Una dintre problemele neglijate ale învățământului din România este constituită de clădirile în care învață copiii. Școlile sunt adesea vechi, nerenovate, sălile de clasă sunt inadecvate unui proces eficient de învățare. Aceste lucruri pot părea mărunțișuri, dar în esență, ele dețin un procent covârșitor din factorii care generează plăcerea de a învăța, în cazul copiilor, plăcerea de a preda, în cazul profesorilor și dictează cheltuielile de întreținere, din punct de vedere economic. Astfel, printr-o mișcare strategică de modernizare a școlilor, prin implicarea întregii comunități școlare, se pot obține rezultate notabile în procesul de educare a următoarelor generații.

Educația este o problemă permanentă a societății românești. Calitatea procesului educațional, salariile dascălilor, comportamentul elevilor, toate aceste lucruri fac permanent obiectul dezbaterilor. Dar există și lucruri palabile, facile, care pot face diferențe notabile cu eforturi minime. Îmbunătățirea școlilor este unul dintre acestea, iar dacă acest lucru se face urmând principiile ecologice, lucrurile sunt cu atât mai bune.

Sunt o mulțime de motive pentru care oamenii ar trebui să fie îngrijorați, iar mulți chiar sunt. Există presiuni sociale pentru schimbarea mentalității, care nu sunt întotdeauna necesare. Uneori, este suficient să dai o atenție mai mare costurilor implicate. Abilitatea de a reduce costurile cu energia, de a reține personalul, de a reduce costurile generale de mentenanță ale clădirii, înseamnă mulți bani care pot fi economisiți. Este o idee bună să salvezi planeta și să protejezi copiii, dar nu este rău să vedem și partea business în a face acest lucru”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Steven Borncamp, CEO Romania Green Building Council.  

Școlile pe care le avem acum pot fi utilizate încă un secol. Modernizarea este absolut necesară

Pentru că școlile nou construite sunt foarte puține la număr, se impune drept necesară renovarea școlilor vechi. Este vorba despre schimbări mici dar importante, precum izolarea, ferestrele, vopseaua. Toate acestea, dacă sunt făcute după principiile verzi, recuperează rapid investiția și aduc economii, pe termen lung. În multe cazuri, schimbarea nici măcar nu implică o cheltuială, la modul propriu.

Sunt unele etape care nu au deloc nevoie de investiție. Implicarea elevilor în proiect, de exemplu, îi va face pe aceștia nu doar să se simtă importanți, dar să protejeze apoi lucrarea. Pentru proiect pot fi cooptați voluntari din diverse categorii: arhitecți, studenți la arhitectură, poate chiar foști elevi ai școlii sau cunoscuții elevilor. Dacă se folosesc materiale verzi, renovarea este cu 40% mai ieftină, iar investiția este amortizată în trei până la cinci ani”, continuă Steven Borncamp.

Ideea de construire a unei comunități în jurul școlii este poate mai dificil de pus în practică la început, dar odată ce apar primele beneficii, nimeni nu își va mai dori să se întoarcă la vechiul sistem. Școlile pe care le avem azi vor rămâne cu noi încă 40-50 poate chiar 100 de ani. Prin urmare, schimbarea este inevitabilă. Cu cât mai repede, cu atât mai bine.

Unul dintre motivele pentru care alegem școlile este influența pe care aceasta o are asupra copiilor, profesorilor și importanța mare pe care o acordă românii școlilor în care învață copiii lor. Credem că elevii vor învăța să dea importanță locului în care se învață”, încheie Steven Borncamp.

CITEȘTE ȘI:

23 February 2015