0-261-1395_88906.jpgCresterea puterii de cumparare si modificarea comportamentului cumparatorilor au fost principalele cauze care au dus la expansiunea segmentului spatiilor comerciale de-a lungul anului trecut. Conform ultimei analize de piata CB Richard Ellis, in prima jumatate a lui 2006 au fost finalizate proiecte de hipermarketuri si magazine specializate, precum cele de mobilier sau bricolaj.

Zonele dens populate, precum Titan, Vitan si Floreasca, au fost in continuare cele mai atractive pentru dezvoltatorii spatiilor comerciale. In peisajul autohton au aparut, pe langa retelele deja inradacinate, nume noi atat pe segmentul de hipermarket (Auchan), bricolaj (Mr. Bricolage) sau supermarket, precum Spar in provincie.
"Competitia crescuta si noile standarde impuse de cerere au dus la inchiderea centrului comercial Anador Shopping Centre si a supermarket-ului Univers’all, care insumau o suprafata construita de 15.000 mp."
In prezent stocul de spatii comerciale de calitate a ajuns la aproximativ 613.000 mp, odata cu finalizarea unor proiecte noi ca Auchan Hypermarket, sau ale celor deja existene pe piata precum Vitantis Retail Park (Praktiker) sau al doilea magazin Kaufland.

Locatiile de top, preferatele bancilor

Spatiile comerciale stradale amplasate in zone centrale si implicit de top sunt solicitate de banci, operatori de jocuri electronice si restaurante fast-food. "Dupa dezvoltarea impresionanta a retelelor de magazine cu obiecte de uz casnic inregistrata in ultimii 2 ani, cererea a scazut usor pe acest segment, ca urmare a noilor norme limitative introduse de Banca Nationala in privinta creditelor de consum."
Spatiile de lux au fost in continuare foarte cerute, retailerii patrunsi pe piata indreptandu-si optiunile inspre spatii in cadrul mall-urilor sau in zone ultracentrale. "Grupurile internationale de media si entertainment au devenit tot mai interesate de centrele comerciale mari, propuse spre finalizare in urmatoarele 12-18 luni, mai ales datorita ofertei foarte scazute de facilitati pentru petrecerea timpului liber existente pe piata locala", se arata in analiza CBRE.

Chiriile medii din centrele comerciale tip mall au ramas stabile in a doua jumatate a lui 2006 situandu-se intre 90-120 euro/mp/luna pentru spatii mai mici de 50 mp si intre 40-60 euro/mp/luna pentru spatii intre 75-150 mp. "Ca urmare a cererii crescute pentru spatii stradale ultracentrale, chiriile fluctueaza in prezent spre limita superioara a intervalului 90-130 euro/mp/luna. Pentru spatii peste 100 mp, chiriile sunt de 70-80 euro/mp, iar pentru cele sub 50 mp nivelul mediu este de 130 euro/mp."
La fel de dinamica va ramane piata spatiilor comerciale din Capitala si in urmatoarele 12-18 luni.
Pana la sfarsitul anului 2007 se estimeaza finalizarea a aproximativ 150.000 mp. "Datorita numarului foarte mare de proiecte rezidentiale anuntate in toate zonele orasului se prevede si finalizarea multor spatii comerciale de mici dimensiuni (pana la 2.500 mp) ce vor oferi o gama larga de servicii si facilitati, destinate in principal acoperirii necesitatilor rezidentilor".

Sursa

15 March 2007