Băncile, farmaciile, cazinourile, magazinele IT şi de haine vor fi înlocuite de cafenele
În aceste zone va fi un grad de neocupare tot mai mare

Spaţiile de pe arterele principale bucureştene îşi schimbă chiriaşiiÎn contextul în care acest an este unul caracterizat de scăderi în toate domeniile, analiştii imobiliari anunţă că nici retailul stradal nu va fi ocolit de ajustări. În 2009, acest sector va fi dominat de creşteri ale ofertelor de închiriere, ajustări importante ale chiriilor, o creştere a gradului de neocupare şi o schimbare a chiriaşilor.

"Anul 2009 va aduce maturizarea pieţei spaţiilor comerciale stradale, ceea ce se traduce prin eficientizarea afacerilor, diversificarea ofertei şi reducerea chiriei până la niveluri sustenabile de către chiriaşi pe termen lung", a declarat,  pentru Curierul Naţional, Luiza Moraru, Head of Retail Department CB Richard Ellis / Eurisko (CBRE).

Acelaşi lucru îl susţine şi Carmen Godeanu, Senior Broker Retail&Industrial Department Regatta, care ne-a mărturisit că acest an se anunţă a fi unul dificil pentru toate sectoarele industriei imobiliare. "Spre deosebire de rezidenţial şi terenuri, domenii pe care nu se mai tranzacţionează aproape deloc, retailul este afectat într-o măsura mai mică, însă efectele se resimt şi asupra lui. Sunt aşteptate să se mai înregistreze deprecieri ale preţurilor şi pe retail. Ne aşteptăm ca piaţa să se stabilizeze spre toamnă, însă evoluţia acestui fenomen nu poate fi controlată", a mai explicat Godeanu.

Băncile, farmaciile şi magazinele IT sunt cele care îşi restrâng activitatea

Ei au mai adăugat că domeniile din care provin chiriaşii sunt diferite, dificultăţile apărând mai ales în sectorul bancar, IT, electronice şi electrocasnice.
"În contextul actual, operatorii de pe diferite segmente adoptă strategii de reducere a costurilor prin părăsirea spaţiilor actuale sau relocări în unităţi cu trafic pietonal şi vizibilitate mai bună.

Aici pot fi înscrişi şi marii consumatori de spaţii, precum farmacii, cazinouri şi operatori din domeniul financiar-bancar", ne-a declarat Estera Enache, Senior Consultant în cadrul Departamentului de Retail al Dtz Echinox.
Luiza Moraru ne-a spus că în general băncile, farmaciile şi cazinourile, dar nu numai, au decis să supervizeze foarte strict activitatea diferitelor sucursale şi au decis să închidă acele unităţi care nu erau profitabile. În schimb, aceştia sunt în continuare extrem de interesaţi de orice locaţie premium din oraş, care le asigură un trafic pietonal şi de maşini ridicat.

Restaurantele, cafenelele şi ceainăriile vin să ocupe spaţiile goale

Potrivit oficialului CBRE, chiar dacă s-a observat în ultimele luni o restrângere a activităţii desfăşurate de către retailerii de îmbrăcăminte şi încălţăminte, care s-au reorientat către centrele comerciale, în prezent chiriaşii activi în piaţă sunt cei din zona serviciilor şi alimentaţiei publice, ceea ce se traduce în mai multe restaurante, cafenele, ceainării.
Şi analiştii EuroMetropola susţin că sectorul alimentar va câştiga teren în această piaţă.
"Foarte multe din solicitările pentru spaţii comerciale care sosesc în compania noastră sunt pentru cafenele, restaurante clasice sau de tip fast-food, deci chiar şi în vremuri de criză ne aşteptăm să funcţioneze unităţile comerciale care satisfac nevoile imediate ale populaţiei", au explicat aceştia. "Un lucru cert este că cei din domeniul nealimentar sunt mai afectaţi decât cei din domeniul alimentar", a explicat Carmen Godeanu.

Îmbrăcămintea nu mai aduce profit retailerilor

În viziunea reprezentanţilor EuroMetropola, o problemă cu care se confruntă retailul stradal din Bucureşti este aceea că nu are artere foarte bine segmentate pe domenii de activitate: arie de shopping pentru middle class, shopping pentru high class, cafenele pentru o anumită categorie de clienţi.
Ei explică faptul că o zonă care se îndreaptă spre această direcţie este Calea Victoriei, astfel aspirând către statutul de arteră principală pentru shoppingul de lux, însă momentan procesul stagnează, mulţi retaileri din sfera fashion retrăgându-se de pe această stradă, nemulţumiţi de profitul obţinut. "Eşecul este cauzat şi de lipsa locurilor de parcare, dar şi de un mix bizar de magazine de lux şi magazine neamenajate care parcă aparţin altor vremuri, un fenomen care nu se întâlneşte în marile capitale europene", au explicat aceştia.

Mai este şi sindromul "shopping în mall" care a redus considerabil din clientela retailerilor stradali, un sindrom care s-ar putea combate printr-o mai bună segmentare a ariilor de shopping în funcţie de profilul de activitate (valabil mai ales pentru comercianţii din zona bunurilor de larg consum - FMCG).

Preţurile chiriilor s-au redus şi cu 30%

Specialiştii EuroMetropola explică faptul că în această perioadă de dezechilibru financiar ce a creat condiţii propice negocierii, proprietarii au devenit mai flexibili. Pentru contractele de închiriere pe termen mai lung oferă discounturi sau le propun chiriaşilor modalităţi avantajoase de achitare a chiriei.

În ceea ce priveşte ajustările chiriei pe aceste spaţii, oficialul Regatta a menţionat că, faţă de toamna anului trecut, aceste spaţii au înregistrat o scădere a chiriilor, scădere ce se situează între 20 şi 30%. Efectele financiare ale acestei scăderi se resimt începând cu luna februarie a acestui an.
"Proprietarii spaţiilor respective nu s-au raportat la situaţia curentă a pieţei şi au menţinut preţurile ridicate, pe care potenţialii chiriaşi nu le-au mai oferit din cauza crizei financiare", a mai adăugat Godeanu.

Legat de preţul chiriilor, Carmen Godeanu a specificat faptul că acestea se modifică în funcţie de suprafaţă, amplasare, zona în care se află spaţiul. În primul trimestru al acestui an s-a observat o scădere a nivelului chiriei până la 15%, raportat la trimestrul patru al anului precedent.

Sursa

3 March 2009