În prima jumătate a anului au fost deschise, în Europa, 120 de centre comerciale noi, iar România este unul dintre liderii europeni în ceea ce priveşte suprafaţa livrată, potrivit unui raport al consultantului imobiliar Cushman&Wakefield.

http://farm1.static.flickr.com/50/165538211_ba9f9cbabf.jpgPiaţa de retail nu este nici pe de parte blocată, iar în România, retailerii mari, după numărul de magazine, sunt interesaţi de oportunităţile de pe piaţă şi au în continuare planuri de extindere, în condiţii avantajoase.

În momentul de faţă, deşi cererea nu mai este la nivelul anilor trecuţi, interes pentru noi magazine există, în special pentru locaţii ultracentrale şi în oraşe cu peste 200.000 de locuitori.

"Problema care se pune este că aşteptările financiare ale acestor retaileri fac de multe ori imposibilă finanţarea sau dezvoltarea unor proiecte comerciale de calitate, dezvoltatorii preferând, în ultima perioadă, să aştepte revenirea chiriilor la un nivel care să facă sens dezvoltării", a declarat Răzvan Gheorghe, directorul general Cushman&Wakefield.

Există câţiva jucători mari care profită de scăderea din prezent şi continuă să investească în expansiuni locale şi internaţionale semnificative. "În prezent, piaţa este a chiriaşilor, iar retailerii pot profita de puterea mărcilor lor şi de importanţa strategică de magazine-ancoră, pentru a negocia termeni atractivi.

În acelaşi timp, retailerii mai mici şi mai puţin eficienţi din punctul de vedere al costului întâmpină dificultăţi, ceea ce creează oportunităţi de extindere a mărcilor mai noi", a completat directorul general Cushman&Wakefield.

În România, stocul de centre comerciale era, la sfârşitul anului 2008, de 2.029.000 mp, adică 94 mp la 1.000 de locuitori. Stocul de centre comerciale finalizate în anul 2009, până la această dată, este de 164.000 mp, iar stocul de centre comerciale în construcţie, cu finalizare până la sfârşitul anului 2009, este de 89.000 mp.



Sursa

17 September 2009