România nu mai figurează în top 30 al celor mai atractive ţări pentru investitorii străini în retail, deşi în anii trecuţi era o prezenţă constantă, arată un studiu realizat de compania de consultanţă financiară A.T. Kearney.

Sursa:brasov2u.ro2011 este primul an în care România nu mai figurează în topuri ca fiind o ţară interesantă pentru potenţialii investitori.

Dacă în 2009 România era clasată pe locul 23, anul acesta nu apare în clasament, ceea ce nu înseamnă că retailul local nu mai este profitabil pentru jucătorii cu vechime. Specialiştii spun însă că ar putea să fie uşor problematic pentru noii intraţi pe piaţă.

Printre motivele pentru care România nu a mai fost inclusă printre cele mai avantajoase ţări este vânzarea din ce în ce mai dificilă a mall-urilor româneşti sau solvabilitatea nesigură a multor chiriaşi din centrele comerciale.

  • Anul 2010 - locul 28
  • Anul 2009 - locul 23
  • Anul 2008 - locul 22
  • Anul 2007 - locul 27
  • Anul 2006 - locul 22

În cea de-a zecea ediţie a Global Retail Development Index (GRDI), dintre ţările vecine mai figurează în top 30 doar Turcia (locul 10), Albania (13), Rusia (14) şi Bulgaria pe ultimul loc. Cele mai bine cotate ţări din 2011 sunt latino-americane, respectiv Brazilia, Uruguay şi Chile.

Pentru acest clasament se iau în considerare o multitudine de factori de interes pentru potenţialii investitori din industria de retail. Spre exemplu, se analizează riscul de ţară (accesul la creditare, datoriile statului, aspecte politice şi economice), concurenţa de pe piaţă, numărul de vânzări de retail pe cap de locuitor, precum şi ponderea retailului modern vs. tradiţional sau cota de piaţă a marilor jucători internaţionali.

Se observă în top ţări unde este loc pe piaţă, unde comerţul modern este nedezvoltat, dar care au un trend ascendent al Produsului Intern Brut.


21 June 2011