Scumpirea polițelor RCA este un subiect problematic, pentru toți posesorii de autoturisme. Dacă până acum, tarifele erau considerate accesibile, falimentul a două dintre cele mai ieftine companii – Carpatica și Astra, a lăsat clienții să aleagă doar între polițe scumpe sau foarte scumpe. Asigurătorii spun că altfel nu se mai poate. Prețurile de dumping conduc la faliment și clienți nemulțumiți. Pentru șoferi însă, acest tarif înseamnă doar bani blocați în perspectiva unui eveniment nefericit care ar putea chiar să nu apară niciodată. Cu adevărat descurajator este faptul că se anunță scumpiri în continuare.

40763-insurance.jpgScumpirea RCA  a fost anunțată drept iminentă încă de când a fost făcut public falimentul Astra Asigurări. Potrivit estimărilor, prăbușirea companiei a costat sistemul aproximativ 40 de milioane de euro. Acești bani trebuie recuperați treptat, de la clienți, iar soluția identificată a fost scumpirea polițelor RCA. Astfel, asigurarea obligatorie s-a scumpit, începând de anul acesta, cu 50% în cel mai bun caz. De foarte multe ori, proprietarii auto sunt obligați prin lege să achite un preț dublu față de anul trecut. Cele mai mari scumpiri se resimt în cazul companiilor care aveau cele mai ieftine polițe. Astfel, s-a produs o oarecare nivelare a pieței la cel mai înalt nivel al anului trecut.

Odată ce Astra și Carpatica au ieșit din joc, toți jucătorii au țintit către limita superioară a prețurilor. City Insurance, Allianz-Țiriac, Asirom și Omniasig au avut cele mai mari scumpiri, ele fiind și companiile care practicau cele mai mici prețuri. La polul opus, cele mai scumpe companii au scumpit cel mai puțin, de exemplu Euroins sau Groupama”, explică pentru IMOPEDIA.ro Mihaela Dobre, broker de asigurări.

Falimentul Astra și Carpatica nu sunt singurele motive pentru care RCA s-a scumpit

Dar falimentul Astra și Carpatica nu sunt singurele motive care stau în spatele scumpirilor RCA. Asigurătorii invocă un cumul de factori care a condus la acest lucru, și care prevestește continuarea scumpirilor. De la începutul acestui an, companiile de asigurări au fost obligate să își adapteze mai bine capitalul pentru a asigura lichiditatea și solvabilitatea. Prin acest demers, companiile de asigurare au fost nevoite să demonstreze că pot acoperi integral cheltuielile curente și potențiale, respectiv să poată acoperi daunele viitoare estimate realist.

Nu este vorba numai despre RCA. Potrivit ASF, contribuțiile plătite de asigurători către Fondul General al Asiguraților este de 1% pentru asigurări generale și de 0,4% pentru asigurările de viață. Urmează cotizațiile către Fondul de Rezoluție, care sunt de 0,40% pentru asigurări generale și 0,25% pentru cele de viață. Apoi, trebuie acitat 2% din încasări către Biroul Asiguratorilor de Autovehicule și încă 2% către Fondul de Protecție a Victimelor Străzii, care se ocupă de accidentele produse de autovehiculele neasigurate sau neidentificate”, se arată în noile norme de funcționare a companiilor de asigurări. 

Polițele pe termen mai scurt de șase luni conduc la noi scumpiri ale RCA

Iar schimbările permanente făcute pentru a opri falimentele din segmentul asigurărilor vor conduce în continuare la scumpiri, avertizează specialiștii. Dacă se va implementa obligativitatea de a întocmi polițe de asigurare pe termen scurt – adică mai puțin de șase luni, după cum impune noua lege RCA, vor apărea noi scumpiri. Acest lucru se va întâmpla din cauza faptului că sunt necesare noi structuri cadru și chiar noi angajați specializați pe acest sistem. Potrivit celor mai recente studii ASF, în cazul persoanelor fizice, frecvența daunelor crește proporțional cu capacitatea cilindrică a autoturismului. Astfel, în cazul autoturismului cu o capacitate mai mică de 1.200 cmc, incidența daunelor este de 3,78%, în timp ce în cazul autoturismelor cu capacitate mai mare de 2.500 cmc, incidența ajunge la 7,91%. În privința vârstei, cele mai multe accidente sunt făcute de șoferii tineri, numărul acestora scăzând pe măsură ce șoferii trec de 40 de ani.

CITEȘTE ȘI:

16 August 2016