Segmentul comercial a demonstrat că aduce profit, chiar şi pe timp de criză. Centrele comerciale sunt preferatele clienţilor români, indiferent de perioada anului, astfel că reprezintă una dintre principalele atracţii în ochii investitorilor şi ai chiriaşilor. Bucureşti se menţine în topul preferinţelor, cu circa o treime din totalul spaţiilor comerciale.

31237-shopping.jpgPrima jumătate a anului 2013 nu a adus modificări majore pe piaţa spaţiilor comerciale, stocul menţinându-se în jurul a 2,7 milioane metri pătraţi, conform celui mai recent raport al companiei de consultanţă CBRE. Însă până la sfârșitul anului, volumul total va ajunge la 2,85 milioane metri pătraţi.

AFLĂ Ce malluri urmează să fie inaugurate anul acesta şi în ce zone ale ţării?

  • 30% din spaţiile comerciale moderne se află în Bucureşti
  • Centrele comerciale reprezintă 56% din stoc
  • Parcurile de retail reprezintă 43,5% din stoc
  • Centrele de tip factory outlet deţin numai 0,6% din stoc

„Observăm o tendinţă de creştere a interesului pentru centre comerciale prime atât din partea investitorilor, cât şi din cea a chiriaşilor. Proiectele performante din Bucureşti şi provincie atrag majoritatea clienţilor şi înregistrează vânzări peste medie, având o rată de neocupare de sub 5%, în timp ce centrele secundare se confruntă cu o rată de neocupare de peste 10%”, declară Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE România.

Anul acesta a fost inaugurat un singur centru comercial în întreaga ţară – Uvertura Mall Botoşani, cu o suprafaţă închiriabilă de 15.000 mp. În luna iulie, a fost deschisă galeria comercială Cora Constanţa, iar până la sfârşitul anului, vor mai fi inaugurate alte trei centre comerciale: Promenada Mall din Bucureşti, AFI Palace Ploieşti şi Galaţi Shopping City, suprafaţa cumulată a acestor patru proiecte ridicându-se la 140.000 mp.

„Unele proiecte de retail, însă, au întâmpinat mari dificultăţi în primele şase luni ale anului. Spre exemplu, s-au înregistrat insolvenţe ale unor centre comerciale aparţinând companiei BelRom (în Craiova, Focşani şi Bacău), dar şi cea a dezvoltatorului proiectului Focşani Plaza, în timp ce Armonia Brăila nu şi-a găsit încă un cumpărător”, specifică reprezentantul CBRE.

România are mai puține centre comerciale decât țările vecine

Media primelor 15 oraşe din România, în ceea ce priveşte stocul de spaţii comerciale moderne la 1.000 de locuitori, este de 548 de metri pătraţi. Cu toate acestea, la nivelul întregii ţări, media este în continuare simţitor sub cea a altor state din Europa Centrală şi de Est, cu 127 mp / 1.000 locuitori.

  • Suceava (1.118 mp / 1.000 locuitori)
  • Piteşti (771 mp / 1.000 locuitori)
  • Oradea (664 mp / 1.000 locuitori)
  • Sibiu (609 mp / 1.000 locuitori)
  • Târgu Mureş (563 mp / 1.000 locuitori)
  • Bucureştiul se clasează abia pe locul 12, cu o medie de 411 mp / 1.000 locuitori

Cei mai activi comercianţi de pe piaţa locală în prima parte a acestui an au fost Kaufland (85 magazine), Mega Image (232 magazine Mega Image şi Shop&Go), Profi (165 magazine în formatele Profi City şi Profi Mall), Lidl (160 magazine) şi Carrefour Express (27 unităţi), conform datelor CBRE.

 

 

30 iulie 2013