Pana acum trei ani, piata era cuprinsa de febra cladirilor de birouri. Se construia mult, fara sa se tina cont de eficienta sau dotari tehnologice. Urmarile acestei neglijente se vad in facturile chiriasilor care nu pot decat sa viseze la sedii "green".

19235-1308151459.jpgLa prima vedere, orice companie si-ar dori sa aiba sediul in celebrele America House sau Europe House din Capitala. Dar, doar la prima vedere. Acestea sunt printre primele cladiri de birouri gigantice care au aparut in peisajul bucurestean.

Cu un aspect care face Capitala sa semene cu Frankfurt-ul, office building-urile moderne erau inchiriate la capacitate maxima cu mult timp inainte de finalizarea lucrarilor de constructie.

Bataia companiilor pe spatiile de birouri ii determina pe constructori sa acorde mai putina atentie dotarilor eco. Pana a intrat economia in criza si toata lumea a cautat sa-si reduca cheltuielile.

"In acest moment, toate cladirile de birouri mai vechi de 3-4 ani sunt depasite", a declarat pentru Bloombiz Lucian Anghel, managing parter al companiei BSS, specializata pe managementul cladirilor de birouri si a spatiilor comerciale.

Pentru ca aceste cladiri sa supravietuiasca in urmatoarea perioada pe piata, este necesar ca proprietarii sa faca investitii serioase in upgrade-ul spatiilor.

In caz contrar, companiile vor fi din ce in ce mai atrase de noile cladiri, construite cu precadere in vestul Capitalei.

"In urma unui studiu recent, am observat ca firmele care au inchiriat spatii de birou in vestul Bucurestiului sunt cele mai satisfacute de conditiile oferite de proprietari si managerii cladirilor", a declarat Iulia Cornigeanu, senior research consultant la GfK Romania.

La studiul GfK au participat 60 de companii din Capitala cu activitati in servicii, constructii sau comert. Cercetarea mai arata ca suprafata medie ocupata de o companie este de 873 metri patrati, iar durata medie de ocupare a sediului este de trei ani.

Per total, companiile sunt satisfacute de conditiile oferite, 78% fiind multumite sau foarte multumite si doar 2% fiind foarte nemultumite.

Costurile sediului ard companiile la buzunare

Costurile de intretinere a unei cladiri de birouri reprezinta al treilea cost major pentru o companie. Cele mai mari sume se duc pentru salariile angajatilor si infrastructura IT.

In aceste conditii, orice metoda de eficientizare a functionarii unei cladiri poate avea un impact considerabil asupra facturii unei companii.

"In ultimii ani, obsesia tuturor companiilor, fie ca sunt mall-uri, companii telecom sau banci, a fost reducerea costurilor. Drept urmare, directorii financiari au apelat la departamanetul de facility management pentru raspunsul la intrebarea "Cum reducem costurile?", a mai spus Anghel.

Cele mai eficiente solutii sunt: reducerea si optimizarea spatiului si renuntarea la anumite servicii. Dar, cum o companie nu va functiona optim daca va renunta la servicii de curatenie sau energie electrica, trebuie gasite artificii care sa nu afecteze bunul mers al unei afaceri.

Drept urmare, proprietarii sau chiriasii de spatii comerciale sau de birouri apeleaza la asa numitii manageri de cladiri.

Cele mai mari companii din facility management de pe piata locala sunt chiar companii romanesti: ISS, UTI si BSS.

"Chiar daca in ultimii ani au intrat pe piata giganti internationali, cum ar fi Group Compas, Sodexho sau Bilfinger Berger, companiile romanesti detin cea mai mare cota de piata. Prime cinci companii, toate romanesti, detin 40% din cifra de afaceri a industriei", a mai spus Anghel.

Cum iti reduci costurile

O solutie simpla ce care a folosit-o Lucian Anghel chiar in sediul BSS a fost instalarea de intrerupatoare automate la sistemul de curent electric. Astfel, in acest moment nu veti mai vedea niciun bec sau calculator aprins in cladirea BSS dupa ora 19.00.

Rezultatul a fost faptul ca angajatii au devenit mai eficienti in orele de program si au mai mult timp pentru viata personala. In plus, factura de electricitate a companiei a scazut cu 5%.

Exista companii care reusesc sa-si scada cheltuielile fara a face niciun fel de investitii. Spre exemplu, celebra NASA a observat ca exista cateva birouri in sediul sau in care se lucreaza non-stop.

Din cauza ca birourile erau raspandite in toata cladirea, toate sursele de aer conditionat functionau in permanenta la maxim. Ceea ce a facut departamanetul de facility management al NASA a fost sa mute birourile in aceeasi aripa a cladiri si sa le cupleze la o singura sursa de aer conditionat. Rezultatul? O factura de energie redusa cu 13%.

Astfel de metode de scadere a costurilor sunt nenumarate, dar ceea ce ii sfatuiesc toti managerii de cladiri pe proprietari sau chiriasi este educarea angajatilor.

"Poti investi oricat in optimizarea spatiilor in care iti desfasori activitatea. Daca angajatii tai nu isi dezvolta o cultura green, rezultatele se vor lasa asteptate", a mai spus Anghel.


Sursa

16 iunie 2011