Apetitul ridicat pentru consum al românilor, chiar şi în perioadă de criză, atrage investitorii mai degrabă spre parcuri de retail, hipermarketuri sau mall-uri decât spre clădiri de birouri individualizate. Asta şi pentru că la noi segmentul de servicii are încă o pondere mai redusă în economie. În Vest, situaţia e inversă. Acolo, segmentul office e mai dinamic decât cel comercial în privinţa tranzacţiilor. Singura legătură cu Occidentul este că principalele tranzacţii locale au fost făcute tot de străini.
Astfel, conform unui raport al CB Richard Ellis (CBRE), cei mai mulţi cumpărători au fost din Marea Britanie (47%), Austria (17%) şi alte ţări. Investitorii români activi au fost doar 10%. Şi în cazul vânzătorilor, circa 82% au fost străini. În multe cazuri, investiţiile au fost de fapt schimburi de acţiuni.
Reticenţa investitorilor faţă de segmentul office este de înţeles şi dacă avem în vedere faptul că extrem de multe clădiri sunt goale sau aproape goale. În Bucureşti, rate de neocupare de peste 25% sunt de găsit în nord şi în sud, în timp ce în centru pot coborî sub 12%. De cealaltă parte, în hipermarketuri sau mall-uri, ratele de neocupare sunt mult mai reduse.
Totuşi, pe segmentul office, printre clădirile importante cu finalizare în 2011 se numără Platinum Business & Convention Center din Băneasa, Swan Office Park în Pipera sau Crystal Tower de pe bulevardul Iancu de Hunedoara, conform unui raport al CB Richard Ellis (CBRE). La acestea se adaugă proiectele Frumoasa Office Building lângă Piaţa Victoriei şi Magheru Plaza, a căror suprafaţă este însă sub 4.000 mp. În acelaşi timp, clădiri goale sau aproape goale sunt scoase la vânzare în mai multe zone ale Capitalei, ca urmare a incapacităţii proprietarilor de a găsi chiriaşi, chiar dacă respectivele clădiri au parcare asigurată şi acces la metrou şi alte facilităţi.
Pe partea de retail, situaţia arată mai bine. Mai multe mall-uri sunt promise spre construcţie, iar la Colosseum lucrările sunt în toi. Tot aici poate fi amintit proiectul de mall din Bucureştii Noi al AFI, dar şi faptul că portughezii de la Sonae Sierra au anunţat că vor demara construcţia mall-ului din Craiova. Nu trebuie uitat că singurii cumpărători de loturi mari de teren sunt acum retaileri precum Cora, Dedeman, Lufkin Industries, Decathlon Kaufland, Lidl ori Billa.
7 February 2011