Vile pe pista
Ziua - 02.02.2006
 

Terenurile detinute de aeroporturi, la control * Intreprinzatorii imobiliari se bat pentru activele societatilor de transport care urmeaza sa fie scoase la vanzare * Miza este imensa: cel putin in Bucuresti, aeroporturile sunt inghitite de metropola si "se apropie" de Centru, ca locatie si pret.

Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a dezbatut ieri, cu intarziere de o zi, controversata propunere legislativa a MTCT privind "aprobarea primei etape a strategiei de privatizare a unor societati comerciale aflate sub autoritatea MTCT, prin oferta publica secundara". De ceva vreme acest proiect a reusit sa starneasca valuri, pe lista societatilor aflandu-se nume importante precum Compania Nationala "Aeroportul International Henri Coanda" SA, Societatea Nationala "Aeroportul International Baneasa SA - Aurel Vlaicu" SA, Societatea Nationala "Aeroportul International Timisoara - Traian Vuia" SA, Societatea Nationala Aeroportul International Constanta" SA, alaturi de "CFR Marfa" SA, Societatea de Administrare Active Feroviare "SAAF" SA, "Metrorex" SA si Companiile Nationale "Administrarea Canalelor Navigabile" SA Constanta, "Administrarea Porturilor Dunarii Maritime" SA Galati si "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" SA Giurgiu.

Controversata este nu atat ideea privatizarii acestor companii, cat mai ales modul in care urmeaza sa se faca acest lucru.

Discutabila este mai ales una dintre prevederile "strecurate" in proiect, potrivit careia administrarea "eficienta" a patrimoniului se va putea face inclusiv prin vanzarea a cel mult 10% din valoarea totala a activelor imobilizate ale fiecarei societati comerciale, "daca aceasta nu contravine actelor normative in vigoare". Cat de mult se tine cont de legile existente atunci cand la mijloc sunt active dintre cele mai apetisante, asa cum este cazul terenurilor aferente celor 4 aeroporturi, e greu de spus. Mai ales cand acestea vor putea fi instrainate doar cu acceptul consiliului de administratie. "Investitorilor" le place sa-si ridice vile chiar langa pista aeroportului, iar cu cat mai aproape de baliza, cu atat mai bine. Si de ce sa nu-si construiasca o carciumioara pe malul Dunarii, in incinta portului?

Doar e vad bun si se anunta turisti. Iar acum avem si baze americane in Dobrogea. Mai toate societatile au planuri de dezvoltare si deci de extindere. Si nu ar fi deloc exclus ca o parte dintre terenurile libere apartinand, spre exemplu, Aeroportului Baneasa - a caror valoare, potrivit specialistilor, depaseste o suta de milioane de euro - sa fie vandute pe preturi de nimic, ca apoi sa fie rascumparate chiar de vanzatorii initiali insa la preturi, evident, mai mari.

Alexandros Galiatatos, secretar de stat in MTCT si seful Comisiei de Dialog Social a ministerului, ne-a declarat ieri ca a cerut celor zece societati in cauza sa prezinte situatia terenurilor detinute, lista pe care o va face publica saptamana viitoare. Pana atunci, el a dat asigurari ca nici una dintre cele zece nu are in administrare terenuri proprietate privata a statului, iar "activele imobilizate se refera la cladiri si utilaje". Galiatatos a precizat ca initiativa legislativa a primit girul MTCT si a fost trimisa spre avizare la ministerele implicate.

articol integral in Ziua

Carmen Popescu
Ziua
 

2 February 2006