Directorul de marketing al gigantului producător de materiale de construcţii Henkel, Lavinia Ciurtin, spune că investiţia în izolarea termică a locuinţei poate fi amortizată în cel mult trei ani şi crede că piaţa construcţiilor va reveni pe creştere în 2012.

14130-lavinia-ciurtin-romania-libera.jpgDomeniul construcţiilor a fost cel mai afectat sector al economiei în contextul crizei economice şi încă nu dă semne de revenire, deşi alte componente ale PIB (industria, de exemplu) sunt pe creştere. Când credeţi că se va reveni pe plus? Consideraţi că mai pot fi atinse nivelurile din anii 2007, 2008, 2009?

L.C.: Chiar dacă s-a construit foarte mult în ultimii ani, con­form cererii de pe piaţă, ar mai fi nevoie de circa 1 milion de locuinţe pentru populaţie. În momen­tul de faţă, oferta pentru achizi­ţionarea unei locuinţe este variată, dar nu există cerere foarte mare, deoarece preţurile sunt mult prea ridicate pentru veniturile familiei medii din România şi pentru timpurile actuale, când există incertitudinea locului de muncă. În plus, deşi PIB este în creş­tere, dacă luăm în considerare şi inflaţia, PIB-ul real va fi la sfârşitul anului mai mic decât în 2009. Toţi din domeniu sperăm într-o revenire, însă până când stabilitatea economică revine, este greu de prognozat ce se va întâmpla. Estimez că în 2012 construcţiile îşi vor relua trendul ascendent. Până atunci trebuie să păstrăm un echilibru şi să ajutăm economia să se redreseze.

Cât de mult depind construcţiile de disponibilitatea băncilor de a credita companiile şi populaţia? Putem afirma că o revitalizare a construcţiilor este imposibilă fără bănci? Ce credeţi că ar putea face Guvernul pentru stimularea construcţiilor, în măsura în care consideraţi oportună o intervenţie a Guvernului? Care a fost influenţa directă a programului de izolare termică a blocurilor asupra afacerilor Henkel (ştiu că dezvoltaţi sistemul Ceresit Ceretherm)?

L.C.: În toate ţările dezvoltate construcţiile au depins în mare parte de disponibilitatea băncilor de a credita, aşa se întâmplă şi în România. Disponibilitate există, bani nu sunt. Important este să se găsească un echilibru între bănci şi lichiditate pe piaţă. Este complicat de spus ce ar putea face Guvernul... În primul rând, ar fi fost bine să se controleze calitatea lucrărilor din acest domeniu pentru a nu fi necesare de reluarea aceloraşi lucrări într-un timp foarte scurt. Cu asta aş începe. Folosirea unor materiale de calitate şi a unor oameni specializaţi. Să ne uităm ce obţinem şi să fim mândri de rezultate, să facem lucruri de care şi nepoţii noştri să se bucure. Mă uit la multe lucrări de reabilitare termică de pe stradă, în diferite stadii de execuţie şi sunt mirată că nimeni nu are un control atent al lor şi că sunt făcute după ureche. Control şi calitate pentru început...

La ce cheltuieli şi la ce economii se pot aştepta cititorii noştri în situaţia în care îşi izolează termic locuinţa?

L.C.: Pe toţi cei care au posibilitatea să investească în termoizolarea locuinţei îi sfătuiesc să o facă. În primul rând, în circa trei ani îşi vor amortiza costurile şi, în al doilea, vor obţine beneficii maxime dacă folosesc materiale de calitate şi au specialişti care ştiu să aplice sistemul. Costurile cu încălzirea pe timp de iarnă pot scădea cu până la 35%, iar vara căldura va pătrunde mai greu în case. Vă recomand să folosiţi polistiren de 10 cm pentru a avea un efect vizibil. Preţul întregului sistem, atât al produselor, cât şi al aplicării, poate depinde foarte mult de grosimea polistirenului, de culoarea tencuielii decorative, de echipa de meşteri şi poate varia între 85 şi 130 lei/mp de clădire termoizolată fără TVA.

A adus criza schimbări majore în ceea ce priveşte preferinţele românilor?

Se îndreaptă ei mai degrabă către produse ieftine, în detrimentul calităţii, sau dimpotrivă?

L.C.: Fireşte, această situaţie a dus la un consum mai ponderat, cu o dorinţă mai mare de a economisi şi atenţie la buget. Unii dintre noi se îndreaptă spre produse mai ieftine din cauza lipsei banilor, dar sunt încă oameni care preţuiesc calitatea şi îşi doresc lucruri trainice pentru casa lor. Adevărul este că, atunci când faci o casă sau o renovezi, o faci pentru o lungă perioadă de timp. Cel puţin aceasta este situaţia în România.

România a avut una dintre cele mai mari căderi economice în 2009 şi se pare că va traversa cea mai lungă perioadă de recesiune dintre ţările UE. Au schimbat aceste evoluţii planurile Henkel pentru România. Vă gândiţi la o concentrare a afacerilor către alte ţări cu evoluţii mai favorabile?

L.C.: Avem încredere în România, planurile nu s-au schimbat deloc. Ceresit este o marcă de succes în România, fiind lider de piaţă pe mai multe segmente: adezivi placări, chituri, gleturi. Dorim să ne menţinem poziţia în piaţă şi să ajutăm România să aibă construcţii durabile şi de calitate.


Sursa

7 October 2010