Construcţiile reprezintă mai mult decât beton, fier şi oţel – fiecare are o poveste, iar unele ajung chiar să influenţeze decisiv întregul domeniu, ba chiar să schimbe istoria. IMOPEDIA.ro prezintă clasamentul construcţiilor care au marcat secolul XX, realizat de un juriu de specialitate din cadrul Conexpo-Con/Agg, cel mai important eveniment internaţional din industria construcţiilor.

30461-10_aeroportul_international_din_hong_kong.jpg10. Aeroportul Chek Lap Kok, Hong Kong

  • Aeroportul Internaţional din Hong Kong a fost deschis în 1998, pentru zboruri comerciale, la mai puţin de nouă ani de la anunţarea proiectului
  • Chek Lap Kok a fost construit pe o insulă artificială, iar suprafaţa teritorială a Hong Kongului a crescut astfel cu peste 12 kilometri pătraţi
  • Peste 52 milioane oameni au tranzitat acest aeroport în 2012, iar serviciile sale impecabile sunt asigurate de circa 60.000 pasageri

30460-9_turnurile_gemene_din_new_york.jpg9. World Trade Center, New York

  • Turnurile Gemene au fost unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale New Yorkului, apărând în nenumărate producţii cinematografice, emisiuni, fotografii, jocuri video etc.
  • World Trade Center a fost inaugurat în aprilie 1973. La vremea respectivă, turnurile 1 şi 2 au primit titlul de „cele mai înalte clădiri din lume”, titlu deţinut până atunci de Empire State Building
  • Data de 11 septembrie 2001 a rămas în istorie, din cauza atacului terorist asupra World Trade Center, în urma căruia au pierit peste 2.750 oameni. Procesul de curăţare a zonei a durat opt luni

30459-8_barajul_aswan_egipt.jpg8. Barajul Aswan, Egipt

  • Cel mai important baraj egiptean traversează Nilul în sudul ţării, în apropierea oraşului Aswan. Lucrările de construcţie ale barajului Aswan au început în 1960 şi s-au închieat în 1970
  • Aswan High Dam are o lungime de 3.830 metri şi o înălţime de 111 metri, iar rezervorul acestuia este unul dintre cele mai mari lacuri artificialel din lume, lacul Nasser
  • Construcţia a fost unul dintre obiectivele-cheie ale guvernului egiptean – posibilitatea de a controla inundaţiile, de a furniza apă pentru irigaţii şi de a produce hidroelectricitate au contribuit masiv la industrializarea Egiptului

30458-7_opera_din_sydney.jpg7. Opera din Sydney

  • Clădirea Operei din Sydney a fost făcută între 1956 şi 1973 și poartă semnătura arhitectului danez Jørn Utzon 
  • La sfârşitul anilor '40, arhitectul danez a câştigat un concurs de proiecte pentru noua clădire a operei australiene, deşi ideile sale păreau imposibil de pus în practică: acoperişul în formă de scoici suprapuse, 1.000 de încăperi, precum şi alte provocări arhitecturale
  • Bugetul estimat iniţial era de 7 milioane dolari, iar costul final s-a ridicat la 102 milioane dolari

30457-6_canalul_panama.jpg6. Canalul Panama

  • Dat în folosință în 1914, Canalul Panama uneşte Oceanul Atlantic de cel Pacific, având un rol vital în comerţul maritim internaţional 
  • Franţa a început lucrările de construcţie în 1881, însă acestea au fost oprite, din cauza problemelor tehnice şi a numărului mare de vieţi omeneşti pierdute. Ulterior, SUA a preluat proiectul, pe care l-a finisat după un deceniu
  • Se estimează că, în timpul lucrărilor de construcţie, au murit peste la 27.000 muncitori, în special din cauza malariei şi a febrei galbene

30456-5_barajul_hoover.jpg5. Barajul Hoover (fost Boulder), SUA

  • Hoover este un baraj gravitaţional în arc, realizat din beton armat, închizând defileul Black Canyon al fluviului Colorado River, la graniţa dintre statele Arizona şi Nevada
  • Construcţia barajului Boulder, numit ulterior în mod controversat barajul Hoover, a început în 1931 şi a fost încheiată în 1936, cu doi ani înainte de data programată
  • Cu o lungime de 379 metri şi o înălţime de 221 metri, barajul Hoover a fost, timp de 22 ani, cel mai înalt baraj din lume

30455-4_empire_state_building.jpg4. Empire State Building, New York

  • Unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale  SUA şi motiv de mândrie al americanilor, Empire State Building rămâne o mostră de ingeniozitate, deşi a fost inaugurată în anul 1931
  • Finisată în decurs de un an şi 45 de zile, clădirea are 381 metri şi 102 niveluri, fiind între primii cinci zgârie-nori din SUA. Societatea Americană a Inginerilor Civili a clasat construcţia drept una dintre cele şapte minuni ale lumii moderne
  • A deţinut titlul de „cea mai înaltă clădire din lume” timp de peste 40 ani, când a fost dat în folosinţă World Trade Center

30454-3_sistemul_de_autostrazi_interstatale.jpg3. Sistemul de autostrăzi interstatale Eisenhower, SUA

  • Reţeaua de autostrăzi ce poartă numele celui de-al 34-lea preşedinte american are o lungime de aproape 76.000 km şi este a doua din lume, după cea din China
  • Lucrările de construcţie au fost autorizate în 1956, fiind finisate 35 ani mai târziu. Costurile finale sunt estimate la circa 450 miliarde dolari (la valoarea de astăzi), fiind unul din cele mai scumpe proiecte din lume
  • Sistemul de autostrăzi deserveşte toate oraşele-capitală din SUA, cu cinci excepţii: Juneau (Alaska), Dover (Delaware), Jefferson City (Missouri), Carson City (Nevada) şi Pierre (Dakota de Sud)

30453-2_golden_gate_bridge.jpg2. Golden Gate Bridge, San Francisco

  • Golden Gate Bridge este unul dintre cele mai puternice simboluri americane, inaugurat în urmă cu peste 75 ani. Lucrările de construcţie s-au întins pe o perioadă de numai patru ani, între 1933 şi 1937
  • Golden Gate face legătura între San Francisco şi Marin County. În timp ce în 1937, podul era tranzitat zilnic de circa 9.000 vehicule, în prezent, pe aici trec peste 110.000 automobile/zi
  • Datorită faptului că este una dintre cele mai mari minuni inginereşti şi arhitecturale, a devenit de la bun început faimos pe plan internaţional, câştigând numeroase titluri

30452-1_chunnel.jpg1. Tunelul Canalul Mânecii

  • Denumit şi „Chunnel” (de la numele englez – Channel Tunnel), tunelul feroviar submarin face legătura între Folkestone, Marea Britanie şi Coquelles, Franţa, pe sub Canalul Mânecii
  • Cu o lungime de 50 km, este al doilea tunel feroviar ca lungime din lume, fiind depăşit doar de tunelul japonez Seikan
  • Lucrările de construcţie au început în 1988, iar în 1994, tunelul a fost dat în folosinţă. Costurile finale au depăşit cu 80% bugetul iniţial, ajungând la 4,6 miliarde lire sterline (echivalentul a 11 miliarde lire sterline în prezent)

CITEȘTE ȘI: Top 10 – Arhitecţi care au schimbat lumea


24 May 2013