Retailerii internaţionali, în special cei din Germania, Austria şi Franţa, vor fi "principalele ancore în proiectele existente sau viitoare" din România, iar brandurile cu produse de tip discount sunt cele mai potrivite cu scăderea veniturilor românilor, reiese dintr-un studiu al Cushman & Weakefied.

"Este clar ca piaţa este dominată din ce în ce mai mult de către retailerii internaţionali, îndeosebi de cei din Germania, Austria, şi Franţa, aceştia fiind şi principalele ancore în proiectele existente sau viitoare", a declarat managing director Cushman & Weakefield România, Răzvan Gheorghe, citat de NewsIn.

Proiectele dominante din Bucureşti şi din alte oraşe mari din România şi-au păstrat gradul de ocupare şi interesul din partea retailerilor internaţionali, deşi performanţa centrelor comerciale din România "a fost sever afectată de criza economică".

Cushman & Wakefield anunţă în raport că numărul de centre comerciale noi deschise în Europa a scăzut la cel mai mic nivel din 2005. Suprafaţa construită totală a centrelor comerciale introduse pe piaţă în prima jumătate a anului 2010 s-a ridicat la doar 2,1 milioane metri pătraţi. Au fost deschise în total 64 centre comerciale, în scădere cu aproape 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost inaugurate 120 centre.

În prima jumătate a acestui an, nu a fost deschis niciun centru comercial în zece ţări, printre care Republica Cehă, Ungaria şi Irlanda.

"Se preconizează că pe termen scurt, gradele de finalizare nu îşi vor reveni, deşi anul viitor numărul proiectelor de dezvoltare noi poate creşte în unele ţări, în funcţie de ritmul revenirii economice şi în special în funcţie de cererea internă/vânzările retail", arată studiul.

În prima jumătate a acestui an, Bulgaria a cunoscut o creştere de 96% a suprafeţei comerciale utile totale. Pe de altă parte, Bosnia, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia au înregistrat o creştere a suprafeţei utile de aproximativ 5-10%.

15 September 2010