Guvernul a ratat sansa relansarii economice oferita de izolarea cladirilor de locuit.
La nivel national, sumele cheltuite din bugetul de stat pentru diverse forme de subventionare a pretului pentru gigacalorie au ajuns in acest an la cifra record de 330 de milioane de euro, potrivit datelor Ministerului Administratiei si Internelor. In schimb, pentru rezolvarea problemelor cu izolarea termica a imobilelor, cheltuim cam de 10 ori mai putin, adica aproximativ 35 de milioane de euro.
In acest fel, programul de reabilitare termica a blocurilor de locuinte primeste anual lovituri dure prin continuarea si chiar cresterea subventiilor pentru caldura. „Daca statul imi ofera, prin subventie, un pret mai mic la energie, nu vad care este rostul reabilitarii termice", spune Adrian Badila, presedintele asociatiei ALMA-RO. Ba, mai mult, din cauza mentinerii pretului subventionat, chiar in cazul imobilelor deja reabilitate, efectele in reducerea facturilor de energie ale populatiei sunt foarte mici comparativ cu investitiile, mai sustine acesta. Intr-un raport al Asociatiei ALMA-RO, se arata ca, in Romania, consumul de energie pe locuitor este cu 50% mai mare comparativ cu media europeana, iar una dintre cauzele de baza ale consumului asa de mare este risipa energetica exagerata din cladirile de locuit. Cu toate acestea, in loc sa atace cauzele problemelor si sa mareasca ritmul de reabilitare termica a imobilelor, statul nu a facut decat sa diminueze de la an la an sumele alocate acestui program. In 2009, bugetul de stat a pus la bataie 360 de milioane de lei pentru programul de reabilitare termica. Un an mai tarziu, fondul prevazut cu aceasta destinatie scade la 150 de milioane (aproximativ 35 mil. euro), iar pentru anul viitor se pare ca nu vor mai fi bani pentru reabilitare. Si la nivelul Capitalei, raportul intre banii risipiti pe subventii si cei alocati reabilitarii termice pastreaza o diferenta de la trei la doua cifre. Astfel, potrivit primarului general Sorin Oprescu, in acest an, suma alocata pentru subventionarea pretului gigacaloriei va fi de 226 de milioane de lei, in timp ce banii de la bugetul de stat prevazuti pentru izolarea cladirilor din Bucuresti se cifreaza la numai 59 de milioane de lei.
Nici fonduri structurale nu luam
In 2008, cand la nivelul Uniunii Europene s-a alcatuit un plan de relansare economica, programele de reabilitare termica erau vazute ca principale mecanisme de reluare a cresterii economiilor in spatiul comunitar, declara Badila. Din pacate, putem spune cu certitudine ca tara noastra a ratat aceasta sansa. In plus, din punct de vedere financiar, nu este foarte clar cum vor functiona cele doua norme legate de posibilitatile de finantare ale reabilitarii termice pe viitor.
Pe de o parte, se pastreaza Ordonanta 18/2009 care prevede reabilitarea din bugete publice in proportie de 80% si posibilitatea ca autoritatea locala sa acopere si costurile aferente asociatiilor de proprietari (20%). Pe de alta parte, Ordonanta 69/2010 prevede ca asociatiile de proprietari, dar si detinatorii de locuinte individuale pot sa isi reabiliteze termic locuintele exclusiv din bani proprii, cu ajutorul creditelor garantate de stat. „Nu vedem cum OUG 69 ar putea impulsiona programul (de reabilitare termica - n.r.). Din punctul nostru de vedere ordonanta este de fapt o autosuspendare a participarii guvernului la acest program.
In conditiile in care guvernul trebuie sa vina cu o cofinantare de 50% la proiectele de reabilitare, putem deja intrezari ce se va intampla la anul", declara Lavinia Andrei, expert
energie si schimbari climatice. In afara de asta, in contextul crizei financiare, lipsa unei fise in care sa se precizeze clar care sunt politicile de investitii guvernamentale in domeniu,
anuleaza orice sansa de accesare a fondurilor structurale cu destinatia in cauza, adauga specialistul.
De unde bani
In Bucuresti, anul acesta trebuia sa fie finalizate 225 de blocuri, din care 29 in sectorul 1, 114 in sectorul 2, 17 in sectorul 3, 10 in sectorul 4, 29 in sectorul 5 si 26 in sectorul 6, insa insuficienta alocarilor de fonduri de la Ministerul Dezvoltarii face incerta atingerea acestor cifre. Din 2008, consiliile locale ale sectoarelor 1, 2, 3 si 5 au decis sa preia cota de 20% care trebuia asigurata de asociatiile de proprietari, edilii considerand ca locatarii nu au banii necesari pentru a suporta 20% din costul total al lucrarilor.
Totusi, in pofida discutiilor privind lipsa de echitate, in sectorul 1, cel mai bogat al Capitalei, preluarea de catre primarie a partii de contributie aflata in sarcina proprietarilor a avut ca efect grabirea mersului proiectelor de reabilitare termica. Astfel, anul trecut, Primaria Sectorului 1 a reabilitat termic aproximativ 86 de blocuri (4.500 de familii), in 2010 programul fiind extins la 280 de blocuri, pentru ca in 2011 80% din imobilele construite intre 1950-1990 sa fie reabilitate termic. In sectorul 4, administratia locala a rezolvat problema finantarii prin incurajarea mansardarii blocurilor. Practic, companiile interesate pot realiza mansardari in proprietatea firmei si in contul lucrarilor de reabilitare a blocului. Pana acum, asociatiile a 20 de blocuri au apelat la aceasta metoda, iar sapte imobile sunt deja mansardate si reabilitate termic. Sistemul va continua si in anii urmatori. Pentru anul viitor, multe primarii, inclusiv cele de sector din Bucuresti (1, 5 si 6), isi pun sperante pe imprumuturile de la Banca Europeana de Investitii, fara sa mai astepte bani de la bugetul de stat. In schimb, primarul sectorului 2 crede ca va putea continua programul in aceeasi formula financiara ca pana in prezent, adica 20%-30%-50% (20% asociatia de proprietari, preluata de primarie, 30% primaria, 50% guvernul). In sectorul 4, programul de reabilitare ar putea sa fie suspendat, iar in sectorul 3 inca nu se stie care va fi soarta reabilitarilor.
Programul de reabilitare termica in Romania a avut un start foarte intarziat, capatand o sustinere financiara mare abia din 2009. Totodata, exemplul tarilor din Europa arata ca nu e suficienta doar anveloparea cu material termoizolant a cladirilor si ca trebuie sa se tina seama si de instalatiile imobilelor (incalzire, racire, consumul de apa), dar si de asigurarea energiei necesare in surse regenerabile.
Ce vrea statul incepand cu 2011
* proprietarii sa investeasca din surse proprii sau cu credite bancare, cu garantie guvernamentala si dobanda subventionata
* contractele de imprumut ar urma sa fie garantate de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii in numele si in contul statului, reprezentand maximum 90%
din valoarea de executie a lucrarilor de interventie.
12 October 2010