In 2010, 26% din marii comercianti vadeau intentii de expansiune in tara noastra. In Europa de Est, doar Romania si Slovacia au pierdut teren la capitolul atractivitate.

17067-61.jpgLa prima vedere, se pare ca retailul romanesc a reaprins interesul comer­ciantilor straini pentru deschiderea de noi magazine, mallurile anuntand sapta­manal despre noi contracte de inchi­riere semnate cu marci internationale din diverse domenii. Cu toate acestea, de la an la an, marile branduri europene si-au diminuat interesul pentru piata autohtona.

Doua studii bazate pe sondarea inten­tiilor de expansiune a aproxi­mativ 200 de retaileri de top din zona EMEA (Europa, Orientul Apropiat si Africa) dau dimensiunea reala a intere­sului marilor retele comerciale fata de piata romaneasca. In ultimul raport CBRE, „Cat de activi sunt comerciantii in EMEA", Romania s-a clasat pe locul 15 dintr-un total de 38 de tari, cu un numar de 36 de potentiali comercianti interesati sa intre pe piata locala. Cu un an mai devreme, 55 de mari retaileri isi exprimasera intentia de a investi pe piata romaneasca, iar scorul general al tarii plasa retailul autohton in primele 10 pozitii din clasamentul alcatuit de CBRE.

In regiunea CEE (Europa Centrala si de Est), doar Slovacia si Romania au consemnat cel mai mare regres al interesului marilor retaileri pentru inves­titii. In schimb, tari precum Polonia, Cehia sau Rusia joaca de la egal la egal cu economii consolidate, precum Germania, Franta sau Marea Britanie.

Polonia este a doua cea mai populara piata de retail din regiunea EMEA, 33% din comerciantii cu amanuntul inclu­zand acest stat in planurile lor de expan­siune. Urmeaza piete precum Fran­ta (33%), Spania (30%) si Marea Brita­nie (29%). In timp ce pietele princi­pale din Europa de Vest raman un obiectiv extrem de popular printre marii retaileri, nici statele emergente din estul Europei nu sunt de lepadat. Asa cum am vazut, Polonia conduce deta­sat in clasament, fiind ajutata de una dintre cele mai puternice econo­mii din regiune, dar si de o buna absor­b­tie a stocului de spatii comerciale.

Rusia si Republica Ceha sunt prezente, de asemenea, in top 10 cele mai vizate destinatii comerciale in 2011. Noi intrate in lista sunt Ungaria si Bulgaria, tari care au devenit mult mai interesante comparativ cu Romania. Ungaria ocupa locul al 13-lea pe lista, 22% din retailerii internationali expri­mandu-si dorinta de extindere in aceasta tara, fata de 18% cu un an mai devreme, iar Bulgaria ocupa locul al 14-lea, 19% din retaileri fiind interesati de aceasta piata. Romania se afla pe un „onorabil" loc 15.

Exceptia: Bucuresti

Totusi, analistii atrag atentia ca in ceea ce priveste tara noastra nu se poate aplica aceeasi unitate de masura la cuantificarea interesului retailerilor straini, deoarece marile orase inre­gis­treaza diferente notabile comparativ cu restul tarii. Ca o consecinta a acestei dis­crepante, comerciantii si-au con­centrat aproape in exclusivitate pla­nurile de expansiune catre orasele mari. Asa cum arata studiul CBRE, apro­ximativ 94% din comerciantii nou intrati pe piata romaneasca au ales Bucurestiul ca prima locatie. Capitala este cel mai populat oras din tara (10% din totalul populatiei), cu una dintre cele mai mici rate ale somajului din Uniunea Europeana (2,2% in februarie 2011). Pe de alta parte, in Bucuresti se inregistreaza cel mai mare numar de proiecte „pe plansa‟ (insemnand 545.000 mp), fara ca lucrarile sa inceapa pana in prezent, in timp ce pentru restul tarii se inregistreaza un numar de proiecte a caror constructie a fost oprita (342.000 mp). Semnele recesiunii au aparut mai ales in orasele secundare, care au inregistrat o scadere a puterii de cumparare, tradusa in niveluri scazute ale cheltuielilor pentru bunuri de consum si performante scazute ale centrelor comerciale din orasele respective.

Desi apetitul pentru spatii comer­ciale romanesti a scazut la cote record din partea retailerilor internationali, acestia raman principala sursa de clientela pentru dezvoltatorii si opera­torii de centre comerciale. Cateva dintre retelele comerciale europene de renume precum H&M, Inditex sau Decathlon securizeaza locatii in orasele cu peste 150.000 de locuitori, primele cinci magazine urmand sa fie deschise in aceasta primavara in Bucuresti. Si lanturile comerciale mai mici prefera Capitala, fiind interesate mai ales de centrele comerciale cu rezultate demon­strate de-a lungul timpului. De orasele secundare sunt interesati doar retailerii din segmentul comertului cu bunuri de larg consum (hiper si supermarketuri), mega discounterii si comerciantii de confectii care practica preturi scazute, gen Takko sau Deich­mann, care isi extind prezenta in orasele mici, unde competitia este limitata.

Cifra consumului

In 2010 cifra de afaceri a comertului cu amanuntul calculata de Eurostat a inregistrat un volum mai mare decat cel din 2009, cu o medie anuala de 2,13%. Aceasta crestere modesta se explica prin restrangerea credi­tului de consum, masurile economice de austeritate impuse de guvern si lipsa de incredere in ceea ce priveste relansarea economica. Varful de crestere inregistrat in iunie 2010 reprezinta un efect pe termen scurt al cresterii TVA (de la 19% la 24%) stabilita pentru luna iulie 2010. Din pacate, cifra comertului cu amanuntul inregistrata in decembrie 2010 nu a confirmat asteptarile comerciantilor, intrucat a scazut cu 1,67% in comparatie cu aceeasi luna din 2009.

Indicatorii sectorului de retail

* 2,2 mil. mp - stocul de spatii comerciale moderne
* 0,24 mil. mp - livrari noi anticipate pentru 2011
* 0,19 mil. mp - spatii comerciale livrate in 2010


Sursa

17 March 2011