România trebuie să înveţe să exploateze traficul maritim la nivel logistic. Dar pentru că la nivel naţional, sunt prea puţini specialişti pregătiţi temeinic pe acest segment, dezvoltarea pe această direcţie este de aşteptat să se petreacă pe termen lung. Totuşi, dacă lucrurile vor merge optim, atunci până în anul 2025 PIB-ul României ar trebui să atragă 25 miliarde euro şi se vor creea în jur de 150.000 locuri de muncă. 

Logistica maritimaPentru a ajunge la aceste performanţe, s-au întrunit mai mulţi factori de decizie. Archicom, European Gateways Platform, Dutch-Romanian Network, Camera de Comerţ Româno-Olandeză şi Pricewaterhouse Coopers România au creat Romania Black Sea Gateway Association. Aceasta este o organizaţie menită să promoveze dezvoltarea potenţialului României în domeniul activităţilor de re-export, transport şi logistică. Această asociaţie ar trebui să acţioneze ca un partener de dialog pentru autorităţile române şi totdată să atragă investitorii interesaţi de oportunităţile comerciale, de asamblare, transport şi logistică oferite de România. 

„Adevăratul motiv pentru a porni asociaţia nu este numai activarea domeniului logistic. Aceasta susţine întreaga economie românească. Organizaţia similară din Olanda are membrii din toate zonele de activităţi comerciale, din toate felurile de industrii, dar care au cu toţii au un scop comun: să promoveze Olanda la nivel internaţional şi să atragă investiţii străine şi capital străin în ţara noastră. Asta încercăm să obţinem şi cu această nouă organizaţie în România.", spune Robin Martens, Directorul Executiv European Gateways Platform şi Directorul General al Archicom România.  

 
România are primele trei facultăţi de logistică

Noile State Membre ale Uniunii Europene, plus Austria, generează în prezent mai mult de 12% din PIB-ul UE, însă regiunea atrage mai puţin de 1% din traficul maritim de marfă destinat Europei. Acesta este un dezechilibru major, estimat din calculele asociaţiei la mai mult de 5 milioane de containere per an şi 20 de miliarde de tone de mărfuri vrac. Aceste bunuri provin în principal din Asia de Est şi Orientul Mijlociu şi ar trebui să ajungă direct în regiune, dar tranzitează în schimb statele din Europa de Nord-Vest, pentru că alte zone bine dezvoltate logistic nu există. În plus, mai este şi problema fiscalităţii.

„În principal, statele din nord-vestul Europei, aşa cum sunt Olanda, Germania şi Belgia, oferă un cadru fiscal foarte atractiv pentru transportatorii de marfă şi operatorii logistici, având totodată capacităţi de infrastructură foarte bune, atât în ceea ce priveşte infrastructura portuară, cât şi coridoare logistice de interior, porturi interioare şi sisteme de transport intermodal eficiente. Însă pentru bunurile venind dintre Asia, rutele mai lungi înseamnă costuri mai mari, timpi de livrare mai lungi şi emisii mai mari de gaze cu efect de seră", a adăugat Martens.

România, cu poziţionarea sa geografică strategică, ar putea atrage o parte importantă a traficului de mărfuri venind din Asia către Europa Centrală şi de Est, dacă ar exista un regim fiscal şi legislativ adecvat.

„Am observat deja o creştere solidă a exporturilor României în ultimul an. Suntem încrezători că dacă s-ar adopta politicile necesare în domeniul transportului şi logisticii, exporturile României ar putea să crească încă şi mai mult, prin adăugarea bunurilor re-exportate provenind din Asia, sau chiar produse semi-fabricate şi intermediare care ar fi asamblate în România şi livrate la export", a declarat Peter de Ruiter, Preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Olandeze şi Partener, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.

Cele mai multe dintre îmbunătăţirile legislative necesare pentru a îmbunătăţi statutul României de centru logistic al Europei Centrale şi de Est sunt simplu de pus în practică şi au costuri neglijabile pentru bugetul public pe termen scurt, dar ar putea genera beneficii majore pentru finanţele publice chiar pe termen mediu şi lung. Soluţiile propuse de participanţii la seminar au fost:

  • Plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor;
  • Reprezentarea fiscală globală;
  • Oferirea de avantaje suplimentare pentru Agenţii Economici Autorizaţi;
  • Vămuirea mărfurilor în interiorul ţării;
  • O strategie de transport inter-modal în România;
  • Educaţia în domeniul logistic şi al lanţurilor de aprovizionare în cadrul Universităţilor din România;

Totodată, la conferinţă s-a anunţat şi crearea primelor facultăţi de logistică din România, deschise în parteneriat de Universităţile Politehnice din Bucureşti şi Timişoara, Universitatea Ovidius din Constanţa şi Universitatea Fontys de Ştiinţe Aplicate din Venlo. Acest program este finanţat parţial de statul olandez.

19 May 2011