brook International.

Cum vede piaţa locală acum, după doi ani de criză şi destul de puţine speranţe de revenire în 2011, un dezvol­tator cu activitate regională?
La momentul acesta mi-e foarte greu să dau cifre. Orice evaluare nu-şi mai are rostul, orice cifră nu mai reflectă absolut deloc realita­tea economică. Însă pot să vă măr­tu­risesc că piaţa rezidenţială a fost destul de afectată de criză, tarifele de închi­rie­re au scăzut substanţial în 2010 faţă de 2008. Pe segmentul nostru de clien­ţi nu s-au înregistrat însă pier­deri semnificative şi credem că prin­tr-o strategie adecvată de marketing vom reuşi să acope­rim spaţiile pe ca­re le a­vem în por­tofoliu. România ră­mâ­ne în conti­nuare o piaţă atractivă şi multe com­­pa­nii internaţio­na­le vor să îşi des­chidă filiale sau să îşi extindă aface­rile în ţara noastră. Este im­portant însă să existe un dialog permanent între investitori şi me­diul guvernamental, pentru ca îm­preună să poa­­tă găsi soluţiile adecvate. În con­tinuare, întreaga regiune sufe­ră ca urmare a crizei economice.

Există opinii conform cărora preţurile de achiziţie a te­re­nurilor au scăzut şi au deve­nit negociabile. Pot fi conside­rate acestea avantaje asociate crizei? Intenţionaţi să faceţi achiziţii în viitorul apropiat?
Este adevărat, preţurile de achi­zi­ţie a terenurilor au scăzut, la fel cum au scăzut şi preţurile aparta­men­te­lor. Este cert că investiţiile sunt ana­li­zate mai puternic, cu toate că se ob­ţin preţuri mai bune decât în anii trecuţi, însă banii au altă valoare, ca­pitalul pentru in­ves­tiţii s-a diminuat. Raportându-ne la datele existen­te, sperăm ca piaţa imobiliară să se mai dezgheţe pe la finele anului 2011. Cât priveşte com­pania pe care o conduc, în acest moment, ne consolidăm por­tofoliul curent şi încer­căm să construim ceea ce am înce­put. Cel mai probabil, la sfârşitul anului vom putea spune cu exactita­te încotro ne îndreptăm şi care sunt perspectivele pentru perioada imediat următoare.

Cât a investit până acum Will­brook în România? Aveţi un bu­get de investiţii pentru acest an? Veţi continua investi­ţi­ile în România şi în ce condiţii?
Willbrook International este o companie britanică de dezvoltare de proiecte imobiliare pe pieţele din Europa Centrală şi de Est. Compania este prezentă pe piaţa din România din 1998. Willbrook International a derulat pe piaţa românească proiec­te de peste 500 de milioane de euro în domeniul imobiliar. Aşa cum am declarat, do­rim să ne concentrăm pe proiectele prezente, care se află în curs de des­făşurare. În momentul de faţă, există patru proiecte aflate în diver­se faze de execuţie - inclusiv Cat­hedral Plaza -, cu o valoare totală a investiţiilor aflate în derulare de peste 300 de milioane de euro până la finalul anului în curs. Investiţiile acoperă segmentele rezidenţial şi al spaţiilor de birouri, dar compania are în vedere extinderea inves­ti­ţiei şi către centre comerciale şi hoteluri. Din portofoliu fac parte: Willbrook Platinum Business and Convention Center - proiect de birouri şi centru de conferinţe, Oxford Gardens - pro­iect reziden­ţial de lux, Cathedral Pla­za - proiect de birouri şi Tomis Mall - moder­nizarea centrului comercial.

Ce suprafaţă de teren aveţi în zona Bucureştiului şi unde a­nume? Ce planuri de dezvol­ta­re aveţi, legat de aceste terenuri?
Portofoliul Willbrook Interna­tio­­nal din zona Bucureştiului cu­prinde ansambluri rezidenţiale ­de lux şi spa­ţii de birouri. Aceste pro­iecte sunt dezvoltate pe o suprafaţă care depă­şeşte 311.000 metri pă­traţi construiţi, dispuse în zona de nord a Ca­pitalei, mai exact în zona Băneasa-Pipera.

Ce suprafaţă de teren aveţi în celelalte oraşe din ţară? Ce planuri de dezvoltare aveţi acolo? Ce veţi face cu cele circa 10.000 de hectare din Dobrogea?
În celelalte zone din ţară suntem prezenţi mai mult cu dezvol­tări de centre comerciale şi hote­luri. Astfel, în Constanţa am achi­zi­ţionat Tomis Mall, fostul magazin universal, po­zi­ţionat într-o zonă cu tradiţie a ora­şu­lui, fiind renovat şi extins, cu o su­prafaţă construită de 32.045 metri pă­traţi. Avem şi un proiect în zona montană, Vila Ma­ria, care este dezvoltat în Sinaia şi cuprinde opt a­partamente, având o suprafaţă construită de 737 metri pătraţi.

Întrucât proiectul eolian, pe ca­re am început să-l analizăm de ce­va vre­me, e complex şi necesită studii de vânt, precum şi un pro­iect laborios, pentru aprobarea sa este ne­voie de o multitudine de avize, şi suntem în continuare în faza de pro­iect, pe care sperăm să o finali­zăm până la sfârşitul anului în curs.

