Firmele deschise la parterul blocurilor dau bătăi de cap atât investitorilor, ca urmare a birocraţiei autorizaţiilor, cât şi celor care locuiesc în bloc.

16633-magazine_09.jpgSpaţiile comerciale din blocuri creează mari probleme, în foarte multe cazuri, şi când sunt ocupate, dar şi când sunt goale. Până la încasările de după începerea afacerii, antreprenorul pierde multe luni cu aprobările, timp în care chiria... curge. După birocraţia autorizaţiilor, încep problemele cu proprietarii din bloc.

Cei care vor să înceapă o ac­ti­v­itate comercială la par­te­rul unui bloc ar fi bine să se gândească de două ori îna­in­te de a o face. Şi asta nu pentru că n-ar putea fi o activitate profitabilă, ci pentru că, până să înceapă efectiv activitatea, vor fi nevoiţi să plătească 5-6 luni de chirie pentru un spaţiu gol. Chiar dacă în această perioadă se închid mai multe firme decât iau naştere altele noi, autorităţile par la fel de... ocupate când e vorba de a­probări pentru societăţile nou-înfi­in­ţate. În plus, clientela e tot mai să­ra­că şi o mare parte a acesteia a fost „furată" de marile centre comerciale.

Problemele nu se opresc însă aici. Nici după ce se începe activita­tea micii antreprenori nu au linişte pentru că se vor trezi destui proprietari din bloc care să susţină că noua firmă produce prea mult... zgomot. La actualul mers al econo­miei însă, când pro­fi­turile firmelor sunt în scă­dere, se poa­te vorbi - invocând o expresie cu­nos­cută - de mult zgomot pentru nimic.

Birocraţia nu plăteşte chiria

Procedurile de obţinere a autori­zaţiilor durează cu lunile. „Pentru cel mai mic lucru ai nevoie de aprobare. Asta n-ar fi o problemă, dar se re­zol­vă în luni de zile", a declarat Ma­rian Edelstein, administrator la Conmart Trading, distribuitor Mont Blanc. Mont Blanc a început încă din prima parte a anului trecut amenajarea u­nui spaţiu pe Calea Victoriei. „Doar pentru a bă­ga mo­bi­lier în magazin trebuia să obţin de la primărie o mo­di­fi­care temporară a semnului de cir­cula­ţie. Asta pentru că pe Calea Victo­riei nu se opreşte. Deşi când ne-au dat a­pro­barea pentru activitate ştiau că ne trebuie mo­bilier pentru amenaja­re. Am fost ne­voiţi să adu­cem mobi­lierul noaptea, ca să nu luăm amen­dă", a­dau­gă Edel­s­tein. Au­torităţile nu ţin cont însă mereu de cererile aprobate.

„Func­ţionarii de la primărie au venit în control la trei săptămâni du­pă ce tot de la ei am luat aprobare. I-am întrebat da­că nu au o evidenţă a aprobări­lor, ca să nu mai piardă vremea pe drumuri. Trebuia probabil să fiu... a­tent cu ei", ne-a declarat chi­ria­şul unui spaţiu de pe Magheru, ca­­re a vrut să-şi păs­tre­ze anonimatul. În plus, pe lângă au­to­rizaţia de cons­truc­ţie mai e ne­voie şi de alte auto­ri­zaţii de la Pom­pieri, Patrimo­niu sau Electrica.

Timpul în care se deschide un spaţiu mai depinde şi de activitatea prestată; mai precis, e o diferenţă da­că se depune cerere pentru o ac­ti­vi­tate de acelaşi tip cu precedenta din respectivul spaţiu sau e o activi­ta­te de altă natură. Dacă în locul u­nui fost magazin de haine apare tot un magazin de haine, noul magazin obţine aprobările mai repede. Şi aici trebuie o altă amenajare şi e nevoie de apro­bări în plus. „Chiar şi dacă nu schim­bă nimic înăun­tru, tot trebuie să-şi pună firma afa­ră dacă îşi schimbă numele. Pentru astea trebuie certificat de urbanism şi certificat de cons­truc­ţie. Adică 60 de zile de tărăgănări, în cazul... fericit", de­cla­ră Edelstein.

Cazurile în care ocupanta spa­ţiu­lui nu a reuşit să atragă destul vad şi profit cu profilul său de acti­vitate dau serios de gândit firmei care vine du­pă. Astfel că frecvent noua firmă va face alt tip de afa­cere. „În această si­tuaţie, poate fi vorba şi de 6-8 luni de chi­rie plătită fără ca activitatea să în­ceapă", ada­ugă administratorul la Con­mart Trading.

Chiriile stradale din Bucureşti va­riază, în funcţie de poziţionare şi suprafaţă, între 40 şi 90 de euro /mp. Astfel că, în cifre aproximative, pentru Capitală, pentru un spaţiu de 100 de metri pătraţi, şase luni de întârziere a afacerii pot să însemne cheltuieli în­tre 25.000 şi 60.000 de euro doar pe chirie. Chiar dacă în această pe­rioadă proprietarii mai acordă gratuităţi, puţini sunt cei care să treacă cu vederea 6-8 luni.

