Trei miliarde de euro, plimbate cu caruciorul




Capital - 12.10.2006
 

Dupa ce au ocupat aproape toate locurile disponibile de pe scena retailului bucurestean, marile retele patrund din ce in ce mai hotarat pe piata din provincie.

In 1996, la Otopeni, la 17 kilometri de centrul Bucurestiului, se deschidea primul magazin Metro. Desi teoretic era destinat companiilor, marea majoritate a clientilor isi faceau aici cumparaturile pentru consumul propriu. Anomalia se explica prin lipsa aproape totala a altor forme de comert modern in Romania. Trei ani mai tarziu, au intrat pe piata austriecii de la Billa, tot in Capitala. Dar adevarata revolutie a produs-o inaugurarea, in 2001, a primului hipermarket la iesirea din Bucuresti spre Pitesti. La zece ani de la primul contact dintre romani si conceptul cash&carry, functioneaza pe piata autohtona 35 de astfel de magazine. Iar la cinci ani de la deschiderea Carrefour din Militari, se bat pentru fiecare client cinci retele de hipermarketuri, care vor insuma 30 de unitati la sfarsitul anului. Gigantilor li se adauga peste 200 de supermarketuri apartinand unor lanturi locale sau straine, numarul acestora crescand de circa zece ori in ultimii patru-cinci ani.

Desi poate parea spectaculoasa, invazia retailerilor este departe de a-si incetini ritmul, ceea ce se intampla in ultima vreme pe piata de profil din Romania fiind o replica fidela a experientei traite de tarile din centrul Europei. In Cehia, de exemplu, existau in 1996 doar patru hipermarketuri (unul in Brno si trei in localitati mai mici, din apropierea granitei cu Austria). Numai doi ani mai tarziu, numarul magazinelor de acest tip ajunsese la 37, raspandite in toata tara. In 2002, cehii isi faceau cumparaturile in 113 hipermarketuri, iar in anul aderarii la Uniunea Europeana, erau prezente pe piata sapte retele, cu 145 de locatii. Nici dupa intrarea in UE expansiunea nu a dat semne de oboseala: la sfarsitul acestui an, vor functiona in Cehia peste 190 de hipermarketuri.

Cum era de asteptat, extinderea retelelor de comert modern a dus si la cresterea galopanta a incasarilor. In 2005, cele mai mari 20 de lanturi de retail au raportat o cifra de afaceri de peste trei miliarde de euro. Avand in vedere deschiderea in acest an a mai mult de 40 de noi unitati, mergand de la supermarketuri de cartier pana la hipermarketuri de peste 10.000 de metri patrati, se poate spune ca datele financiare de anul trecut vor pali puse fata in fata cu cele ce vor fi inregistrate la sfarsitul lui 2006. “Pe 4 octombrie, Carrefour a inaugurat al saptelea magazin din Romania, cel din Constanta. Tot in acest an, in primavara, a fost deschis hipermarketul din cadrul complexului Feeria, din Baneasa. Estimam pentru 2006 o cifra de afaceri de 600 de milioane de euro”, afirma Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania.
Romanilor le place sa cumpere totul dintr-un loc

Aparitia a sute de magazine moderne, cu suprafete pornind de la cateva sute de metri patrati si cu o gama de marfuri mult mai diversificata decat a magazinului de la colt, a produs o schimbare radicala in comportamentul de cumparare al romanilor. Daca in 2001 numai 9% dintre compatriotii nostri se aprovizionau din hipermarketuri, supermarketuri si unitati cash&carry, in prima jumatate a lui 2006 proportia lor a crescut la 33%. “Este clar ca deschiderea unui mare numar de astfel de locatii a jucat un rol important. Romanul nu e prea conservator si, daca ar exista si mai multe magazine de acest tip, procentajul clientilor ar fi si mai mare. Dar nu trebuie sa neglijam influenta modei si economiile de bani si de timp pe care le poti realiza”, explica sociologul Marian Preda. Nu trebuie neglijat impactul pe care l-a avut asupra dezvoltarii pietei de retail cresterea economica. “Dincolo de dublarea numarului de consumatori pentru hipermarketuri si discounteri in primele sase luni ale acestui an, alta tendinta pe care am inregistrat-o este ca suma de bani cheltuita de romani la un act de cumparare a crescut”, declara Raluca Raschip, consumer tracking manager GfK Romania. si asta nu se intampla numai in Bucuresti. Daca atunci cand au intrat pe piata mai toti retailerii au preferat Capitala ca pe o sursa sigura de clienti si profituri, tot mai multi jucatori au inteles ca si in orasele de provincie pot gasi un vad bun.

Citeste articolul integral in Capital

Dana Ciuraru, Andreas Stamate si Razvan Amariei
Capital
 

12 octombrie 2006