Cushman&Wakefield România va înregistra în acest an o scădere a cifrei de afaceri de peste 20%, potrivit şefului companiei imobiliare, Răzvan Gheorghe (foto), care consideră că cererea este aproape inexistentă pe piaţă şi că s-a înşelat când a previzionat o revenire a sectorului în semestrul doi din 2010.

Evoluţia activităţii companiei din acest an vine după o diminuare cu 33,3% a cifrei de afaceri în 2009, la 3,6 milioane de euro, faţă de nivelul din 2008 de 5,4 milioane de euro.

"Este mai rău decât anul trecut pentru că nu există cerere, iar cererea care există, datorită reducerii de costuri, preferă să-şi facă intern serviciile de închiriere şi de cumpărare, ceea ce ne afectează foarte mult. Ceea ce caracterizează piaţa acum este lipsa apetitului pentru consum, nesiguranţă şi risc", a declarat Răzvan Gheorghe.

Negocieri fără final

În aceste condiţii, Gheorghe consideră că din puţinii bani disponibili pentru Europa, în România ajung acum fonduri şi mai mici.

"În vremurile bune, investitorii aveau circa două miliarde de euro pentru investiţii în România, pentru cumpărare de active, acum au până în 500 de milioane de euro, dar aceşti bani sunt pentru randamente foarte atractive, adică care să le permită să-şi recupereze banii în 7-8 ani, condiţii pe care piaţa nu le oferă încă (...)Negociem tranzacţii, dar nu ne putem înţelege cu vânzătorii. Ei vor un randament de 8,5%, iar cumpărătorii oferă 12%", a spus reprezentantul Cushman&Wakefield.

În opinia sa, situaţia de pe piaţa imobiliară din prezent poate fi comparată cu cea din 2000-2005 când existau aceleaşi baze legislative şi acelaşi grad de interes din punct de vedere al investitorilor.

"Investitorii mici şi medii domină piaţa, aşa cum o dominau şi atunci. Au revenit israelienii, italienii, grecii. Incertitudinea care era atunci este şi acum. Probabil că cifra de afaceri din domeniul retail este aceeaşi de atunci. Chiar dacă sectorul este mai dezvoltat acum, puterea de cumpărare este la acelaşi nivel ca cea din perioada 2000-2005. Mă refer aici la sectorul non-food şi produse durabile", a adăugat Gheorghe.

Impactul măsurilor de austeritate

El apreciază că, în contextul anunţurilor privind disponibilizări în sectorul public, dar şi al unui al treilea val de reducere de personal în sectorul privat, nu se poate vorbi de retail, serviciile oferite de companie pe acest sector contribuind cu 50% la cifra de afaceri.

 



Sursa

18 June 2010