Companiile mari cu un ritm alert de dezvoltare a afacerii prefera sa inchirieze spatiile de birouri, pentru o flexibilitate mai mare, in timp ce companiile cu rate de crestere mai stabile aleg alternativa unui sediu propriu.

Estimarea ii apartine Mirelei Raicu, consultant senior al agentiei imobiliare Esop.

Decizia de a inchiria sau a cumpara depinde de factori diversi, unul dintre cei mai importanti fiind insa directia strategica de dezvoltare a afacerii.

Reprezentantii Orange Romania au declarat ca investitiile companiei sunt gestionate catre dezvoltare si nu catre sedii, motiv pentru care prefera sa inchirieze.

"Orange nu face investii in cladiri. De aceea, sediile in care angajatii isi desfasoara activitatea sunt locatii inchiriate", au explicat reprezentantii companiei.

"Orange Romania este furnizor de servicii de telecomunicatii, prin urmare investiile noastre sunt directionate in principal catre extinderea retelei si in dezvoltarea serviciilor si produselor Orange", au mai spus acestia.

De asemenea, oficialii Vodafone au afirmat ca toate spatiile de birouri in care activeaza compania sunt inchiriate.

In schimb, Romtelecom detine atat sedii proprii, cat si inchiriate. Tinand cont de istoria companiei (fost monopol telecom national), sediile proprii sunt o componenta importanta a portofoliului operatorului.

Astfel, compania detine sediile vechi, care au fost reconditionate, cum ar fi cel de la Palatul Telefoanelor, insa a inchiriat si spatii noi.

In ceea ce priveste companiile care achizitioneaza sedii, acestea sunt de regula firme locale, cu numar mediu de angajati intre 70-150, potrivit analistilor Esop.

Totusi, si companiile mari, cu un numar de peste 1.000-2.000 angajati, gasesc uneori util sa aiba propriul sediu. Este si cazul celei mai mari societati romanesti, Petrom.

"Mutarea Petrom in propriul sediu va reprezenta o crestere importanta a eficientei in ce priveste costul general legat de infrastructura, iar angajatii nostri vor beneficia de un mediu de lucru modern si sofisticat", a declarat Dan Pazara, directorul de comunicare al companiei.

Sursa

27 February 2008