Piaţa românească a spaţiilor de birouri a fost marcată în ultimii ani de o schimbare de mentalitate. Companiile au realizat că sediul este un element extrem de important la nivelul percepţiei business-ului lor. Clădirile de office, centrele şi parcurile de afaceri sunt acum sedii spre care aspiră toate companiile, nu doar marile antreprize internaţionale şi naţionale.

Urban Land Institute, organizaţie specializată în domeniul folosirii comerciale a terenurilor, face o clasificare a diferitelor tipuri de imobile de birouri. Spaţiile de clasă A sunt caracterizate de clădiri cu o locaţie şi un acces excelent, care atrag chiriaşi de foarte bună calitate şi sunt administrate în mod profesionist. Materialele de construcţie sunt de înaltă calitate şi chiriile sunt competitive cu cele din clădirile noi. Spaţiile de clasa B au locaţii, materiale de construcţie şi administrare bune, precum şi standarde înalte în ceea ce priveşte chiriaşii. Clădirile de clasa C au, în general, 15-25 de ani vechime, dar sunt în permanenţă ocupate. Chiriaşii au tendinţa să treacă de la clasa C la B şi de la B la A.

Potrivit agenţiei de consultanţă imobiliară Regatta, în pieţele funcţionale, chiriile pentru spaţii de clasa A sunt mai mari decât cele în clădiri de clasa B. Acestea din urmă, la rândul lor, depăşesc chiriile din clasa C. Este un lucru perfect normal, deoarece clasa A oferă mai multă calitate chiriaşiilor şi necesită costuri de întreţinere mai mari.

În România, cererea pentru spaţii de birouri nu a intrat încă pe o pantă descendentă. Clădirile de clasa A, mai ales cele din zone ultracentrale, înregistrează o creştere a tarifelor de închiriere ca o consecinţă a ofertei reduse. În acest moment, un astfel de imobil se închiriază cu 20-25 de euro pe mp, în timp ce pentru imobilele de clasă B, costurile lunare sunt de 14-17 euro pe mp.

Conform Regatta, imobilele de birouri, şi mai ales cele de clasa A, se vând după ce au fost închiriate, ele devenind o afacere foarte profitabilă.

Sursa

31 May 2007