Romania, un EL Dorado imobiliar

Curierul National - 15.03.2006
 

- Piata spatiilor de retail si constructiile de birouri continua sa creasca in contextul aderarii la Uniunea Europeana

- Reformele economice si politice vor avea o influenta semnificativa asupra nivelului de siguranta a investitiilor imobiliare

- Lipsa spatiilor de nivel european va duce la sporirea investitiilor straine. Dupa Cehia si Polonia, Romania va deveni un obiectiv pentru marii retaileri

Piata imobiliara romaneasca este inca in dezvoltare. Perioada de tranzitie catre standardele tarilor din Uniunea Europeana nu s-a incheiat si probabil nici nu va lua sfarsit pana la momentul 2007. Totusi, transformarile politice si economice ce caracterizeaza Romania ar putea duce la maturizarea domeniului imobiliar. Cresterea nivelului de transparenta, reducerea somajului si mentinerea inflatiei in limite rezonabile vor influenta pozitiv piata imobiliara.
In urmatorii cativa ani piata romaneasca ar putea deveni mai sigura si mai transparenta, ceea ce va duce la cresterea nivelului investitional, remarca un studiu realizat de Credit Suisse. Trendul descendent al randamentelor si cresterea preturilor vor fi principalele caracteristici ale pietei imobiliare romanesti in 2006.

Randamente mari, spatii putine

Pana acum, piata birourilor si a centrelor comerciale din Romania a oferit investitorilor randamente mari in contextul numarului redus de spatii care sa se ridice la nivelul cerintelor internationale. In 2005, spatiile pentru birouri adunau, in Bucuresti, doar 500.000 de metri patrati, in timp ce 270.000 mp erau ocupati de centre comerciale.
Comparativ cu nivelul european, aceste sume sunt, spune studiul citat, destul de mici. Bucurestiul se afla la jumatatea nivelului din Praga, Varsovia sau Budapesta. In aceste conditii, investitiile in birouri si spatii de retail vor continua sa creasca in urmatorii 2-3 ani. Aceasta tendinta este justificata de cresterea numarului de companii straine care isi doresc un sediu in Capitala.

Birouri mai sofisticate

Concomitent cu expansiunea cererii, firmele care doresc un sediu au inceput sa isi schimbe preferintele, orientandu-se catre birouri mai spatioase si mai bine utilate. Astfel de spatii sunt destul de putine in acest moment, ceea ce duce la cresterea pretului de inchiriere. Deficitul din acest sector nu poate fi acoperit altfel decat prin investitii in construirea de birouri la standardele cerute de piata. Credit Suisse estimeaza ca in 2006 constructiile noi vor reprezenta 20-30% din spatiile existente in acest moment. Volumul constructiilor de birouri va fi absorbit fara probleme de piata.

Cresterea consumului alimenteaza constructia mall-urilor

Segmentul constructiilor de spatii destinate activitatii de retail este si el in crestere. Anul trecut marii retaileri internationali si-au intarit prezenta pe piata romaneasca. Companiile si-au indreptat atentia nu numai catre zona centrala a Bucurestiului, ci si spre suburbii sau orase din provincie. Un exemplu concludent este recent construitul City Mall, situat la iesirea din Capitala. Iulius Group si Carrefour au ales sa construiasca in Timisoara si respectiv Ploiesti. In ciuda cresterii cu 85% a spatiilor comerciale sub forma mall-urilor, Credit Suisse se asteapta la o expansiune a constructiilor de acest tip. Principalul motiv, cresterea ratei de consum in Romania. Datorita randamentelor inca ridicate, investitiile in spatii de retail raman inca profitabile.

Investitii indirecte limitate

"Din pacate, numarul investitiilor indirecte este inca limitat in Romania", precizeaza sursa citata. Cu exceptia a doua fonduri de investitii imobiliare, alte posibilitati nu prea exista. IMMOEST este unul dintre acestea, 20% din portofoliul acesteia fiind localizat pe teritoriul Romaniei. O alta posibilitate de finantare este reprezentata de Impact SA, care isi desfasoara intreaga activitate in tara, dar se axeaza doar pe segmentul constructiilor rezidentiale.

Reglementari precare

Camera de Comert Imobiliar a elaborat deja un proiect de lege in acest domeniu, bazat pe mai multe componente. Un aspect este evidenta parametrilor financiari ai pietei imobiliare, pe baza careia sa se poata face o situatie statistica: cate proprietati s-au vandut, valoarea totala a preturilor, ce caracteristici tehnice au proprietatile vandute, cate apartamente s-au vandut (la parter, la etaj, cu vedere spre est, sud etc.). "Aceasta ar urma sa creeze mai multa transparenta vizavi de partea financiara a pietei imobiliare", ne-a declarat Emil Giurgiu, presedintele CCI.
Un alt aspect care se doreste a fi reglementat este raportul dintre jucatorii de pe piata, respectiv cumparatori, vanzatori, agenti imobiliari. "Am dori sa implementam un set de reguli prin care sa fie evitate situatiile in care una dintre parti sa fie vatamata. Lucru care se intampla tocmai datorita acestei lipse de reguli. Un exemplu: un potential cumparator al unui apartament vine si da un avans. Mai vine cineva si da un avans. Si tot asa. Vanzatorul incaseaza acesti bani de la fiecare. Ei, aceasta libertate de a incasa avansuri am suprimat-o, pentru ca e suprimata si in UE", a completat Emil Giurgiu.

Articol integral in Curierul National

Serban Buscu
Curierul National
 

15 martie 2006