Scăderea preţurilor la terenuri ar aduce economii importante la bugetul statului, care însă nu are bani

Viitoarele centuri ocolitoare ale Bucureştilor şi Constanţei, potenţiali beneficiari

Statul caută bani pentru exproprieri ca să profite de ieftinirea pământurilorChiar dacă, teoretic, acum ar fi momentul pentru realizarea de exproprieri masive pentru proiecte de infrastructură, în condiţiile în care preţurile terenurilor s-au redus drastic faţă de anul trecut, chiar şi la jumătate, practic Ministerul Transporturilor nu are bani. Piaţa imobiliară pare să vină în ajutorul statului, care are nevoie acută de terenuri pentru a construi autostrăză şi centuri ocolitoare ale oraşelor. Unul dintre proiectele care se dezbat de câţiva ani este cea de-a doua centură a Bucureştilor, cu profil de autostradă, inel situat în afara celui existent şi care urmează a fi lărgit la patru benzi.

Într-o primă fază, autorităţile au anunţat că intenţionează să scoată la concesiune tronsonul de nord al viitoarei autostrăzi, care să facă legătura între autostrăzile ce leagă Bucureştii de Piteşti, respectiv Cernavodă.

Tronsonul ar urma să aibă o lungime de 52,77 km, fiind necesară exproprierea a 600 de hectare, de la 1.400 de proprietari. "În tot Ilfovul, preţurile terenurilor au scăzut în medie cu 50%, chiar şi mai mult în unele zone", a declarat pentru Gândul directorul general al agenţiei imobiliare Neoland Invest, Costin Lazăr. El a exemplificat, arătând că, dacă la Corbeanca anul trecut metrul pătrat de teren intravilan se vindea cu 60-70 de euro, acum preţul corect este de 30-35 de euro. Similar şi pentru terenurile extravilane, care acum se pot cumpăra cu 10-15 euro/mp. Luând în calcul un preţ mediu de 40 euro/mp, rezultă că dacă exproprierile s-ar fi făcut anul trecut ar fi golit vistieria statului de aproape un sfert de miliard de euro. Dacă s-ar face acum, s-ar realiza o economie de peste 120 milioane de euro.

Sursa

3 februarie 2009