Marile oraşe din Europa şi-au limitat dramatic bugetul de sărbători de anul acesta, iar consumatorii europeni au urmat modelul autorităţilor şi şi-au măsurat atent cheltuielile. Proprietarii magazinelor nu se mai întrec în anunţarea unor vânzări-record, ca în alţi ani, iar numeroşi clienţi declară că aşteaptă perioada reducerilor pentru a-i cadorisi pe cei dragi.

28827-christmas-decorations-beat-the-bustle-christmas.jpgÎnainte de Crăciun, pragul celor mai multe magazine din Europa a fost călcat de numeroşi vizitatori, însă nu şi de la fel de mulţi cumpărători, notează Associated Press. Cu toate acestea, majoritatea retailerilor îşi pun speranţele în perioada dintre Crăciun şi Revelion, iar autorităţile din numeroase oraşe europene încurajează proprietarii de magazine să aibă un program cât mai îndelungat. Dar cele mai multe ţări se confruntă cu o încetinire a economiei şi cu o rată a şomajului în continuă creştere, iar analiştii spun că cheltuielile europenilor din vacanţa de iarnă de anul acesta nu se vor ridica la nivelul aşteptărilor retailerilor, pentru al patrulea an la rând.

  • Roma – proprietarii micilor magazine stradale spun că vânzările au scăzut cu 20% chiar şi faţă de anul trecut
  • Paris – preferinţele cumpărătorilor s-au îndreptat către jucăriile şi decoraţiunile second-hand reînnoite
  • Spania – în ţara cu cea mai ridicată rată a şomajului din Europa, cele mai multe familii au renunţat la cadourile tradiţionale de Crăciun

Cumpărăturile din perioada vacanţei de iarnă sunt vitale pentru cele mai multe business-uri. Spre exemplu, în Marea Britanie, retailerii care se ocupă cu produse non-alimentare îşi cresc profiturile chiar şi cu 50% la sfârşit de an, iar în Germania, vânzările din timpul sărbătorilor de iarnă reprezintă 30% din totalul vânzărilor anuale ale companiilor de jucării.

Însă Zona euro se confruntă cu cele mai grave probleme economice din scurta sa existenţă, iar analiştii consideră că iarna lui 2012 va redefini termenul de „cumpărături de Crăciun” în Europa. Vor rămâne în trecut zilele când fiecare sezon de sărbători reprezenta un nou record pentru vânzări, iar de acum înainte, magazinele vor trebui să se lupte pentru a câştiga clienţi, să se dueleze în promoţii şi să aducă pe rafturi produse de calitate, la un preţ competitiv.

„În ultimii patru ani, numărul vizitatorilor nu a scăzut, însă aceştia au aşteptat din ce în ce mai mult până să facă vreo achiziţie. Oamenii au început să cumpere cadouri chiar şi după ziua de Crăciun, pentru a beneficia de reduceri”, spune patronul unui magazin amplasat pe artera pietonală Zeil, din Frankfurt.

Vânzările din retail înregistrează scăderi în toată Europa, datorită condiţiilor economice globale

Măsurile de austeritate implementate pentru a combate criza datoriilor ce afectează întregul continent au lovit simţitor economiile statelor membre: nouă din cele 27 de ţări din Uniunea Europeană sunt în recesiune, iar rata medie a şomajului în regiune este de 10,7 procente.

În întreaga Europa, vânzările din retail au fost în scădere uşoară în ultimele luni: în octombrie, ultima lună pentru care există cifre oficiale, nivelul vânzărilor din retail din U.E. a scăzut cu 1,1% faţă de luna precedentă şi cu 2,5% faţă de 2011, conform Eurostat. În Germania, cea mai puternică economie europeană, vânzările au coborât cu 3,8% în octombrie faţă de anul trecut.

Din ce în ce mai mulţi europeni îşi cheltuiesc banii cu precădere în perioada reducerilor şi sunt atraşi numai de produsele cu un preţ extrem de scăzut. Mai mult, numeroşi clienţi intenţionează să îşi facă toate cumpărăturile pentru vacanţa de iarnă abia după 1 ianuarie, odată cu începerea reducerilor masive.

„Observăm două tendinţe total opuse – în timp ce retailerii pornesc perioada sărbătorilor de iarnă din ce în ce mai devreme, de la un an la altul (decoraţiunile de Crăciun împodobesc magazinele încă din luna noiembrie), clienţii amână pe cât posibil cumpărăturile specifice acestei perioade. Clienţii au devenit extrem de pretenţioşi şi ştiu cu siguranţă că vor urma perioade cu reduceri importante”, declară directorul de cercetare al companiei Planet Retail.

Conştienţi de schimbările de mentalitate produse în urma crizei financiare globale, unii proprietari aplică reduceri încă de la începutul lunii decembrie. De asemenea, marile lanţuri de magazine fac presiuni asupra autorităţilor şi obţin anularea anumitor restricţii sau schimbarea legislaţiei învechite. În încercarea de a impulsiona vânzările, unele magazine din Marea Britanie au redus preţul anumitor produse cu 50-70% imediat după ziua de Crăciun. În Italia, retailerii au obţinut aprobare oficială să deschidă şi în ziua de duminică, iar în Franţa şi în Spania, majoritatea proprietarilor au porţile deschise pe toată perioada vacanţei de iarnă, inclusiv în zilele de sărbătoare.

CITEȘTE ȘI: Emblemă a Capitalei, readusă la viaţă: Hotel Cişmigiu speră să recâştige faima de altă dată


26 decembrie 2012