Centrele comerciale au mai mulţi vizitatori decât orice atracţie turistică din România. Chiar şi în vremuri dificile din punct de vedere economic, românii sunt dispuşi să lase la mall sume mari. Însă falimentele răsunătoare din ultimii ani indică faptul că, pentru a avea succes, nu este îndeajuns să compartimentezi o clădire uriaşă şi să aduci magazine de renume. Cum reuşesc unele centre comerciale să rămână în preferinţele clienţilor şi cum vor arăta mallurile viitorului?

28391-mall.jpgCentrele comerciale au reprezentat o atracţie pentru români, încă de la prima inaugurare. Nenumăratele magazine, cafenelele, restaurantele şi cinematografele, toate sub o singură cupolă, au atras românii, care erau avizi de spaţii de acest gen.

„Conceptul de mall a avut un succes atât de mare în România deoarece aici nu sunt artere importante, bulevarde pietonale, unde oamenii să poată ieşi la plimbare cu familiile lor, unde să poată veni turişti. În Bucureşti, există doar Centrul Vechi, care este plin de cluburi şi pub-uri, deoarece afacerile de noapte aduc mai mulţi bani decât afacerile de zi”, declară pentru IMOPEDIA.ro Georgios Argentopoulos, CEO Băneasa Developments.

Spre deosebire de alte mari oraşe europene, Capitalei noastre îi lipsesc zonele pietonale, deşi localnicii şi turiştii sunt dornici de astfel de artere – o demonstrează aglomeraţia de la fiecare eveniment care opreşte circulaţia pe vreo stradă bucureşteană.

„În Bucureşti, comerţul stradal este foarte mic. Pentru un oraş cu această populaţie, pentru un centru al oraşului distinct, despre care toată lumea ştie unde este, te aştepţi să fie două-trei străzi cu magazine. Nu există o zonă pietonală bine dezvoltată. Există şi problema spaţiului pentru magazine, dar aceasta se rezolvă când interesul este acolo şi cererea există”, subliniază Alexander Athanassoulas, CEO Stirixis.

Conceptul de mall se va transforma, pentru a se adapta cererii din partea noii generaţii

Specialiştii spun că Bucureştiul ar mai avea loc de cel puţin două malluri de dimensiuni mari, deoarece la acest capitol, este mult sub nivelul altor capitale europene, precum Budapesta, Praga sau Varşovia. Chiar dacă numărul relativ redus de centre comerciale a asigurat succesul afacerilor, existenţa acestora este pusă în pericol de dorinţele în continuă schimbare ale consumatorilor. Unii jucători au ieşit din piaţă, semn că românii nu aleg întotdeauna mallul din apropierea locuinţei, ci sunt dispuşi să parcurgă distanţe însemnate pentru servicii de calitate.

„Aspecte precum unicitatea şi factorul de diferenţiere vor deveni cruciale în dezvoltările viitoare de retail. În plus, evoluţiile comportamentului consumatorilor vor spori importanţa altor criterii, precum designul atrăgător, locurile de parcare adecvate şi uşor de accesat, calitatea spaţiilor publice, uşurinţa navigării în interiorul centrelor comerciale”, arată un studiu realizat de Sonae Sierra şi Price Waterhouse Coopers.

Clienţii, deci şi chiriaşii, se vor orienta către centrele inovatoare, către mallurile care vor reuşi să creeze experienţe unice, care vor dezvolta adevărate punţi între lumea virtuală şi cea a comerţului în spaţiul real, atrag atenţia specialiştii din domeniu.

Viitorul este mobil, iar afacerile se construiesc cu ajutorul unei comunități

Centrele comerciale care se vor face remarcate nu numai în realitate, dar şi în mediul virtual, sunt cele care vor reuşi să supravieţuiască în viitor, consideră specialiştii. Serviciile oferite de centrele comerciale trebuie să se transforme pentru a se adapta într-o lume în care comunicarea se face la alt nivel, în care telefoanele inteligente şi tabletele câştigă din ce în ce mai mult teren. Tot mai mulţi clienţi utilizează tehnologie de ultimă generaţie, astfel că apar oportunităţi uriaşe referitoare la aplicaţii de marketing pentru mobile.

„Facebook, reţelele sociale, toate acestea sunt instrumente perfecte pentru a înţelege cine este vizitatorul nostru, pentru a afla ce caută, pe ce îşi cheltuieşte banii. Într-un efort de şase luni, am adunat 110.000 fani pe pagina de Facebook, ceea ce este cu atât mai important cât noi nu avem oferte, ci doar propuneri. Totul se face în jurul unei comunităţi, acestea sunt adevărate oportunităţi de loializare”, spune Georgios Argentopoulos, CEO Băneasa Developments.

În prezent, centrele comerciale din România îşi mobilizează resursele pentru a organiza evenimente, pentru a face cumpărăturile mai distractive. Însă vizionarii subliniază că marketingul va deveni vital, în viitorul apropiat – criteriul de bază nu va mai fi unicitatea unui produs, ci experienţele mixte pe care le poate oferi un magazin sau un centru comercial, într-o eră digitalizată. 

 

CITEȘTE ȘI România, de vânzare: danezii ne cumpără agricultura, americanii casele, iar restul, ce se mai poate

 

4 decembrie 2012