0-876-46fbaf4e8c163.jpgExceptie vor face proiectele de retail cu o amplasare foarte buna si cu un concept deosebit, unde se va inregistra, in urmatoarele 12 luni, o crestere usoara a chiriilor.
Chiriile pe metru patrat in mall-urile din Bucuresti au stagnat la acest inceput de an, ramanand la acelasi nivel cu sfarsitul lui 2006, circa 25-28 euro pe metru patrat, in timp ce in spatiile comerciale stradale de pe principalele artere comerciale ale Bucurestiului au crescut in medie cu 10-15%, fiind cuprinse intre 70 si 150 euro/mp.

Rata de crestere a fost tot de 10-15% si la spatiile comerciale situate pe arterele secundare si periferice, unde chiria pe metru patrat este cuprinsa intre 50 si 90 euro, respectiv 25-55 euro.

Ghidul chiriasului

Viitorul chirias trebuie sa tina cont, pe langa chiria propriu-zisa, si de alte trei costuri aditionale: taxele de servicii, situate intre 5 si 10 euro/mp pe luna, taxele de marketing, situate intre 0,5 si 1 euro/mp pe luna si bugetul de marketing pentru deschiderea oficiala, care reprezinta chiria pe o luna.

Artere comerciale principale in Capitala sunt considerate bulevardele Magheru-Balcescu, Calea Victoriei si bulevardul I.C Bratianu (n.r.- singura artera in care chiriile pentru spatii comerciale au stagnat in prima jumatate a anului).

Arterele secundare sunt Calea Dorobantilor, Calea Mosilor, Stefan cel Mare, bulevardele Titulescu si Kogalniceanu, iar cele periferice - Iuliu Maniu, Drumul Taberei, Patelimon, Crangasi, Titan, Dristor, Grigorescu, Giurgiului, Oltenitei, Giulesti, Bucurestii Noi.

Spatiile de retail de pe arterele comerciale ale orasului sunt limitate, iar gradul de ocupare in aceste zone este aproape de 100%, la fel ca si in cadrul centrelor comerciale livrate pe piata.

Segmentul de retail va deveni supraaglomerat in 2-3 ani

Avand in vedere o aglomerare a pietei de retail din Bucuresti, dezvoltatorii se orienteaza catre orasele secundare. Astfel, in urmatorii 2-3 ani, circa 80 de centre comerciale vor fi livrate pe piata din provincie, ceea ce face ca fiecare oras din Romania cu peste 75.000 de locuintori sa aiba cel putin doua astfel de unitati.

In prezent, pe piata romaneasca exista circa 360.000 mp de spatii comerciale, iar pentru urmatorii 2-3 ani estimarile indica livrarea unei suprafete totale 2,9 mil mp. O asemenea crestere nu poate fi sustinuta de piata, ceea ce va genera oprirea unor proiecte.

Avand in vedere lipsa curenta de astfel de spatii, multe branduri internationale si-au programat intrarea pe piata in perioada 2008-2009, cand mai multe proiecte de retail vor fi livrate, insa in mare parte brandurile de lux prefera magazine stradale pe arterele comerciale principale ale orasului, cum ar fi Calea Victoriei.

Companiile mari platesc chiriasii sa plece inainte de expirarea contractului

Datorita diferentei actuale dintre cerere si oferta, o noua practica a aparut pe piata de retail, companiile mari platind actualii chiriasi ai unui spatiu pentru a-l parasi inainte de expirarea contractului.
Pe piata bucuresteana au fost livrate foarte putine spatii comerciale in primul semestru al anului, in mare parte spatiile livrate fiind extinderi ale unor centre comerciale si nu proiecte noi. Stocul total actual de spatii comerciale in Bucuresti este de 161.000 mp.

In 2008, in Bucuresti vor fi livrati 186.000 mp de spatii comerciale, prin proiectele Baneasa Shopping City, Sun Plaza si Liberty Center.

Aceeasi situatie este si orasele din provincie. In primul semestru al anului, a fost inaugurat un singur centru, Euromall Pitesti, ceea ce adauga circa 20.000 de mp de spatii comerciale stocului deja existent. In a doua jumatate a lui 2007, urmeaza sa fie livrati peste 271.000 mp de spatii comerciale in afara Bucurestiului.

Studiul Colliers mai atrage atentia asupra faptului ca numarul de vizitatori si valoarea vanzarilor dintr-un centru comercial de provincie sunt mai mici decat in Bucuresti, ceea ce inseamna ca dezvoltatorii de pe pietele de provincie trebuie sa aiba o strategie de marketing foarte atent conceputa.

Sursa

2 October 2007