0-204-20321033917.jpgUltimele luni au adus o avalanşă de anunţuri entuziaste de proiecte de centre comerciale de amploare. Au fost nominalizate drept locaţii certe aproape toate oraşele de peste 100.000 de locuitori din România. Studiile cu privire la acest segment al pieţei imobiliare arată că, cel puţin în Capitală, primul centru mall nou îşi va deschide porţile abia în 2009.

Mai mult, Bogdan Georgescu, directorul companiei Colliers, afirmă că, deşi nevoia de centre comerciale este foarte mare, pe zona de retail, în următorii doi-trei ani vom vedea doar 10-20 de malluri noi în toată ţara. „Avem multe malluri pe hârtie şi foarte puţine construite", concluzionează Bogdan Georgescu.

El aminteşte exemplul unui investitor german care intenţiona să construiască un complex imobiliar în Piaţa Alba Iulia din Bucureşti. Fără a avea experienţă pe piaţa locală, investitorul miza pe bunăvoinţa municipalităţii care, în viziunea sa, ar fi trebuit să sesizeze importanţa deosebită a proiectului şi să ofere cu titlu gratuit terenul pe care ar fi urmat să se ridice construcţia. „Cum aşteptările sale s-au dovedit nerealiste, dezvoltatorul a renunţat la intenţia de a investi în România", a arătat Georgescu.

Cu toate acestea, Globe Trade Center (GTC), constructorul clădirilor de birouri Europe House şi America House din Piaţa Victoriei, pariază pe succesul centrelor comerciale, în special pe cele din provincie.

Shimon Galon, directorul GTC, spune că firma pe care o conduce va finaliza, până în primul trimestru al anului 2008, trei proiecte. Oraşele alese de dezvoltator sunt Buzău, Piatra Neamţ şi Suceava, iar toate mallurile vor fi construite sub sigla Galleria. „Experienţa, profesionalismul, dar mai ales garanţia că ceea ce clienţii văd pe hârtie se va transforma, la timp, în spaţiul pe care doresc să îl închirieze" sunt argumentele cu care directorul GTC spune că va face faţă concurenţei unei pieţe tot mai dinamice.

1.200 de euro, preţul unui metru pătrat de mall

Deşi nu a precizat valoarea totală a investiţiei, Shimon Galon a declarat că fiecare metru pătrat a costat aproximativ 1.200 de euro. Astfel, un calcul simplu arată că cele trei centre Galleria au presupus o investiţie de aproximativ 50 milioane de euro. Galleria Buzău se întinde pe un teren cu o suprafaţă de 2,1 hectare şi va presupune circa 13.500 metri pătraţi de spaţii comerciale, dispuse pe două nivele. Mallul va oferi mai multe spaţii de dimensiuni medii şi
mici a căror ofertă va cuprinde întreaga gamă de cumpărături, de la îmbrăcăminte, încălţăminte, cadouri şi cosmetice, până la accesorii şi decoraţiuni. Pe lângă magazine, va exista şi o zonă de food court cu cinci fast-food-uri, căreia i se adaugă restaurantele şi cafenelele răspândite în întregul mallul. Centrul comercial va pune la dispoziţia vizitatorilor şi 300 de locuri de parcare, supraterane. În Piatra Neamţ, Galleria se dezvoltă în partea de sud-est a oraşului pe un teren de 1,8 hectare, totalizând 12.200 metri pătraţi suprafaţă închiriabilă. Centrul comercial va avea la parter un supermarket, iar la primul etaj, un magazin de electrocasnice şi va beneficia şi de 300 de locuri de parcare dispuse la suprafaţă, precum şi în subteran. Galleria Suceava este cel mai nordic proiect al GTC ce urmează a fi dezvoltat pe teritoriul României. Acesta va avea o suprafaţă construită de 15.000 de metri pătraţi, din care doar 10.700 metri pătraţi reprezintă suprafaţa închiriabilă. Succesul unui proiect depinde însă de chiriaşii-ancoră, care aduc alţi clienţi. De aceea, GTC a lansat totodată şi un parteneriat cu firma olandeză Spar, care va fi prezentă în toate centrele Galleria.

Preţul mare al terenului scade profiturile dezvoltatorilor

Preţul ridicat al terenurilor în oraşele cu peste 100.000 de locuitori îi face pe investitori să se gândească de două ori atunci când iau decizia de a intra într-o afacere imobiliară, a mai declarat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Shimon Galon. Potrivit acestuia, terenurile au devenit din ce în ce mai puţin accesibile dezvoltatorilor. El afirmă chiar că,  în prezent, nu mai există oferte care să fie sub 300 de euro pe metru pătrat de teren construibil în zone cu vad. „Odată cu creşterea preţurilor la terenuri vor creşte şi costurile developerilor imobiliari în următorii ani", concluzionează Galon.

Sursa

22 February 2007