Mall-urile din România nu par să fie lovite de criză - chiar şi atunci când lumea se plânge că strânge cureaua şi nu mai are de unde cheltui, la noi se construiesc peste 250.000 mp de spaţii comerciale în doar doi ani. Mai multe decât în Luxembourg, Suedia, Norvegia, Grecia, Finlanda, Danemarca, Belgia şi Elveţia la un loc. Şi asta în condiţiile în care piaţa europeană per ansamblu suferă de cel mai mare declin din 1983.

Sursa: iploiesti.roRomânia are potenţial pentru mall-uri tot mai mari

România a fost clasată pe locul zece în Europa într-un top al mall-urilor realizat de compania de consultanţă  imobiliară Cushman & Wakefield. Ţările europene au fost clasificate în funcţie de suprafeţele centrelor comerciale ce vor fi construite în perioada 2011-2012, iar România are proiecte de 256.000 mp.


Numai pentru anul acesta sunt anunţate şase centre comerciale:

• Galleria (Arad)
• Colosseum (Bucureşti)
• Polus Center/ Maritimo (Constanţa)
• European Retail Park (Craiova)
• Iaşi Palas (Iaşi)
• Oradea Shopping City (Oradea)

Pe lângă acestea, urmează să se extindă mall-ul bucureştean Băneasa Shopping City cu încă 20.000 mp, în timp ce mall-ul Maramureş din Baia Mare, care are o suprafaţă de 12.500 mp, va fi renovat. Proiectele care s-au finalizat anul trecut la noi însumează 195.000 mp.

"Piaţa din România continuă să fie atractivă chiar dacă din punct de vedere economic condiţiile sunt poate cele mai severe comparativ cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est. România, cu cele 25 de oraşe cu peste 100.000 locuitori, permite o dezvoltare organică pentru majoritatea reţelelor internaţionale, atât în domeniul de fashion, cât şi în cel al alimentaţiei, sau a DIY (n.r. magazine de tipul Do It Yourself). Şi în următorii ani diferenţierea dintre dezvoltări va continua să fie accentuată, fiind favorizate dezvoltările de retail cu suprafeţe mari" spune Răzvan Gheorghe, managing partner Cushman & Wakefield Romania.

Chiriile mallurilor din România rămân stabile, după cum arată comunicatul Cushman & Wakefield: de la 300 până 650 euro/mp. De asemenea, profiturile constructorilor variază între 9 - 10%.

Rusia şi Turcia continuă să domine clasamentul

Cele două ţări care conduc topul la construcţii în perioada 2011-2012 însumează peste 40% din totalul Europei la suprafeţe de noi centre comerciale. Iar pentru anul acesta se estimează ca ambele pieţe să aibă în continuare creşteri. În Rusia se vor livra peste 3 milioane mp de spaţii noi până la sfârşitul lui 2012.

În Turcia totalul este de aproape 1,8 milioane mp, suprafaţă ce o aşează pe locul doi în acest top, astfel:
1. Rusia, cu peste 3 milioane mp
2. Turcia, 1,8 milioane mp
3. Italia, cu puţin peste 1 milion mp
4. Franţa, cu 900 000 mp
5. Spania, cu 697 000 mp

România este depăşită de Germania şi Croaţia, ţări unde s-au anunţat proiecte cu suprafeţe de 300.000 mp. La nivel european, cel mai mare mall aflat în construcţie este în Londra şi are o suprafaţă de 176.500 mp. Spre comparaţie, cel mai mare mall din România, Sun Plaza - cel mai mare mall din România, are 210.000 mp.

În Europa, anul trecut au fost finalizaţi aproximativ 5.2 milioane mp spaţii comerciale, o scădere cu 30% faţă de 2009.


4 aprilie 2011