ghid1.gif (733 bytes)infotitlu.gif (651 bytes)
  
Statul ingheata pretul terenurilor expropriate

Revista CAPITAL - 25.02.2004

   
              Valoarea terenurile de sub autostrazi va fi fixata de evaluatorii statului si nu va mai fi negociata

             Proprietarii terenurilor pe care se vor construi autostrazile sunt intre agonie si extaz. Speculantii le dau tarcoale, dar este posibil ca schimbarea legislatiei sa le taie din avant. Un investitor privat, care vrea sa-si pastreze anonimatul, a apelat in aceasta luna la o agentie imobiliara bucuresteana pentru a cumpara de cateva zeci de mii de dolari "terenuri atractive pe unde va trece viitoarea autostrada Bucuresti-Brasov".

   Pe de alta parte, rubricile de mica publicitate imobiliara abunda de anunturi gen "vand teren pe autostrada Bucuresti-Ploiesti ?! (n.r.: nici nu au inceput lucrarile!) la km 22,5". Nu-ti trebuie doar bani ca sa faci o astfel de afacere, ci si fler si mai ales informatii de la "sursa sigura" privind detaliile proiectului.

    De ce ar fi o afacere sa cumperi un astfel de teren? Pentru ca in anumite zone de pe parcursul unei autostrazi, mai ales acolo unde sunt iesirile spre principalele drumuri nationale sau spre orase, se vor dezvolta puncte de servicii si comert, adresate in principal celor care merg la drum lung. Numai ca exista un risc: nu toate terenurile vor avea aceeasi valoare, iar cele mai multe dintre ele vor avea restrictii de construire sau vor fi afectate direct de lucrari. Cu totii am vazut in tarile dezvoltate ca in apropierea marilor autostrazi nu exista case sau birouri, iar acolo unde exista, preturile lor sunt mult mai mici decat media pe piata, chiar daca sunt protejate de parapeti imensi antifonici.

            Ca urmare, si piata terenurilor din aceste zone este putin atractiva. Terenurile de sub autostrada sunt preluate fortat de stat, iar in schimbul acestora statul le da bani. Regula este ca despagubirile sunt la pretul pietei, stabilit de un evaluator. Pana acum, puteai sa te targuiesti cu statul mult si bine pana obtineai pretul dorit. Conform Legii nr. 33/1994, declararea lucrarilor de utilitate publica si procesul de expropriere era greoi si de durata, iar preturile terenurilor erau stabilite de comisii speciale, formate din reprezentanti ai primariilor sau institutiilor de stat implicate.

            Cei nemultumiti de preturile oferite puteau sa ceara formarea unei alte comisii si apoi sa mearga in instanta, in tot acest timp expropriatorul neavand dreptul sa inceapa lucrarile. De acum incolo, procedura va fi mult mai simplificata. Un proiect de lege a trecut deja de Guvern si se va discuta in regim de urgenta in Parlament. "Partea administrativa si cea juridica durau de la trei luni la trei, patru, cinci ani si nu exista un control. Noua lege va ajuta statul sa lucreze in folosul tuturor cetatenilor.

            Proiectul de lege permite expropriatorului sa inceapa lucrarile, urmand ca pe masura ce se rezolva problemele juridice sa se faca si despagubirile", afirma Teodor Chirilean, initiator al proiectului de lege si director in cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). De asemenea, prin noua lege expropriatorul va fi obligat sa creeze de la inceput un depozit cu contravaloarea tuturor terenurilor, estimate de evaluator la pretul pietei, si sa faca plata in maximum 15 zile de cand proprietarii depun cererea si actele de proprietate.

           Cei nemultumiti de preturi nu vor putea bloca lucrarile, ci vor putea actiona doar in instanta, cerand un pret mai mare. Doar daca instanta le va da dreptate, statul le va mai da o diferenta in plus, fata de pretul mediu stabilit la inceput de evaluator. Nenumaratele anunturi privind inceperea lucrarilor la autostrada Bucuresti-Bors au avut impact in toate pietele imobiliare din localitatile pe unde se preconizeaza ca va trece autostrada.

          In apropierea Capitalei, multi proprietari scot la vanzare terenuri care ar putea fi afectate. Deocamdata se fac putine tranzactii pe piata libera, existand insa miscari de culise. "Se va specula imens, iar speculatorii vor fi din randul oamenilor politici si ai guvernantilor", declara Gabriel Zamfir, director al unei agentii imobiliare specializate pe tranzactii cu terenuri. La Ploiesti si in imprejurimi nu se fac inca tranzactii pe acest sector.

         "Cunosc multi proprietari care vor fi calcati de autostrada, iar unii dintre acestia sunt ingroziti ca le-ar putea scadea valoarea terenurilor", afirma Laurentiu Dragulin, director al agentiei imobiliare locale Adler. La Cluj Napoca piata este mult mai agitata, poate si datorita faptului ca aici exista cadastru si se cunosc deja proprietarii terenurilor afectate. Preturile in zonele de pe langa viitoarea autostrada au crescut cu 20%, potrivit agentilor imobiliari din zona.

          Iar tranzactii se fac numai in cercuri sus puse, se zvoneste pe piata. Cu sau fara o noua lege, terenurile din aceste zone de interes pentru stat vor starni permanent discutii, iar preturile lor vor fi influentate de gradul de transparenta ale modalitatilor de achizitie a terenurilor.

          In primul rand, am vrut sa aflam costurile totale de pana acum si stadiul procedurii de achizitie a terenurilor, dar reprezentantii MTCT le-au trecut sub tacere. Ce se stie insa? Unii viitori proprietari de terenuri au fost despagubiti la inceputul anilor

25 februarie 2004