Dezvoltatorii de malluri se reorganizează şi încearcă să pună pe picioare proiecte pe care le-au început înainte de criză, dar au fost îngheţate în ultimii ani. Astfel, şase proiecte au început să redevină active, în acest moment. Se caută investitori, parteneri, finanţări şi se vorbeşte chiar despre livrarea lor în viitorul apropiat. În 2012, este posibil să vedem şase noi malluri.

23087-mall.jpgParadoxal, acum este un moment potrivit pentru dezvoltatorii de malluri. România este încă o ţară slab dezvoltată pe acest segment, aşa că, deşi este criză, oamenii vor să cumpere, dar nu au de unde. În plus, investitorii au înţeles că, pentru a face profit, trebuie să construiască pentru nevoile clienţilor, nu urmând un plan neadaptat pieţei.

Odată ce criza începe, vezi că oamenii nu mai sunt dispuşi să meargă prea mult până la primul centru comercial. Observăm că acele centre comerciale care au un mix de chiriaşi foarte bine echilibrat, acelea care au o arhitectură atractivă, atrag mai mulţi vizitatori decât cele care sunt doar o cutie sau un tonomat. Sunt prea multe malluri cu arhitectură mult prea slabă, în România. De asemenea, proprietarii trebuie să înveţe să atragă clienţii cu evenimente. Un exemplu bun sunt cele trei mari malluri pe care le avem în Bucureşti: Băneasa, AFI şi Sun Plaza fac un lucru foarte bun cu managementul lor.”, spune Ingo Niessen, directorul pentru România al dezvoltatorului Sonae Sierra.

Noile malluri ar trebui să copieze strategiile AFI, Sun şi Plaza România

Urmând aceste reţete de succes, şase noi proiecte ar putea să apară anul acesta, în Bucureşti, ducând numărul centrelor comerciale la peste 20, adică unul la fiecare 100.000 locuitori. Prima schimbare remarcată: atenţia nu se mai concentrează pe vestul şi sudul oraşului. Până acum, orice mall apărea, era în Drumul Taberei, Militari, Rahova, Berceni  sau  Vitan. Astfel, în aceste cartiere, cererea nu numai că este acoperită, dar există şi surplus, în unele cazuri. Dezvoltatorii care au început să îşi reia acum proiectele se concentrează pe zone precum Floreasca, Bucureştii Noi, Titan, Pantelimon şi Colentina, zone cu o ofertă comercială considerată insuficientă.

ParkLake Plaza (Titan - Spartac)

Printre dezvoltatorii cei mai activi în construirea unui nou mall sunt irlandezii de la Caelum Development. Ei au început deja lucrările de construcție ale proiectului ParkLake Plaza din Titan, în toamna anului trecut, iar livrarea este estimată pentru anul 2013. Este vorba despre un mall mare, cu o suprafaţă închiriabilă de 67.000 mp. Spre comparaţie, AFI Palace Cotroceni are o suprafaţă închiriabilă de 76.000 mp. Irlandezii au reuşit deja să semneze contracte de închiriere importante. De fapt, jumătate de proiect este deja închiriat către branduri precum Cora sau Cinema City.

Proiectul este dezvoltat pe terenul cunoscut drept fosta bază sportivă Spartac, cumpărat în urmă cu cinci ani, pentru aproximativ 70 milioane euro, iar investiţia totală a fost estimată la 250 milioane euro. Dezvoltatorii încearcă acum să strângă toţi banii necesari dezvoltării.

Mega Mall (Pantelimon - Electroaparataj)

Zona Pantelimon şi-a demonstrat şi confirmat potenţialul de consumerism cu hypermarketurile mari de acolo. Acum, o să aibă şi un mall. Totuşi, lucrările sunt în stadiu incipient. Dezvoltatorii, austriecii de la Real 4 You, au reuşit anul trecut să îşi securizeze doi chiriaşi importanţi pentru proiectul Mega Mall pe care intenţionează să îl dezvolte în Pantelimon, pe platforma Electroaparataj, reţeaua franceză Carrefour fiind unul dintre ei. Un asemenea client-ancoră garantează succesul proiectului. Austriecii deţin terenul de mai mulţi ani, au demolat fostele clădiri industriale, dar proiectul este abia la stadiul de Plan Urbanistic Zonal.

Victoria City (Bucureştii Noi - Textila Dacia)

Acest proiect a ajuns la stadiul de negocieri între parteneri. Discuţiile se poartă între canadienii de la Benevo şi CD Capital, care au cumpărat în urmă cu mai mulţi ani pentru 40 milioane euro terenul de 5,2 hectare al fostei fabrici Textila Dacia, şi fondul sud-african de investiţii NEPI, cu care s-au asociat anul trecut şi care a cumpărat 50% din afacere. Momentan se discută termenii asocierii.

Colentina Mall (Helitube)

Auchan a anunțat deja că vrea să deschidă un nou hypermarket în acest mall ridicat de compania belgiană BelRom, care deţine terenul fostei fabrici Helitube din Colentina. Momentan însă, se lucrează la stabilirea structurii acţionariatului, căci o parte dintre investitori intenţionează să renunţe la acest proiect, iar alţii doresc majorarea participaţiei. Construcţia în sine s-ar putea desfăşura surprinzător de repede, după cum s-a întâmplat cu un alt mall al belgienilor, ridicat în Craiova, în numai 12 luni.

Promenada Shopping Center (Floreasca)

Raiffeisen Evolution pare să fie foarte activ pe piaţa construcţiilor, în această perioadă. Austriecii ar putea începe anul acesta lucrările la mallul Promenada din zona Aurel Vlaicu, cu atât mai mult cu cât, în 2011, au vândut turnul de birouri Sky Tower, aflat în construcţie, băncii Raiffeisen din Viena, obţinând astfel câteva zeci de milioane de euro. Despre mallul din Floreasca s-a vorbit iniţial în perioada 2008-2009, dar a fost îngheţat ulterior. Este vorba despre un mall mic, cu o suprafaţă închiriabilă de 40.000 mp.

Un nou AFI Palace (Laromet - Bucureştii Noi)

După succesul AFI Palace Cotroceni, israelienii de la AFI Europese gândesc să înceapă anul acesta un nou mall, pe fosta platforma industrială Laromet din nordul Capitalei, cumpărată în urmă cu mai mulţi ani pentru peste 70 milioane euro. Israelienii au avantajul că vor lua clienţii din Cotroceni, care îşi vor deschide reprezentanţe şi în Laromet. 

CITEŞTE ŞI Bucureştiul are doar trei malluri pregătite să reziste crizei. Celelalte vor fi un eşec, dacă nu îşi adaptează strategiile

 

24 January 2012