Cu blocul „în cap"

Ne-am aştepta ca, într-o mare de spaţii goale, o nouă firmă să fie o bi­nefacere pentru un bloc, măcar prin faptul că aduce nişte bani la chel­tu­ie­lile comune ale ansamblului de lo­cu­inţe. Însă cazurile fără proble­me sunt foarte rare.

„De multe ori, există proprietari care au pretenţii absurde, dar există şi firme care se comportă ca şi cum nu ar exista în bloc şi nu vor să co­ti­ze­ze la cheltuielile la care s-au anga­jat prin contract", explică Mihai Me­reuţă, pre­şe­dintele Ligii Asociaţi­ilor de Pro­prie­tari Habitat. La ne­plata cheltuielilor se adaugă polua­rea fo­ni­că, vibraţiile a­pa­raturii noii firme şi alte aspecte care pot să scadă confortul proprieta­ri­­lor din bloc. „Un loca­tar chiar şi-a făcut un business din a se plânge că a­pa­ratul de aer condi­ţio­nat din magazin (a­pa­rat care s-a do­ve­dit în regulă) face foarte mult zgomot. A mers şi la Protecţia Consu­ma­to­rului", poves­teş­te administratorul spa­ţiului de pe Ma­gheru. Problema integrării se în­tâl­neş­te însă de am­be­le părţi. „E­xis­tă nu­meroase ca­zuri în care nu reuşeşti să con­vingi firma că aco­perişul blocului e şi al lor şi că ar trebui să contribuie la reparaţiile pen­tru el, la salariul ad­mi­nistratorului sau la alte cheltuieli de acest gen", precizează Me­reuţă.

Spaţiile goale, o povară pentru toată lumea

În această perioadă, multe spaţii comercia­le stra­dale sunt goale şi nu doar pro­prietarii acestora su­feră din acest motiv. Afectaţi sunt şi pro­prie­ta­rii din bloc, de deasupra a­cestor spa­ţii, deoa­rece pro­prie­tarul spaţiului gol îl debran­­­şează de la utilităţi, ca să nu mai plătească. Or, foarte rar e­xis­tă termoizolaţie între apartamente şi spa­ţiile comerciale.

„Re­zultatul e că pentru spaţiile mari şi neîn­călzite, pe lân­gă faptul că adă­postesc di­verşi oa­meni ai străzii care sparg geamurile pentru a intra, oa­menii de la etajul su­perior au gheaţă la pi­cioare pe timpul iernii", a­ten­ţio­nează Mi­hai Mereu­ţă, preşedintele Ligii Aso­cia­­ţiilor de Pro­prietari Habi­tat.

Posibil focar de infecţie

îDacă ne referim strict la spaţiile cu destinaţie comercială, cu intrare di­rect din stradă, problemele care pot să apară di­feră în funcţie de activi­ta­­tea firmei: ma­gazin alimentar, res­­tau­rant sau chiar spa­ţiu de de­po­zi­ta­re. „O unitate ali­men­tară poa­te să a­tragă şobolani pe casa scării. De asemenea, dacă lăzile fri­go­rifice nu sunt pu­se pe plute de lemn, vi­bra­ţia se transmite până la e­tajul patru. Nu poţi să dormi în ca­să noaptea. Nu e de­ran­jant în timpul zilei, cât mai ales noaptea, când e linişte", spune Mihai Mereuţă (foto), preşe­din­tele Ha­bi­tat. Acesta mai amin­teş­te cazul în care o firmă a luat cu chirie un spaţiu în care, pe lângă acti­vi­tatea de ba­ză, a depozitat şi arhive de hârtie. „Au umplut tot blocul de ploşniţe. Asta chiar dacă la prima vedere părea o activi­tate fără probleme. Despre multe asemenea lucruri e bine să se ştie din timp, pentru a le gestiona adecvat, preventiv", adaugă Mereuţă.

Structura de rezistenţă, în pericol

Există şi cazuri în care pentru o a­me­najare mai aproape de profilul afacerii firmele ajung chiar să mo­difice structura de rezistenţă. Dar foarte rar pot fi prinse comi­ţând astfel de ilegalităţi. De o­bi­cei as­tea se constată când e prea târ­ziu. Paradoxul în a­ces­te cazuri e că, dacă dreptul de proprietate nu se prescrie, obligaţiile legate de o proprietate se prescriu după doi ani. Cu alte cuvin­te, dreptul de pro­prietate poate fi in­vocat şi du­pă zeci de ani, dar o modificare a-su­­pra structurii de rezistenţă, ne­re­clamată timp de doi ani, se prescrie. Şi chiar dacă firma res-pectivă face modificări ale structurii de rezistenţă şi este reclamată, sin­gura soluţie es­te o hotărâre ju­decătoreas­că. Or, un proces poa­te să dureze câţiva ani.


Sursa

28 February 2011