Fie că vorbim despre centre de închirieri de biciclete, de magazine cu produse bio ori de un centru de închiriat console pentru cei pasionaţi de astfel de jocuri, cert este că afacerile de nişă ocupă o pondere tot mai mare din piaţă. În plus, economiştii sunt de părere că acest tip de business se va menţine pe un trend ascendend întrucât promite rentabilitate cu investiţii minime. După cum era de aşteptat, acest trend general nu a întârziat să-şi facă simţite efectele şi în piaţa imobiliară. Specialiştii de la Regatta Real Estate Company – liderul brandurilor româneşti de imobiliare – ne explică în ce mod.

14123-550.jpgActualul context economic a transformat tot mai mulţi foşti angajaţi în antreprenori. În momentul în care au pus bazele unui business propriu, majoritatea au căutat soluţii care să ofere un maxim de rentabilitate însă cu investiţii minime. Astfel, în ultima perioadă, se remarcă în piaţă o creştere a numărului afacerilor sezoniere şi de nişă, mai ales în zona de leisure, de timp liber. Un exemplu elocvent este reprezentat de magazinele de biciclete care se deschid în zonele urbane în general şi în Bucureşti în special. În ultimele luni s-au deschis 6-7 astfel de spaţii doar în capitală. Un asemenea shop asigură servicii custom-made: biciclete create la comandă, consiliere, echipamente etc. Este vorba despre un trend care se bucură de susţinerea oferită de o campanie publică destul de puternică dar şi de decizii ale autorităţilor.

Deşi foarte populare, magazinele de biciclete sunt însă doar unul dintre exemplele de afacere de nişă de succes. În ultima perioadă au apărut din ce în ce mai multe magazine specializate. „Acestea se adresează fie unor categorii largi de clienţi, cum este cazul magazinelor de brânzeturi sau mezeluri tradiţionale, magazinele mici mesteşugăreşti – cizmărie, croitorie, reparaţii electronice şi electrocasnice – al băcăniilor şi cramelor de vinuri, fie avem de-a face cu magazine care se adresează unor categorii mai restrânse de clienţi cum ar fi: ciocolateriile, magazinele de delicatese sau magazinele de produse BIO. Cererea de spaţii comerciale se manifestă în ultimul timp în special pentru domeniile din prima categorie care include un număr cât mai mare de potenţiali clienţi”, ne-a explicat Costel Alecu, Department Manager Retail&Industrial la Regatta Real Estate Company – liderul brandurilor româneşti de imobiliare.

Spaţiile pe care le închiriază proprietarii unei afaceri mici, dar care se adresează unei categorii largi de clienţi, au o suprafaţă curpinsă între 50 şi 80 mp, sunt situate în zone cu trafic pietonal intens ori deficitare în magazine pe segmentul respectiv şi au un buget de închiriere de maxim 1.500 de euro. 

Pe de altă parte, businessurile ce vizează un segment restrâns de consumatori necesită spaţii mai mari, cu suprafeţe cuprinse între 50 şi 100 mp, situate în zona centrală şi ultracentrală ori în zone cu locuitori ale căror venituri sunt mai mari – Pipera, Iancu Nicolae – iar bugetul alocat închirierii depăşeşte 1.500 de euro.  

Întrucât acest gen de afaceri se bazează pe fidelizarea clienţilor în timp, de multe ori proprietarii aflaţi în căutarea unui spaţiu renunţă la o locaţie situată, de exemplu, într-o intersecţie pentru o una situată într-o zonă cu un trafic pietonal mai redus dar cu o densitate mai mare a populaţiei.

„Deşi în acest moment închirierile sezoniere au o pondere foarte mică în totalul cererilor de spaţii comerciale, cererea se menţine pe un trend constant faţă de anii anteriori şi putem spune că reprezintă o pondere destul de semnificativă în piaţa închirierilor, deşi nu poate depăşi închirierile făcute de marile companii de retail. Totuşi există localităţi, cum ar fi cele situate pe litoral sau la munte, unde închirierile sezoniere reprezintă o pondere foarte mare în piaţa închirierilor din zona respectivă”, a declarat Costel Alecu.

 

7 October 2010