Românii vor fi mai cheltuitori în 2011, arată un studiu Cetelem. Aproape 90% dintre cei chestionaţi au declarat că anul acesta intenţioneză să facă mai multe achiziţii decât anul trecut, şi doar 10 procente au spus că vor pune bani deoparte. Studiul despre comportamentul consumatorilor la nivel european a vizat 13 ţări, printre care şi România.

17414-money-euro-greece.jpgCercetarea "Observatoire Cetelem 2011" evidenţiază "o diferenţă notabilă" între Europa de Est şi Occident. În timp ce locuitorii din România, Polonia, Cehia sau Slovacia au ales consumul ca variantă pentru 2011, cetăţenii din Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Belgia sau Germania optează pentru mărirea economiilor.Dintre toţi europenii, englezii sunt cei mai interesaţi de modalităţile de economisire - 58% dintre aceştia au declarat că vor agonisi mai mult în 2011.

Consumerismul încă există

Studiul Observatoire Cetelem 2011 a aratat că proiectele consumatorilor nu au dispărut, ci doar au fost amânate din cauza crizei economice.

„Evenimentele economice din ultima perioadă au determinat o reducere şi chiar stopare a planurilor de achiziţii în majoritatea ţărilor europene, însă odată cu primele semne de revenire economică şi comportamentul consumatorilor începe să se schimbe", a declarat Gilles Zeitoun, directorul general al Cetelem IFN.

Călătoriile şi amenajarea locuinţelor -pe primul loc în topul cheltuielilor

Jumătate dintre cei chestionaţi au spus că este o prioritate alocarea unor sume de bani pentru excursii şi pentru petrecerea timpului liber. Peste 40% dintre respondenţi au declarat că pentru 2011 au un bugete mai mari destinate produselor electrocasnice şi lucrărilor de amenajare a locuinţelor. De asemenea, în topul priorităţilor sunt atât telefoanele mobile şi echipamente electronice, cât şi obiecte de mobilier sau ustensile pentru grădină.

Achiziţiile peste o anumită sumă afectează bugetul oricărei familii. Dar suma este diferită de la o ţară la alta. Un neamţ consideră că o cumpărătură notabilă este de peste 750 euro, în timp ce un român are aceeaşi percepţie depre un preţ peste 180 euro.

În privinţa călătoriilor, românii (laolaltă cu ungurii şi cehii) consideră că un buget rezonabil se învârte în jurul sumei de 170 euro. Prin comparaţie, un italian sau german e de părere că o excursie scumpă este cea abia de peste 1000 euro.

Studiul "Observatoire Cetelem" a fost realizat în decembrie 2010, pe un eşantion reprezentativ de 8.700 de persoane, cu vârsta de peste 18 ani. Cercetarea a vizat 13 ţări în care compania Cetelem operează, respectiv Germania, Belgia, Spania, Franţa, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Cehia, România, Marea Britanie, Rusia şi Slovacia.


6 April 2011