Care este acum principala motivaţie a clienţilor când cumpără o locuinţă de lux? Cu ce s-a schimbat situaţia faţă de perioada 2007-2008 în ceea ce priveşte profilul clientului de lux pe rezidenţial?
Succesul unei dezvoltări imobi­lia­re de lux înseamnă să cunoşti cu adevărat exigenţele viitorilor clien­ţi. Trendul în real estate indică direc­ţia calităţii.

Suntem o companie puternică, un brand puternic, cu un segment de clienţi definit foarte bine. Noi nu oferim doar real estate, ci şi un stil de viaţă la standarde ridicate, un brand al oamenilor puternici şi in­formaţi. Astfel, de fiecare dată în­cer­căm să ne reinventăm şi să adu­cem un plus de valoare serviciilor, dez­vol­tăm pache­te de servicii ex­tra, care sunt incluse în preţul dezvoltării (pis­cine, spa-uri, terenuri de tenis, servicii de concierge, astfel încât clienţii internaţionali să se acomo­deze cât mai bine şi repede în Ro­mâ­nia). În spiritul Willbrook, esenţa an­samblurilor rezidenţiale dezvoltate reprezintă talentul de a îmbina ar­mo­nios arhitectura la stan­darde de excelenţă cu un de­sign de înaltă calitate, atent la de­talii, într-o locaţie deosebită, completate de servicii private exclusi­vis­te definite de atribute ca ino­va­ţie şi calitate. Printre serviciile deo­sebite o­ferite se numără şi Willbro­ok Me­dical Center, primul centru medical pe care compania îl va dezvolta în vii­tor. Scopul acestuia este să deser­vească clienţii care locuiesc într-u­nul din ansamblurile rezi­den­ţiale de­ţi­nu­te de companie. Pa­chetele VIP ofe­ră posibilitatea trans­portării în re­gim de urgenţă a pacientului în cli­ni­ci internaţio­nale. Prin astfel de servicii, sunt convinsă că ne di­fe­ren­ţiem pe piaţa imobiliară de lux.

Cum s-a dezvoltat arhitectura verde în România, în comparaţie cu Bulgaria, Cehia, Letonia, Georgia şi Turcia, ţări în care sunteţi prezenţi cu proiecte? Dacă există diferenţe, vă rog să le schiţaţi, împreună cu motivaţia acestor diferenţe.
Am observat că sunt din ce în ce mai multe construcţii green în ţara noastră, construcţii prietenoase cu me­diul, care se traduc printr-o rată ridicată de economisire a apei şi e­ner­giei, un volum diminuat de ­de­şeuri şi emisii poluante, un confort ridicat oferit angajaţilor şi costuri o­peraţionale scăzute. Willbrook In­ter­na­tional va livra pe piaţă în a­cest an prima clădire cu ahitectură „green" din Capitală, în curs de certificare LEED (Leadership in Ener­gy and Environmental De­sign), o combina­ţie de clădire de bi­rouri şi centru de conferinţe - Wil­lbrook Pla­tinum Bu­si­ness and Convention Center. Sus­te­nabilita­tea a devenit un criteriu-cheie pentru cei preocupaţi de calitatea me­diului. Faţă de pieţele emergente în acest domeniu, unde rata de pă­trun­dere a fe­nomenului este de 5%, în România există doar 2% imobile verzi. În toa­te ţările în care Wil­lbrook acti­vea­ză, proiectele dez­vol­tate menţin ace­leaşi valori de sus­tenabilitate. Willbrook merge „green" pentru fiecare proiect.

Pentru care proprietăţi asiguraţi servicii de property ma­na­­gement? Vreţi să vă extin­deţi expertiza pe acest segment?
Willbrook are în administrare un portofoliu internaţional de circa 50 de proiecte, evaluat la aproximativ 6 miliarde de euro în România, Cehia, Polonia, Letonia, Georgia, Bul­garia şi Turcia. Pentru toate a­ceste pro­iec­te, Willbrook acţionea­ză conform vi­zi­u­nii de a crea valoa­re adăugată prin produsele şi serviciile de înaltă clasă oferite în domeniul real estate-u­lui de lux. În acest sens, pe lângă toate ce­le­lalte servicii personalizate, Will­brook oferă şi serviciul de pro­perty mana­gement, serviciu propriu neex­ter­na­li­zat. Avem propria noastră com­­pa­nie care se ocupă de creş­te­rea şi men­ţinerea unui mediu confortabil pentru ocupanţii clădirilor noastre.

Ce veţi face dacă veţi pierde în România procesele legate de Cathedral Plaza? Veţi apela la arbitraj internaţio­nal sau vă veţi supune deciziei magistraţilor?
Din punctul nostru de vedere, clă­direa este terminată, situaţia proceselor nu mai este relevantă la a­cest moment pentru viitorul clă­dirii. Dar vom continua să ne lup­tăm în instan­ţă. Compania a sesizat încă din 2008 Curtea Europeană a Drep­tu­ri­lor Omului, cu o plângere faţă de ho­tă­rârea vădit ilegală şi părtinitoare a Senatului României, prin care i se a­ducea o gravă şi ne­permisă atinge­re a dreptului de proprietate. Plânge­rea respectivă se află în fază procedurală avansată.


Sursa

18 April 2011