A avut clienţi, dar i‑a pierdut pe toţi când a venit criza. A câştigat alţii. Acum face planuri. Familia Antonescu dezvoltă un business uşor atipic pentru România: „tuningul de case".

18805-gabi_si_dragos_antonescu_64066200.jpgVila pe care Dragoş Antonescu (44 de ani) şi soţia lui, Gabi (40 de ani), o deţin în zona Domenii (Trotuşului) din Bucureşti se află încă în construcţie. Este un proiect pe care cei doi l‑au tot amânat, dar pe care îl vor finaliza cu siguranţă anul acesta. „Acolo....", spune el, fixând cu privirea o parte a primului etaj susţinut de stâlpi de rezistenţă, „o să fie o terasă cu multă vegetaţie. Iar acolo o să fie biroul nostru". Au cumpărat o casă, iar acum o transformă din temelii: de la desene şi schiţe până la construirea mobilierului. O reţetă pe care Antonescu a învăţat‑o înainte de a înfiinţa Crafthouse şi pe care acum o aplică pentru cele mai complexe proiecte.

POVESTEA. Ideea Crafthouse a apărut în urmă cu unsprezece ani, odată cu amenajarea primei locuinţe a familiei. După ce Dragoş şi Gabi Antonescu au încercat să lucreze cu mai multe firme de arhitectură, „fără ca cineva să înţeleagă" ceea ce îşi doreau, şi‑au dat seama că ar putea să pună în practică propriile idei. „Am schimbat douăsprezece echipe de muncitori, am dărâmat şi refăcut de mai multe ori. După trei ani şi jumătate de muncă ne‑am spus că am mai învăţat o meserie", îşi aminteşte Dragoş Antonescu.

Antreprenorul era atunci partener la o firmă importatoare de echipamente audio high‑end, unde modifica aparatele conform cu dorinţele clientului sau, altfel spus, făcea tuning de echipamente audio, „un business interesant şi profitabil". Aşa că trecerea către businessul cu tuning de case s‑a produs aproape natural.

În vara lui 2006, Antonescu renunţă la partea de high‑end audio - „Eram aliniaţi la start, împreună cu echipa cu care reuşisem să finalizăm propriul nostru proiect" - şi se pregăteşte pentru o nouă etapă. Intră ca partener într‑o firmă de design şi arhitectură care căuta suport în implementarea proiectelor. „Am adus cu mine şi 50 de oameni de execuţie", spune antreprenorul. După numai un an îşi dă seama că nu este de ajuns pentru ceea ce îşi dorea şi decide să înceapă propriul business în acest domeniu.

PRIMUL AN. Crafthouse Solutions a fost înfiinţată în toamna lui 2007 cu intenţia de a oferi servicii pentru segmentul premium - arhitectură rezidenţială şi small offices. „Când ne‑am făcut firma, ne‑am adus aminte de anul 2000. Ne‑am dat seama că vrem să fim aceia pe care noi îi căutăm, că vrem să facem lucruri care nu sunt de serie", mai spune el. Pe înţelesul tuturor, firma nou înfiinţată oferea servicii integrate, de la proiectare până la punere în operă, astfel încât beneficiarului să‑i fie predată casa la cheie, fără ca el „să‑şi bată capul" cu tot ce înseamnă procesul realizării şi implementării proiectului. De altfel, aceasta este o tehnică de abordare numită „design‑build", foarte răspândită pe piaţa din Statele Unite.

Nu e de mirare că „aproape toţi cunoscuţii" îl întrebau pe Antonescu: „Ce mai căutaţi aici? Abordarea aceasta nu e pentru România". Se refereau la acel public nefamiliarizat cu ceea ce oferea Crafthouse. Ca investiţie de început, suma a ajuns undeva la 100.000 euro, susţinută din surse proprii, în sediu, echipamente, maşini. În primul an de activitate, nimic nu părea să anunţe că urmează o perioadă în care piaţa imobiliară, pe care activa ­Crafthouse, se va prăbuşi.

Un exemplu de proiect din acea perioadă este Aqua Residence - un concept de tuning şi amenajare integrată a unui ansamblu de 12 vile. „Eram angrenaţi în tot felul de lucrări pentru clienţi. Aveam în jur de cinci proiecte mari, care valorau milioane de euro", punctează omul de afaceri. De altfel, primul an a însemnat o cifră de afaceri de câteva milioane de euro şi un profit de câteva sute de mii de euro pentru grupul coordonat de Antonescu, o echipă de o sută de oameni.


Sursa

31 May 2011