Cerinţele din caietul de sarcini continuă a fi principala sursă de corupţie din licitaţiile publice.Patronatele firmelor de construcţii şi cele din domeniul materialelor de construcţii atrag atenţia asupra carenţelor legislative şi economice care le afectează activitatea pe timp de criză.

sursa: www.lilstructuraldesign.roCea mai mare problemă este legată de modul de desfăşurare a licitaţiilor organizate de stat şi de gradul ridicat al corupţiei.
Dacă pentru bănci, statul este un sprijin important în actuala perioadă, fiind un debitor sigur, pentru firmele de construcţii situaţia este exact pe dos.

În actuala perioadă de turbulenţe economice însă, cu puţine comenzi pentru construcţii, de multe ori firmele nu au de ales şi lucrează pentru stat. La licitaţiile publice, principala sursă de corupţie continuă să fie modul în care este făcut caietul de sarcini. Rambursarea cu mare întârziere a TVA-ului continuă a fi o problemă.

Rezultatul dezastruos din acest sector este nu doar ca urmare a crizei. Un „ajutor" în acest sens continuă să dea deci şi statul. „Numărul angajaţilor din sectorul construcţiilor a scăzut în 2009 cu 70.000, la 350.000, şi probabil o să ajungă pe undeva pe la 300.000 în prima jumătate a acestui an" a declarat preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), Laurenţiu Plosceanu.

Din cauza faptului că bugetul s-a aprobat cu două luni întârziere şi că nu se vor începe proiecte noi, trimestrul I şi II sunt compromise, consideră Ploşceanu. Cât priveşte firmele din domeniu, anul trecut peste 20.000 de firme au intrat în insolvenţă, şi-au suspendat activitatea sau au dat faliment.

Nu de puţine ori firmele au probleme de lichidităţi ca urmare a faptului că statul le amână cu banii. Potrivit lui Plosceanu, companiile cu capital de stat au datorii către firmele de construcţii de 1,2 miliarde de euro.

În plus, „e inadmisibil ca o firmă să nu poată participa la anumite licitaţii, împiedicată fiind de dificultatea recuperării TVA-ului de la stat", adaugă Adrian Florescu, director general ARACO. La acestea se adaugă faptul că lucrările de anvergură continuă a fi atribuite firmelor mari din străinătate, care fac lobby pe lângă autorităţi în acest sens.

Sursa

20 January 2010