După o perioadă caracterizată de o dezvoltare puternică şi continuă, cererea a scazut semnificativ, din a doua jumatate a anului 2008.

Diminuarea simtitoare a cererii este demonstrată si de dublarea volumului de depozite bancare noi, realizate în primul trimestru, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din anul 2008.

Consumul din gospodărie a scăzut de trei ori în trimestrul intai din 2009, în comparaţie cu ultimul trimestru al anului 2008, cererea diminuându-se în mare parte din segmentul bunurilor si serviciilor.
Operatorii de retail estimează o relativă stabilitate economică pentru următoarele trei luni. În T1 al 2009 ansamblul cheltuielilor din gospodărie au fost de 88% din totalul veniturilor, in timp ce cheltuielile de consum au reprezentat 72.2%.

Se aşteaptă ca în 2009 volumul stocului de retail modern să creasca cu numai 210,516 mp suprafaţă netă închiriabilă, ceea ce reprezintă o scadere de 46.9% de la un an la altul. Includem aici mall-urile urbane, parcuri de retail, galeriile comerciale, magazinele de tip outlet şi centrele comerciale de tip strip mall (centre comerciale fara spatii comune, unde accesul in magazine se face direct din parcare), Din totalul estimat au fost livraţi deja 93,016 mp, suprafaţă netă închiriabilă. Noul volum de spaţii de retail livrat în 2009 este concentrat în proporţie de 67% în Bucureşti, reprezentând o scădere cu 5.7% de la un an la altul.

Dacă la sfârşitul anului trecut se aprecia ca stocul de retail moder va fi suplimentat cu 25 de proiecte noi (incluzând aici extinderea a doua mall-uri deja existente), pe masură ce ne apropiem de sfârşitul anului curent constatam ca doar nouă proiecte s-au concretizat.

Suprafaţa programată spre a fi livrată în 2010 este de 389,446 mp, suprafaţa netă închiriabilă (reprezentând 31% din stocul total previzionat pentru sfârşitul anului 2009). Majoritatea proiectelor de retail anunţate pentru 2010 sunt de fapt proiecte planificate iniţial pentru 2009, dar amanate pe fondul dificultătilor mediului economic, proiecte care foarte probabil se vor decala in continuare.

În acest an piaţa a experimentat un nou concept de retail, prin deschiderea primului strip mall (magazinele din cadrul centrului comercial nu au spaţii comune iar accesul în magazine se face direct din parcare), Militari Shopping Center, având o suprafaţă netă închiriabilă de 25,000 mp. O altă noutate a reprezentat şi închiderea unor centre comerciale, cum ar fi Armonia Brăila, după nouă luni de operare (galerie comercială cu o suprafaţă netă închiriabilă de 16,459 mp, ataşată hipermarketului Carrefour care însumează 13,000 mp, proiect realizat de Red Management  cu o investiţie de 45 de milioane de euro) si Trident Shopping Center în Sibiu, după patru luni de funcţionare (galerie comercială cu o suprafaţă netă închiriabilă de 5,500 mp, ataşată hipermarketului Trident, cu 6,000 mp, reprezentând o investiţie de 15 milioane de euro).

Rata de neocupare a crescut şi în capitală, mai putin totuşi decat cea din oraşele secundare şi terţiare din ţară. Un impact major a fost resimţit în Bucureşti,  la nivelul noilor structuri de retail pozitionate în zonele periferice ale oraşului. Disponibilitatea este încă limitata pentru unitatile premium din Bucureşti, in centrele comerciale care au atins un oarecare nivel de maturitate.

Ca urmare a prognozei economice şi a dificultăţilor financiare, mulţi retaileri au pus proiectele lor de expansiune în aşteptare, concentrându-se mai mult asupra reducerii costurilor, în detrimentul creşterii cotei de piaţă, in timp ce alţi retaileri, ca Inditex, Deichmann, Takko, Humanic, New Yorker, Hervis, Dechatlon, Sephora, Mango, Debenhams sunt încă activi pe piaţă şi prospecteaza oportunităţi de extindere.

În ultimele 9-12 luni, chiriile pentru locaţiile premium de pe  arterele comerciale principale ale Bucureştiului au înregistrat o scădere între 25% si 35%, în timp ce chiriile pentru locaţiile semi-centrale si periferice  scaderea a marcat un record de 50%.

Se aşteaptă ca piaţa de retail, dependenta in mare masura de factori cheie precum stabilitatea economică, încrederea consumatorilor sau accesul la credite bancare, să se revigoreze începând din a doua jumătate a anului 2010, deşi intr-un ritm net inferior celui din anii trecuţi.

_______________________________

DTZ este una dintre cele mai importante companii internaţionale de consultanţă imobiliară, cu peste 10,000 de specialişti în 148 de oraşe din 43 de ţări din întreaga lume. Serviciile complexe oferite în Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA), Asia Pacific şi în America, printr-o prezenţă din ce în ce mai pronunţată, se bazează pe cunoaşterea amănunţită a pieţei locale şi pe de instrumente de cercetare de primă clasă. Cu o experienţa full service ce se extinde pe toate sectoarele pieţei imobiliare, DTZ furnizează soluţii globale menite să raspundă nevoilor particulare de consultanţă şi investiţii în proprietăţi ale clienţilor săi.

În noiembrie 2002, după nouă ani de activitate de succes pe piaţa imobiliară din România, Echinox Consulting a încheiat un acord de parteneriat cu compania multinaţională DTZ, una dintre firmele lider pe plan internaţional în domeniul imobiliar, Echinox Consulting devenind reprezentantul local al DTZ sub denumirea de DTZ Echinox.

DTZ Echinox asigură o gamă completă de servicii pentru investitori, ocupanţi şi proprietari pe toate sectoarele pieţei imobiliare.

www.dtz.com/ro


 

 

26 November 2009