Retailerii mari lasa spatiile stradale pentru mall-uri"S-a facut resimtita in ultimul an o tendinta a retailerilor de parasire a spatiilor stradale in favoarea mall-urilor. Fenomenul s-a remarcat si la nivelul operatorilor din domeniul electrocasnicelor, care au trecut printr-un proces extensiv de dezvoltare a retelei, proces initiat cand spatiile comerciale din mall-uri nu erau o optiune comuna", a declarat Oana Iliescu, directorul departamentului de retail din cadrul companiei de consultanta imobiliara DTZ Echi­nox.

Ea a mai spus ca mall-urile sunt o alternativa atragatoare pentru multe lanturi de magazine care s-au extins in trecut prin spatii stradale, deoarece ofera suprafete mai mari, flexibilitate in configurarea acestora, trafic sporit si marketing integrat. Spre sfarsitul anului trecut, o serie de spatii comerciale din cartierele bucurestene, ocupate atat de retaileri cu renume, cat si de magazine de imbracaminte sau alimentare, s-au golit. Daca, in urma cu un an, plecarea unui chirias aducea imediat un altul, acum aceste spatii stau goale.

In acest moment, nu se remarca o crestere a chiriilor, ci o mentinere la nivelul din 2008, cu o usoara tendinta de scadere. "In principiu, facand o medie, chiriile sunt cam la fel la spatiile stradale ca in mall. Insa in mall-uri se presupune ca exista o masa critica de clienti, ceea ce constituie evident un avantaj. In acest moment, chiriile spatiilor stradale sunt cuprinse intre 25 si 55 de euro/mp, in functie de cartier si amplasare", potrivit reprezentantilor Coldwell Banker Affiliates of Romania. Acestia au mentionat ca spatiile vor fi ocupate de magazine cu brand bine definit, care vor determina disparitia magazinelor mixte de cartier.

"Eliberarea unitatilor stradale neperformante din portofoliu poate fi o masura imediata, intreprinsa de retailerii mari - cum sunt si operatorii de electrocasnice - care trec acum printr-un proces de restructurare a retelei de magazine", a explicat Oana Iliescu. Aceasta a mai spus ca exista in continuare cerere pentru spatiile comerciale semicentrale situate in zone cu trafic pietonal intens, dar ocuparea acestor spatii depinde si de flexibilitatea proprietarilor in negocierea preturilor.

Sursa

8 January 2009