România se transformă din nou într-un punct fierbinte pentru investiţiile imobiliare. Această idee este susţinută de tot mai mulţi cunoscări ai pieţei, de la investitori la consultanţi imobiliari. Ultimul raport care anticipează revenirea pieţei imobiliare locale vine de la Jones Lang LaSalle. Potrivit acestuia, România are toate argumentele necesare pentru a creşte la fel de brusc pe cât a scăzut.

16644-poze-de-la-ginel-028.jpgStabilizarea pieţei economice din România vine ca o urmare firească a stabilizării europene. Cum revenirea pe piaţa împrumuturilor bancare se simte deja la nivel internaţional, investitorii pot deveni din nou interesaţi să îşi asume riscul. Desigur, piaţa este încă într-un echilibru precar, iar cea mai mare problemă este instabilitatea economică. Momentan, este o piaţă bună pentru investitorii potriviţi şi vânzătorii inteligenţi.

„Economia este încă fragilă, dar revenirea poate fi surpriza anilor 2011-2012 și confirmă astfel că unele pieţe pot reveni la fel de repede pe cât au scăzut.", spune John Duckworth, managing director Jones Lang Lasalle în regiune.

„După ce România a mai rămas în recesiune şi în anul 2010, revenirea va fi fragilă în acest an, când economia ţării va creşte cu 1,1%", estimează şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare într-un raport economic.

Într-o primă instanţă, ar trebui să apară investitorii care au probleme în a cumpăra produse-trofeu pe pieţele concurente României. Aceştia se vor uita însă doar după proiecte de foarte bună calitate, ceea ce ar putea crea o problemă. Pentru că în acest moment, orice segment imobiliar de la noi se bazează în principal pe proiecte construite anii trecuţi, adaptate pieţei de dinainte de criză. Iar cea mai mare problemă de acest fel se resimte în rezidenţiale.

"Pentru a putea merge mai departe, dezvoltatorii de rezidenţiale vor fi nevoiţi să acorde reduceri substanţiale de preţ. Ei nu mai construiesc, se concentreaza să vândă apartamentele vechi. Rămâne de văzut dacă şi clienţii sunt interesaţi de oferta de pe piaţă, alcătuită în cea mai mare parte de unităţi cu suprafeţe mari - probabil mult prea mari pentru a corespunde unei familii cu venit mediu. Noile proiecte pot fi mult mai atractive, având un design adaptat pieţei, şi în final un preţ mic de vânzare", se arată într-un raport Jones Lang Lassale.

O problemă similară este şi pe segmentul spaţiilor comerciale. Dacă în 2010 au fost finalizate doar cinci proiecte, pentru următorii doi-patru ani sunt anunţate 30 de proiecte.


28 February 2011