Stocul de spatii comerciale se indreapta spre noi recorduri



Ziarul Financiar - 22.11.2006
 

Spatii comerciale de luxMarii retaileri europeni vor beneficia la finele anului viitor de noi spatii comerciale care totalizeaza peste 13 milioane de metri patrati.

Europa va depasi pana la sfarsitul anului 2007 pragul psihologic de 100 de milioane de metri patrati, alocati de piata imobiliara europeana centrelor comerciale. "Depasirea pragului de 100 de milioane de metri patrati va fi un moment istoric pentru piata de retail, centrele comerciale devenind din ce in ce mai mult un factor cheie in viata cotidiana a Europei largite", spune Hihn Strachan, director global al diviziei de retail in cadrul Cushman & Wakefield. Desi pietele noi din Europa de Est se bucura momentan de cel mai bun ritm de crestere pe aceasta piata, statele din Europa de Vest inregistreaza si ele rezultate destul de bune.

"Pietele emergente din Europa Centrala si de Est inregistreaza momentan cel mai bun ritm de crestere in ceea ce priveste noile spatii comerciale dezvoltate, dar si pietele mai mature din Europa de Vest inregistreaza nivele ridicate de dezvoltare, jucatorii locali de pe piata de profil adaptandu-si proiectele si conceptul de centru comercial pentru a putea face fata schimbarii continue de cerere din partea consumatorilor", afirma Boris van Haare Heijmeijer, directorul diviziei de centre comerciale pe Europa in cadrul Cushman & Wakefield.

Rusia, cea mai activa

Din totalul de spatii comerciale noi anuntate pentru livrare pana la sfarsitul lui 2007, cea mai activa tara este Rusia, care are planificata constructia a circa 1,5 milioane de metri patrati in spatii comerciale. Intr-un top realizat pe state, Rusia este urmata de Polonia si Italia. Unul dintre cei mai importanti dezvoltatori de pe piata rusa este IKEA, care va inaugura pana la finele acestui an cinci noi centre comerciale, dintre care unul in Moscova si doua in Saint Petersburg.

"Rusia trece momentan printr-un adevarat boom al centrelor comerciale si suntem foarte optimisti in ceea ce priveste viitorul acestei piete, cererea mentinandu-se in continuare la un nivel ridicat, atat din partea ocupantilor cat si a consumatorilor", considera Natalia Oresina, director la Cushman & Wakefield Rusia.

In acelasi timp, Oresina a atras atentia si asupra schimbarii de perspectiva asupra conceptului de "mall", care pana in urma cu cativa ani era identificat cu un centru comercial de mari dimensiuni care pune la dispozitia clientilor si anumite facilitati care tin de divertisment. Ritmul rapid de crestere al pietei, gama variata de nume si locatii intre care consumatorul poate sa aleaga au determinat din partea dezvoltatorilor orientarea spre o cat mai buna pozitionare in mintea clientilor, observandu-se in ultimul timp trendul de a dota mall-urile cu cat mai multe surse de divertisment.

Articol integral in Ziarul Financiar

Victor Rotariu
Ziarul Financiar
 

22 November 2006