În sistemul bancar, istoria se rescrie deja. Self-banking este un concept vast răspândit, în ziua de azi. Clienții bancari au învățat să opereze singuri proceduri care, în urmă cu doar câțiva ani, puteau fi procesate doar de un angajat al băncii. Acest pas înainte este însă doar începutul unei revoluții în sistemul bancar global. Într-un deceniu, sucursalele bancare vor fi tot mai puține, numărul angajaților va scădea drastic iar clienții bancari vor prelua tot mai multe din sarcinile acestora. Era digitalizării a început fără să ne dăm seamna și, oricât de radicale ar părea schimbările, istoria a dovedit că ne-am adaptat la situații similare chiar în trecutul apropiat.

37767-banci_digitale.jpegDigitalizarea băncilor este un concept cu care întreaga lume trebuie să se acomodeze rapid, dat fiind faptul că implementarea a început deja. Băncile sunt obligate să își schimbe modelul de business pentru a rămâne profitabile într-o lume care trăiește tot mai mult în mediul virtual. În scurt timp, nu mai departe de șapte-zece ani, sucursalele bancare vor exista doar pentru operațiuni complexe.

„Trecerea la un sistem bancar digitalizat a început deja, prin rețelele de lucru de tip self-banking, pe care le oferă multe bănci din România, în acest moment. Practic, ce este mai greu, a trecut. Clienții s-au acomodat cu acest sistem de lucru, ei apreciază timpul câștigat prin faptul că nu mai merg la ghișeu, ci prin internet. În scurt timp, vor apărea tot mai multe ATM-uri care pot face operațiuni mai complexe decât plata facturilor, iar numărul sucursalelor bancare va scădea până la doar câteva, în marile orașe, plasate startegic pentru a oferi servicii digitalizate în întreaga zonă”, explică pentru IMOPEDIA.ro Sara Craioveanu, director tehnic Incipio Tech.

Mutarea băncilor pe internet va conduce la o creștere substanțială a profitului, dar și la o satisfacție mai mare a clienților

Pentru bănci, digitalizarea presupune mai puțini angajați, deci costuri mai mici. Munca manuală este redusă la minimul necesar, astfel putând fi reduse costuri care acum sunt cosiderate a fi absolut necesare. Se poate ajunge astfel la o creștere substanțială a profitului.

Rata de eficiență va diferi de la o bancă la alta, în funcție de cum va răspunde fiecare la provocarea erei digitale. Cei care vor înțelege cel mai bine acest sistem și vor aplica eficient noile metode de lucru, pot avea un plus de eficiență de până la 30%”, estimează Somesh Khanna, directorul McKinsey.

Din punctul de evedere al clienților, există un alt set de avantaje. Digitalizarea implică o foarte bună cunoaștere a fiecărui client în parte. Fiecare produs, fiecare serviciu, va fi personalizat pe profilul clientului.  

În condițiile în care 86% dintre clienții unei companii opresc colaborarea cu aceasta din cauza calității serviciului, băncile vor folosi fiecare interacțiune cu clientul drept un prilej de adaptare la nevoile acestuia. Piața bancară, așa cum o știm acum, cu produse standard dedicate maselor, va dispărea”, continuă Sara Craioveanu.

Ultima schimbare radicală a sistemului bancar românesc s-a petrecut la începutul anilor 2.000

Schimbările sunt radicale, dar atât băncile cât și clienții au dovedit în timp o puternică abilitate de adaptare. Până la începutul anilor 2.000, de exemplu, în România, aproape toate băncile finanțau exclusiv companiile. BCR și CEC erau singurele care acordau împrumuturi pentru populație. Apoi a apărut nevoia creditării imobiliare și totul s-a schimbat.

„Nu exista un istoric al clienților, nu exista nici portofoliu de analiză pentru scoring, nu existau prețuri validate, în schimb existau o mulțime de temeri.  Ideea de ipoitecă era înfricoșătoare pentru clienții români, deci întreaga piață a trebuit să învețe de la zero un instrument central într-o economie de piață: circulația capitalului”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Anca Bidian, owner Kiwi Finance.  

În doar trei ani, din 2003 în 2006, creditarea a început să urce cu 30-40% pe an. Băncile au devenit tot mai prietenoase cu clienții persoane fizice, iar mii de companii non-bancare s-au înființat cu scopul de a finanța populația. Chiar și în aceste condiții, România încă a rămas cu mult în urmă, din punctul de vedere al utilizării serviciilor financiare.

„România are un grad de penetrare 5-7%, în timp de în America vorbim despre 90%. În alte țări din Europa, în Aglia, de exemplu, unde e foarte bine reglementat domeniul, gradul trece de 70%”, continuă Anca Bidian.  

Odată cu mutarea masivă a băncilor pe internet, este de așteptat ca aceste cifre să crească puternic. Provocarea companiilor din domeniu va fi aceea de a-și adapta serviciile la progresul tehnologic spectaculos, precum și la nevoile clienților.

CITEȘTE ȘI:

22 iulie 2015