Apetitul ridicat pentru consum al românilor, chiar şi în pe­rioa­dă de criză, atrage in­vestitorii mai degrabă spre parcuri de retail, hipermarketuri sau mall-uri decât spre clădiri de birouri individualizate. Asta şi pentru că la noi segmentul de servicii are încă o pondere mai redusă în economie. În Vest, situaţia e inversă. Acolo, seg­men­tul office e mai dinamic decât cel comercial în privinţa tranzacţi­ilor. Singura legătură cu Occi­dentul este că principalele tranzacţii locale au fost făcute tot de străini.

16364-25baza_colosseum.jpgAstfel, conform unui raport al CB Richard Ellis (CBRE), cei mai mulţi cumpărători au fost din Marea Britanie (47%), Austria (17%) şi alte ţări. Investitorii români activi au fost doar 10%. Şi în cazul vânzătorilor, circa 82% au fost străini. În multe cazuri, investiţiile au fost de fapt schimburi de acţiuni.

Reticenţa investitorilor faţă de segmentul office este de înţeles şi da­că avem în vedere faptul că extrem de multe clădiri sunt goale sau a­proape goale. În Bucureşti, rate de neocupare de peste 25% sunt de găsit în nord şi în sud, în timp ce în centru pot coborî sub 12%. De cealaltă parte, în hipermarketuri sau mall-uri, ratele de neocupare sunt mult mai reduse.

Totuşi, pe segmentul office, prin­­tre clădirile importante cu fi­nalizare în 2011 se numără Plati­num Busi­ness & Convention Cen­ter din Bă­neasa, Swan Office Park în Pipera sau Crystal Tower de pe bu­levardul Iancu de Hunedoara, conform unui raport al CB Richard Ellis (CBRE). La acestea se adaugă pro­iectele Fru­moa­sa Office Buil­ding lângă Piaţa Victoriei şi Ma­ghe­ru Plaza, a căror su­prafaţă este însă sub 4.000 mp. În acelaşi timp, clă­diri goale sau aproa­pe goale sunt scoase la vânzare în mai multe zo­ne ale Capitalei, ca ur­mare a incapacităţii proprietarilor de a găsi chiriaşi, chiar dacă respectivele clădiri au parcare asigurată şi acces la metrou şi alte facilităţi.

Pe partea de retail, situaţia arată mai bine. Mai multe mall-uri sunt promise spre construcţie, iar la Co­losseum lucrările sunt în toi. Tot aici poate fi amintit proiectul de mall din Bucureştii Noi al AFI, dar şi faptul că portughezii de la Sonae Sierra au anunţat că vor demara construc­ţia mall-ului din Craiova. Nu trebuie uitat că singurii cumpărători de loturi mari de teren sunt acum retaileri precum Cora, Dedeman, Lufkin Industries, Decathlon Kaufland, Lidl ori Billa.


Sursa

7 February 2011