Băncile de investiții vor fi nevoite să treacă prin schimbări semnificative ca să revină la o profitabilitate moderată de două cifre și să anuleze impactul costurilor mari, al eșecurilor din zona de control și al intensificării concurenței, se arată în raportul EY - Transforming Investment Banks 2015 – care analizează modul în care băncile de investiții își pot reconstrui modelele de afaceri.

37882-ey_logo.jpgAcelași lucru se aplică și băncilor universale, luând în considerare gama complexă de provocări cu care acestea se confruntă acum: de la probleme legate de eficiență și productivitate, profitabilitate scăzută, costuri în creștere, venituri în stagnare, până la o adevărată criză culturală și de încredere.

Băncile s-au aflat în ultimii ani într-un mod de operare de tipul protejare-supraviețuire, efectuând schimbări incrementale pentru a rezolva chestiuni legate de profitabilitate, productivitate, cultură, control și încredere. Astfel de reforme minore au dus la rezultate nesemnificative în termeni de reconstruire a întregii industrii și doar o abordare cuprinzătoare, de natură transformațională va ajuta băncile să revină la starea de prosperitate", spune Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader, EY România.

Băncile vor reuși să progreseze pe termen lung nu doar prin simpla reacție la presiunile pieței, ci mai degrabă prin adaptarea la acestea, luând în considerare și evoluțiile viitoare. Industria ar trebui să fie în stare să atingă rate sustenabile de profitabilitate de 12-15%, însă atingerea unui asemenea nivel va necesita o concentrare permanentă asupra transformării modelelor operaționale și de afaceri existente.

Transformare prin optimizare: activele și operațiunile sunt elemente cheie

Studiul EY indică patru mari zone de optimizare asupra cărora băncile trebuie să se concentreze: liniile de afaceri, activele, costurile și externalizarea de servicii.

Simplificarea afacerii pe scară largă va permite creșteri ale performanțelor și optimizări ale liniilor de afaceri. În prezent, multe bănci au efectuat deja pași semnificativi în sensul simplificării afacerii lor prin echilibrarea atenției acordate portofoliilor și liniilor de afaceri secundare sau celor cu rezultate slabe.

Optimizarea și mai bună a activelor ponderate cu riscul, revizuirea sistemelor colaterale și a capabilităților proceselor, precum și examinarea atentă a serviciilor colaterale oferite de terți vor declanșa o intensificare a optimizării activelor. De asemenea, prin revizuirea și remodelarea proceselor cheie din cadrul organizației, băncile pot obține optimizarea costurilor. Mai mult, prin revizuirea opțiunilor existente de externalizare de activități și stabilirea unui echilibru între controlul costurilor și eficiența operațională, băncile vor fi capabile să-și optimizeze procesele de externalizare către terți.

Transformarea se referă și la schimbarea mentalităților și valorilor culturale

Analiza EY demonstrează că o zonă de control deficitară și comportamentele angajaților nealiniate la imperativul furnizării de valoare către clienți și acționari s-au dovedit costisitoare atât pentru băncile de investiții, cât și pentru cele universale. Mai mult, ambele tipuri de instituții se străduiesc să atragă talente de top în cadrul organizațiilor lor.

Studiul arată că băncile trebuie să acorde o atenție mai mare elementelor care determină comportamentele, să înțeleagă practicile deficitare și să se concentreze pe probleme specifice ca să genereze transformarea culturală, un element critic în recâștigarea încrederii acționarilor.

În primul rând, schimbarea cu adevărat transformațională trebuie fundamentată pe sistemele de remunerare și stimulare a angajaților – element central al formării comportamentale. Mai mult, studiile arată că actualele structuri de stimulente nu impulsionează eficient performanțele, deoarece plata „pay per head” nu este corelată cu productivitatea angajatului. În al doilea rând, echipele manageriale trebuie să conducă prin puterea exemplului și să alinieze comportamentele angajaților și interesele clienților și acționarilor. În al treilea rând, băncile trebuie să-și reformeze practicile de angajare și să înființeze programe interne de comunicare și instruire robuste pentru întărirea culturii companiei și a comportamentelor dorite.

