Dezvoltatorul spaniol Gran Via, proprietarul a trei foste fabrici din Bucureşti, a decis să vândă terenul de peste 6,5 ha pe care îl avea în Constanţa, unde programase construcţia a 2.900 de apartamente. Motivul: apariţia Maritimo Shopping Center.

27779-untitled-2.jpgNu mai este un secret faptul că investitorii imobiliari spanioli au fost puternic loviţi de criza financiară. Dacă adăugăm la acest aspect şi lipsa de finanţare pentru proiecte rezidenţiale de proporţii în România este lesne de înţeles de ce multe planuri măreţe au fost date uitării. În această situaţia este şi proiectul Flamenco Residences din Constanţa. Gran Via a cumpărat lotul de 65.212 mp când piaţa imobiliară se apropia de cote maxime şi nu a reuşit decât să realizeze lucrările de viabilizare ale terenului.

„Încercăm să vindem terenul din Constanţa. Artera Aurel Vlaicu nu se mai pretează pentru dezvoltări rezidenţiale după apariţia Maritimo Shopping Center şi sperăm să găsim un operator de retail pentru a vinde. La Bucureşti am fi dispuşi să vindem porţiuni mai mici, de genul celei vândute către Lidl, pentru a finanţa o parte din construcţii“, a declarat pentru Capital Antoanela Comşa, directorul general al Gran Via România.

Proiectul spaniolilor prevedea, în prima fază, dezvoltarea a cinci turnuri cu 19 şi 20 de etaje care să cuprindă un total de 1.000 de apartamente. Această etapă urma să aibă o suprafaţă construită desfăşurată supraterană de 93.715 mp şi o suprafaţă construită desfăşurată subterană de 21.971 mp. Acum la limita proprietăţii Gran Via a fost construit Maritimo Shopping Center, peste drum funcţionează o unitate Metro şi la cinci minute depărtare este centrul comercial TOM, care cuprinde Carrefour şi Bricostore.

Bani de construcţie

Spaniolii au în Bucureşti trei foste platforme industriale: Electrotehnica, Frigocom şi Tricodava. Până acum nu a fost dezvoltat niciun proiect pe ele şi s-a reuşit vânzarea unei suprafeţe de 5.000 mp către nemţii de la Lidl. Pentru anul viitor, Gran Via are în plan dezvoltarea unui prim bloc cu 98 de apartamente pe terenul de la Frigocom, dar încă se uită după finanţarea unor etape ulterioare.

„Faţă de 2007-2008, acum totul e diferit. Nu doar mediul economic din Spania, ci şi cel din România. Au fost tăieri de salarii, s-au înăsprit condiţiile de creditare şi ştim că mulţi români nu au tot salariul pe cartea de muncă. Când nu se mai găsesc resurse de finanţare e dificil. Cred totuşi că pot fi construite proiecte vandabile. Nu la dimensiunile pe care ni le doream noi iniţial, de mii de apartamente, dar blocuri mai mici pot fi rentabile. Săptămâna viitoare sperăm să primim autorizaţia de construcţie pentru primul bloc de pe Frigocom. Am vorbit recent cu CEO-ul Gran Via şi mi-a spus că ei nu au venit în România să cumpere şi să vândă terenuri, ci să construiască şi să vândă apartamente“, explică Antoanela Comşa.

În prima jumătate a acestui an, Gran Via a realizat o majorare de capital în valoare de 2,9 mil. euro. Banii vor fi utilizaţi pentru cheltuielile interne ale companiei, plata proiectantului, a arhitectului, pentru procesul de autorizare şi a unei părţi din construcţie. Investiţia în primul bloc de la Frigocom este estimată la circa 5 mil. euro. 

Comşa nu este convinsă că programul „Prima Casă“, pe care îşi bazează proiectul, va putea să susţină dobânzi similare cu cele în euro, la valoarea actuală a ROBOR, asta dacă programul va urma direcţia dictată de Banca Naţională a României şi anume creditarea în lei. BCR, cea mai mare bancă din România, a anunţat deja că nu mai creditează decât în moneda naţională. „Cred că «Prima Casă» va merge în continuare pe credite în euro. Acest program ne-a ajutat foarte mult şi faptul că până acum nu au fost incidente de plată spune foarte multe“, conchide reprezentantul Gran Via.

 

Sursa

1 November 2012