Piaţa centrelor comerciale se apropie de saturaţie în majoritatea oraşelor din România, astfel că pentru anul viitor numărul proiectelor care ar putea fi deschise este la jumătate faţă de anul acesta.

19510-adora-mall.jpgRitmul de extindere al retailerilor internaţionali pe piaţa locală ar putea încetini anul viitor, în condiţiile în care principalul "canal de expansiune" folosit în ultimii cinci-şase ani, respectiv mallurile şi parcurile comerciale, va genera tot mai puţine proiecte în următorii ani.

Dacă toamna acestui an se anunţă a fi una aglomerată, cu deschideri la fiecare două săptămâni, pentru 2012 deocamdată doar trei centre comerciale se anunţă a fi în grafic pentru deschidere: Corall Constanţa, Prima Shopping Center Oradea şi Uvertura Botoşani.

În stadii premergătoare con­s­truc­ţiei mai sunt câteva zeci de malluri şi parcuri comerciale în Ro­mânia, dar doar o mică parte dintre acestea au şanse să fie deschise pe par­cursul anului viitor. Printre acestea se numără mallul Adora din Craiova, la care portughezii de la Sonae Sierra au anunţat recent că vor începe lucrările, în timp ce sud-africanii de la NEPI au anunţat de asemenea că vor începe anul acesta lucrările la un centru comercial în Ploieşti, care ar putea fi deschis până la sfârşitul anului viitor.

O condiţie "eliminatorie" pen­tru deschiderea unui centru co­mer­cial de mari dimensiuni în ultimii ani a fost găsirea unei "ancore de food", respectiv un supermarket sau hipermarket. Dintre proiectele anunţate pentru anul viitor doar cel din Botoşani nu a anunţat semnarea unui parteneriat cu un astfel de chiriaş; la Prima Shopping va fi Kaufland şi Lidl, Corall Constanţa este un proiect dezvoltat de Cora, companie care va opera şi un hipermarket în mall, dar şi în Adora Craiova, în timp ce proiectul NEPI din Ploieşti va fi realizat în imediata vecinătate a hipermarketului Carrefour.

Unul dintre motivele pentru care dezvoltatorii proiectului din Botoşani nu au anunţat până în prezent semnarea unui contract cu operatorii de hiper/supermarketuri ar putea fi legat de faptul că francezii de la Carrefour vor deschide în toamna acestui an un hipermarket în oraşul din nordul Moldovei.

"Construcţia va fi finalizată în luna octombrie 2011, iar deschiderea oficială este programată pentru trimestrul doi 2012. În prezent suntem în etapa de precontracte (promisiuni de închiriere) cu firme din domenii diferite, precum supermarket sau retailer de electrocasnice", spune Petronela Avram, responsabil de închirierea centrului comercial Uvertura.

Proiectul este realizat de firma Moldova Universal, controlată de omul de afaceri Dănuţ Prisecariu, investiţia totală în acest mall fiind estimată la 23 de milioane de euro. Proiectul a fost început de mai mulţi ani, dar pe fondul crizei lucrările de construire au fost sistate.

"Construcţia a fost întârziată deoarece la nivelul anului 2008 apetitul marilor retaileri pentru judeţul Botoşani era scăzut, marea ma­joritate a retailerilor având blo­cate proiectele noi. Anul acesta am constatat o revigorare a interesului retaile­ri­lor pentru extindere", mai spune repre­zentantul mallului Uver­tura, a cărui construcţie este finalizată în proporţie de 75%.

Pe măsură ce puterea de cumpărare a românilor va creşte, într-o serie de oraşe ar mai putea fi realizate malluri în următorii ani. O serie de dezvoltatori cu experienţă pe acest segment au în continuare planuri pentru această piaţă, întârziate din diverse motive.

Spre exemplu, israelienii de la Plaza Centers, care au un portofoliu de zece centre comerciale doar în Polonia, nu au în construcţie niciun mall din România, deşi deţin terenuri importante în oraşe precum Timişoara, Iaşi, Constanţa, Hunedoara sau Slatina. Potrivit celor mai recente informaţii furnizate, marea majoritate a acestor proiecte ar trebui începute anul viitor. Pe de altă parte, şi proprietarii AFI Palace Cotroceni din Bucureşti au alte terenuri pentru realizarea de malluri în Bucureşti, Ploieşti şi Arad, dar în momentul de faţă compania se concentrează pe administrarea mallului din vestul oraşului şi pe construirea unei clădiri de birouri.

O serie de companii, printre care hipermar­keturile Auchan şi Cora sau retailerii de îmbră­căminte New Yorker, Takko, H&M, C&A sau Inditex, sunt încă în plină perioadă de expansiune şi nu ratează niciun proiect care poate întruni obiectivele de vânzări.

De anul viitor însă aceste companii ar putea fi nevoite să adopte modelul probat deja de Cora sau Auchan, şi anume de realizare a unor spaţii proprii, sau chiar să se orienteze spre spaţii stradale, o componentă a retailului ignorată aproape total în ultimii ani.


Sursa

30 June 2011