Trecerea de la axarea pe produse la axarea pe clienți este obligatorie

Studiul EY indică faptul că percepția conform căreia băncile nu lucrează în interesul clientului lor a avut un impact negativ asupra acestui gen de afacere, în general, și asupra gradului de încredere.

Provocarea pentru bănci constă în faptul că modelele lor tradiționale de operare, cu active structurate pe verticală și cu linii de suport pe orizontală – și-au pierdut relevanța. Acesta este un model care reflectă prioritatea acordată produselor. Pe măsură ce intrăm într-o epocă în care serviciile acordate clientului și nevoile acestuia reprezintă prioritățile de top, modelele de afaceri ale băncilor care deservesc mai degrabă nevoile interne decât pe acelea ale clienților nu-și mai au locul, dacă băncile vor să supraviețuiască.

Provocarea esențială, atât pentru băncile de investiții, cât și pentru cele universale, este în prezent capacitatea de a se schimba dintr-o bancă axată pe produse, într-una axată pe client, cu menținerea intactă a abilității sale de inovare. Pentru a răspunde la această provocare, băncile trebuie mai întâi să-și identifice clienții esențiali și nevoile acestora, să-și îmbunătățească sistemele de monitorizare a satisfacției clienților și să întărească experiența clienților prin crearea unor birouri de tip "single-shop". Într-o eră în care loialitatea clienților este mai scăzută, băncile vor putea să construiască o relație de durată cu clienții profitabili doar printr-o bună înțelegere a profilului lor și prin crearea unor oferte bazate pe o experiență de consum îmbunătățită.

Concluzia noastră, bazată pe mai multe studii, arată că acele bănci care reușesc să își transforme modelele de afaceri dinspre exterior spre interior vor fi cele care vor ajunge cu adevărat inovatoare și axate pe client.

Transformarea digitală: băncile de astăzi sunt afaceri conduse de oameni. Mâine, ele vor fi conduse de tehnologie.

Conform studiului, în prezent, o zonă semnificativă a costurilor unei bănci este reprezentată de cheltuielile cu personalul. În viitor, cu excepția unui număr restrâns din acest personal, tehnologia va fi cea care va deveni principalul diferențiator, pe măsură ce costul de deservire, viteza de execuție și calitatea serviciului prestat vor distinge băncile de top de celelalte. În orice caz, tranziția către afaceri conduse de tehnologie nu va fi ușoară, iar bugetele vor fi exploatate la limită. Prin digitalizare, prin eficiența crescută a modelului de operare și îmbunătățirea lanțului de aprovizionare băncile pot elimina și alte costuri pentru a reinvesti în tehnologie.

Mai mult de atât, studiul arată că băncile vor avea nevoie să investească în noi sisteme colaterale și de capital, precum și în soluții centrate pe client, crescând în paralel investițiile în îmbunătățirea utilizării datelor, ceea ce le va permite să obțină o înțelegere mai bună a eficienței proceselor și a comportamentului clienților.

Creșterea nivelului calității datelor nu numai că va duce la îmbunătățirea gestiunii riscurilor și a nivelului de conformitate cu reglementările, dar va deveni o componentă cheie a succesului băncii în viitor. Cei care vor investi în calitatea datelor vor reduce costurile, își vor deservi mai bine clienții și, în cele din urmă, vor fi mai bine poziționați pentru a trece de la o agendă bazată pe remedieri de situații la o agendă bazată pe creșteri profitabile", spune Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader, EY România.

De asemenea, băncile vor trebui să investească în sisteme de monitorizare internă – de urmărire a activităților personalului, a sistemelor de comunicații – pentru detecta indicii legate de încălcări ale conduitei și ale sistemelor de securitate – scopul fiind acela al combaterii amenințărilor cibernetice și a infracționalității financiare. Vor exista, de asemenea, oportunități de utilizare a mediilor sociale și tehnologiilor mobile pentru îmbunătățirea de ansamblu a performanțelor organizației.

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 210.000 de angajați în peste 700 de birouri din 150 de țări și venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 600 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet.

3 August 2015