Anul trecut a fost un an plin pentru România, la capitolul comercianţilor internaţionali. Ţara noastră este pe locul 3 în topul brandurilor nou intrate pe piaţă, fiind depăşită doar de Turcia şi India, conform unui studiu al companiei de consultanta imobiliara CBRE.

17699-retail.jpg2010 a fost un an de maximum interes al investitorilor pentru România. Cum construcţia de malluri este o constantă la noi, cum interesul clienţilor pentru astfel de magazine sfidează criza şi cum mai este mult loc de creştere, este firesc să devenim un punct de interes pentru investitori. Dacă India şi Turcia sunt fruntaşe în acest clasament, Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Irlanda sau Belgia se plasează pe poziţii similare cu România, arată studiul „How Global is The Business of Retail", realizat de CBRE.

„Chiar dacă am asistat la o întărire a prezenţei comercianţilor de lux în ultimele 12-18 luni, în continuare există loc pentru expansiune, în condiţiile în care doar 7% din această categorie de comercianţi analizaţi sunt prezenţi şi în România", spun cei de la CBRE.

La acest studiu au participat peste 300 de retaileri din 73 de ţări din lume. Dacă vom cumula toate brandurile internaţionale prezente pe piaţă în acest moment, România se va plasa pe locul 33. Cele mai multe dintre magazine sunt din categoria fashion & denim.

Mai mult de jumătate dintre retaileri funcţionează în sistem de franciză

Una dintre metodele clasice de business din România este franciza - 56% dintre comercianţi folosesc acest model. Dacă în anii trecuţi era un procedeu de succes, în ultimele 12-18 luni multe companii mamă au fost nevoite să preia activitatea francizorului din cauza unor slabe rezultate financiare. Sunt din ce în ce mai des întâlnite cazurile în care marile nume aleg să intre în piaţă, fără francizori. În acest sens, cei de la CBRE îi dau exemplu pe retailerii H&M, Inditex, C&A, New Yorker.

Marea Britanie este pe locul I în topul ţărilor cu cea mai bună prezenţă a comercialilor internaţionali, având un procentaj de 58% din totalul pieţei. La mică distanţă se plasează Emiratele Arabe Unite (cu 54%) şi S.U.A. (cu 50%).

„Dimensiunea comerţului devine una globală pe masură ce retailerii targetează pieţe cheie emergente pe langă destinaţiile clasice unde sunt deja prezenţi. Din acest punct de vedere, Turcia a înregistrat cea mai mare creştere a prezenţei retailerilor anul trecut, alte pieţe cu creşteri importante pe acest segment fiind Belgia, Polonia, Egipt, Vietnam, Brazilia şi Mexic", se menţionează în studiul companiei de consultanţă imobiliară.

În 2009, România s-a aflat pe locul 8 în topul primelor 56 de ţări din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA) luate în calcul de marii jucători din retail pentru extinderile planificate pentru 2010.


20 aprilie 2011